  • 1. Data: 2009-06-18 18:59:11
    Temat: Rekonstrukcja 3D bazująca na ultradźwiękach.
    Od: Jan Górski | gdL <g...@o...pl>

    Tak sobie myślę, że skoro natura może, to czemu by tego nie
    odwzorować. Kamery są dosyć drogie i wymagające obliczeniowo.
    Przeglądając, póki co teoretycznie projekty mikrokontroler + kamera,
    dochodzę do wniosku, że złożoność obliczeniowa podstawowych operacji,
    które każdy żywy organizm ma niejako wbudowane (przykładowo : gradient
    ( konwolucja ), różnice pomiędzy poszczególnymi klatkami z
    uwzględnieniem własnej prędkości i przyspieszeń, złożenie obrazu z 2
    kamer, albo 2 położeń tej samej kamery, celem ustalenia odległości i
    rekonstrukcji 3d), są nie do wykonania na szeroko dostępnych i tanich
    jednostkach Atmega8, 16 itp. Szkoda, bo jest to o tyle proste, że
    każdy z nas właśnie z tego na codzień korzysta i problemy
    programistyczne mogą być rozwiązywane obserwacją samego siebie.

    Co innego to jest rekonstrukcja 3D z kilku ( 2 lub 3) odbiorników
    ultradźwiękowych, położonych w określony sposób wzdłuż linii góra -
    dół i bocznych. Wydaje się to prostsze obliczeniowo, chociaż na pewno
    niosące wiekszy błąd i bez możliwości wyłuskania detali.

    Nadajemy paczkę ultradźwięków i czekamy.

    -Przesunięcie fazowe pomiędzy odebranym sygnałem z różnych odbiorników
    w każdej osi powinno jednoznacznie umiejscowić obiekt co do kąta.

    -Czas oczekiwania, jednoznacznie ustalić położenie obiektu co do
    odległości.

    -Zmiana częstotliwości ( nadany - odebrany : efekt dopplera), co jest
    już trudniejsze, jednoznacznie ustalić naszą prędkość względem obiektu
    i tu znając swoją prędkość - da się ustalić prędkość obiektu. Omijając
    efekt dopplera da się uzyskać te dane, wprowadzając schemat różnicowy
    do danych z poprzednich pomiarów i którąś z metod ustalić prędkość i
    przyspieszenia.

    - Nadając kilka różnych częstotliwości dałoby się prawdopodobnie
    ustalić rodzaj powierzchni od jakiej nastąpiło odbicie ( ekstynkcja
    dla różnych częstotliwości )

    - Da się też ustalić kąt i rodzaj powierzchni pośrednio ze stosunku
    czasu oczekiwania do intensywności echa.

    Na pewno trzeba wziąć pod uwagę artefakty i odległości na jakich to
    zadziała ( granica bliży i dali ). Są też materiały przezroczyste dla
    ultradźwięków i nieme dla ultradźwięków. Te nie będą wykryte.
    Na poparcie przytaczam przykład nietoperza, który potrafi ustalić
    położenie ruchomej ofiary i dość precyzyjnie zareagować. Czy znacie
    jakieś opracowania dotyczące tego typu rekonstrukcji ? Czy jest to w
    praktyce możliwe do wykonania ?

  • 2. Data: 2009-06-18 19:04:43
    Temat: Re: Rekonstrukcja 3D bazująca na ultradźwiękach.
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Tak sobie myślę, że skoro natura może, to czemu by tego nie
    > odwzorować. Kamery są dosyć drogie i wymagające obliczeniowo.

    Laserowo się coś takiego robi.

    zyga

  • 3. Data: 2009-06-18 19:12:57
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Jan Górski | gdL wrote:

    > Tak sobie myślę, że skoro natura może, to czemu by tego nie
    > odwzorować. Kamery są dosyć drogie i wymagające obliczeniowo.

    Ciekawe czy taki wykrywacz metalu podpiety do laptopa bylby precyzyjny.
    Tu mialbys podobny problem. Chodzisz (poruszasz sie) po polu szukajac
    metalu. i na podstawie kilku czujnikow mozesz odczytac na jakiej glebokosci
    i gdzie cos leży.

  • 4. Data: 2009-06-18 19:14:20
    Od: gdL <g...@o...pl>

    On 18 Cze, 21:12, Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>
    wrote:

> [...]
    > Tu mialbys podobny problem. Chodzisz (poruszasz sie) po polu szukajac
    > metalu. i na podstawie kilku czujnikow mozesz odczytac na jakiej glebokosci

    Jednorodność medium powinna być większa w powietrzu, to zadziałałoby
    na plus jeśli chodzi o dokładność. Ziemia niejedno ma imię.

  • 5. Data: 2009-06-18 19:46:37
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > położenie ruchomej ofiary i dość precyzyjnie zareagować. Czy znacie
    > jakieś opracowania dotyczące tego typu rekonstrukcji ? Czy jest to w

    Takie "cuda" chyba już są, do poszukiwań geologicznych. Zakopujesz
    czujniki w min 3 miejscach, odpalasz mały ładunek wybuchowy pod ziemią i
    masz dźwiękowy obraz całej podziemnej okolicy, że o ultrasonografie nie
    wspomnę.

    JanuszR

  • 6. Data: 2009-06-18 19:58:30
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    JanuszR wrote:

> [...]
    > czujniki w min 3 miejscach, odpalasz mały ładunek wybuchowy pod ziemią i
    > masz dźwiękowy obraz całej podziemnej okolicy, że o ultrasonografie nie

    Jakies linki? jakies parametry?

    Znajdzie mi guzik z metalu? jaka odleglosc, cena ;)
    Ot tak podlaczylem sie pod czyjs watek i pytam.

    Ciekawa ta grupa

  • 7. Data: 2009-06-18 22:25:51
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    ładne kilka lat temu widziałem skaner rozpoznający linie papilarne
    ultradźwiękowo, działający z odległości kilku centymetrów.
    Czyli taki "skaner" na niewielką odległość ale bardzo precyzyjny. I
    wyobraźcie sobie to był polski produkt.
    tu można zobaczyć http://www.optel.pl/article/polska/biometric.htm

  • 8. Data: 2009-06-19 08:43:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jan Górski | gdL schrieb:
> [...]
    > dół i bocznych. Wydaje się to prostsze obliczeniowo, chociaż na pewno
    > niosące wiekszy błąd i bez możliwości wyłuskania detali.

    Mam taką śmieszną "mysz" z odbiornikami ultradźwiękowymi zamontowanymi
    na ramce, którą można powiesić na monitorze i nadajnik do umocowania na
    palcu. Dostałem to 10 lat temu w prezencie za pomoc w programowaniu.
    Kosztowało paręnaście marek (<50zł).

    Waldek

    co z twoim rejestrem 595?

  • 9. Data: 2009-06-19 09:05:27
    Od: gdL <g...@o...pl>

> [...]
    > Kosztowało paręnaście marek (<50zł).
    >
    > Waldek
    >
    > co z twoim rejestrem 595?- Ukryj cytowany tekst -

    Datasheety nie są takie złe, chociaż na początek odstraszają. Już
    załapałem jak to działa i co zrobić, żeby to obsłużyć, przynajmniej
    teoretycznie, bo programatora jeszcze nie mam.

  • 10. Data: 2009-06-19 09:10:33
    Od: gdL <g...@o...pl>

    On 19 Cze, 00:25, "Sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > ultradźwiękowo, działający z odległości kilku centymetrów.
    > Czyli taki "skaner" na niewielką odległość ale bardzo precyzyjny. I

    Twórca tego systemu gościł w TVP w programie "bramy jutra" i tam
    starał się przedstawić wynalazek szerszemu gronu publiczności. Oprócz
    tego w programie wspomniano też o biometrii w kontekście skanowania
    tęczówki, pojawił się innowacyjny system rozpoznwania reakcji oka na
    bodźce i weryfikacji żywotności. Do obejrzenia pod :

    http://www.tvp.pl/wiedza/nauka-i-technika/bramy-jutr

    Ale Popkowej nie lubię, bo jest głupia jak but, jak kogoś nie razi,
    może sobie obejrzeć.