  • 1. Data: 2022-07-17 23:38:13
    Temat: Re: Regulator częstotliwości.
    Od: M M <m...@g...com>

    Zakres częstotliwości dość szeroki, ale sprawdzić czy nie podejdzie jakiś UPS
    on-line. Są takie co potrafią robić konwersję między 50 a 60 Hz w obie strony. Taki
    UPS robi podwójną konwersję AC->DC->AC, choć zwykle częstotliwość wyjściowa jest
    synchronizowana do wejściowej (nawet z dokładnością do fazy - chodzi o możliwość
    szybkiego przełączenia na bypass w razie awarii samego UPS-a) i tryb konwersji
    częstotliwości trzeba oddzielnie włączyć w konfiguracji, często wiąże się to też z
    ograniczeniem mocy.

    Jeśli źródłem jest agregat z silnikiem spalinowym - może da się popracować nad lepszą
    stabilizacją jego obrotów?

  • 2. Data: 2022-07-18 22:15:45
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2022-07-17 o 23:38, M M pisze:
> [...]
    ograniczeniem mocy.

    > Jeśli źródłem jest agregat z silnikiem spalinowym - może da się popracować nad

    I tu kolega jest blisko mojego "źródła problemu". Niemniej w przypadku
    agregatu problemem jest zakres "końcowy", czyli przy wzroście obciążenia
    ponad 65% (zazwyczaj) częstotliwość wyjściowa wraz z napięciem arcusowo
    hiperbolicznie dąży do 0 ;-d.

    Można przewymiarować agregat do wartości obciążeń wyjściowych
    maksymalnych, będących w jego zakresie pracy podstawowej, jednak nie
    załatwia to sprawy końca paliwa :D - Tu wchodzi oczywiście akumulator/y
    będący w stanie podtrzymać obciążenie na tyle długo, aby zapas paliwa
    uzupełnić, jednak nadal trzeba ten element włączyć do projektu i
    przewidzieć odpowiednie "zachowania".

    Myślę nad nieco innym rozwiązaniem "zasilania zapasowego", ale to
    dopiero w powijakach.

    Jako clu problemu o takie jednak rozwiązanie docelowe właśnie mi chodzi.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 3. Data: 2022-07-19 11:17:26
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2022-07-17 o 23:38, M M pisze:

    > Jeśli źródłem jest agregat z silnikiem spalinowym - może da się popracować nad
    lepszą stabilizacją jego obrotów?

    takie coś już dawno wymyślili i zwane jest generatorem inwertorowym

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 4. Data: 2022-07-19 19:40:11
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 18 lipca 2022 o 22:15:47 UTC+2 titanus napisał(a):
> [...]
    > agregatu problemem jest zakres "końcowy", czyli przy wzroście obciążenia
    > ponad 65% (zazwyczaj) częstotliwość wyjściowa wraz z napięciem arcusowo

    Raczej nie należy przeciążać agregatu powyżej tych 65%. Chyba że da się jakoś
    stuningować ten silnik, ale nic o nim nie wiemy. Jak zwalnia to znaczy że brakuje
    mocy i zmiana częstotliwości tej mocy nie doda. Jeśli przeciążenie jest chwilowe to
    dobry UPS zrobi co trzeba (przełączy na baterię, a później z powrotem po ustąpieniu
    przeciążenia). Nie wszystkie odbiorniki wymagają UPS-a, te można zasilić sprzed
    niego (np. lodówka się nie rozmrozi w czasie potrzebnym na uzupełnienie paliwa, jak
    nie będziemy w tym czasie do niej zaglądać).

    Te 65% może wynikać z obliczenia prądnicy na 100% mocy pozornej (tej która grzeje
    uzwojenia zasilające odbiorniki bez PFC) a mniej czynnej (mechanicznie obciążającej
    silnik).