  • 11. Data: 2009-05-02 22:18:10
    Temat: Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "Aalbert" <i...@d...net> napisał w wiadomości
    news:gtigde$vgp$1@opal.futuro.pl...
    > Czy za tym moim sumatorem 33k i 1k mam dać jeszcze rezystor do masy?
    > Chodzi mi o rezystor równy 100k taki jak w sprzężeniu ustalającym
    > wzmocnienie.

    Nie jest potrzebny, a wręcz byłby szkodliwy

    > diody referencyjnej LM385 rezystorem 1k do kilku kilo.
    > Rozwiń wypowiedź :-)

    Jak się bawisz w aptekarza i liczysz ułamki promili powinieneś te impedancje
    uwzględnić
    Ponieważ są małe i nie masz wygórowanych potrzeb, możesz zaniedbać.

  • 12. Data: 2009-05-02 22:51:47
    Od: "Aalbert" <i...@d...net>

    "p" <...@r...tu> wrote in message news:gtigr6$fmr$1@news.wp.pl...

    > Jak się bawisz w aptekarza i liczysz ułamki promili powinieneś te
    > impedancje uwzględnić
    > Ponieważ są małe i nie masz wygórowanych potrzeb, możesz zaniedbać.

    A jak to policzyć?

  • 13. Data: 2009-05-03 07:28:02
    Od: AS <a...@w...pl>

    Aalbert pisze:
> [...]
    pplications#Differential_amplifier

    er

    > Ja mam i ujemne napięcie -5V i odseparowanie wtórnikiem napięciowym wejście
    > więc kwestia obciążalności mi nie straszna.mam problem skąd wziuąć np
    > idealne źródło napięcia 100, 200, 300 mA i zawsze takie samo +/-1mA i nie
    > chcę popsuć amplitudy sygnału nawet o włos.
    > Myślałem, że dam drugi wtórnik napięciowy i "pdciągnę" mu niecow w hórę
    > wejscie o te 200mA i dodam sygnał wejściowy. Można tak ?

    a już myślałem, że się znam i napięcie mierzy się w voltach (mV)

    Pozdrawiam

    AS

  • 14. Data: 2009-05-03 11:15:21
    Od: "p" <...@r...tu>

    > A jak to policzyć?

    Doczytaj o sumatorach na wzmacniaczach operacyjnych
    Skoro chcesz dodać 200mV, z posiadanego źródła 2,5V
    To 2500/200=12,5
    Zatem te oporniki powinny mieć stosunek rezystancji zbliżony do 12,5. Możesz
    złożyć z dwóch.

  • 15. Data: 2009-05-03 13:35:34
    Od: "Aalbert" <i...@d...net>

    "AS" <a...@w...pl> wrote in message news:gtjh1o$1q0$1@news.wp.pl...

    > a już myślałem, że się znam i napięcie mierzy się w voltach (mV)

    Tak jasne :-) Ja mierzę spadki napięć na rezystorze ale chodzi o przepływ

  • 16. Data: 2009-05-03 13:37:53
    Od: "Aalbert" <i...@d...net>

    "p" <...@r...tu> wrote in message news:gtjucd$a27$1@news.wp.pl...

> [...]
    > To 2500/200=12,5
    > Zatem te oporniki powinny mieć stosunek rezystancji zbliżony do 12,5.

    To wiem ale skoro stosynek jest wyliczony to skąd wziąć właściwą wartość
    bazową dla mniejszego? Czy 1k czy 10k czy 2k2 czy może ile? Taki dzielnik
    można zrobić na rezystorach omowych i megaomowych. O to mi chodzi.

  • 17. Data: 2009-05-03 14:15:01
    Od: "p" <...@r...tu>

    > bazową dla mniejszego? Czy 1k czy 10k czy 2k2 czy może ile? Taki dzielnik
    > można zrobić na rezystorach omowych i megaomowych. O to mi chodzi.

    Po uważaniu i zawartości szuflady
    Ograniczeniem jest wydajność prądowa wzmacniacza operacyjnego, zakłócenia,
    ulot.
    Kiloomy są w sam raz
    Ten mniejszy wg mnie nie powinien być mniejszy niż 10 Ohm ani większy niż
    100k, bo megaomowe oporniki będą przyczyną wrażliwości na wilgoć i
    zakłócenia.

  • 18. Data: 2009-05-03 17:14:05
    Od: "Aalbert" <i...@d...net>

    "p" <...@r...tu> wrote in message news:gtk8t9$gio$1@news.wp.pl...

    > Kiloomy są w sam raz
    > Ten mniejszy wg mnie nie powinien być mniejszy niż 10 Ohm ani większy niż
    > 100k, bo megaomowe oporniki będą przyczyną wrażliwości na wilgoć i
    > zakłócenia.

    Zrobiłem prototyp i chodzi :-) Sumowanie na 1k i 33k.
    Pozostała mi ostatnia sprawa, nutruje mnie to. Wyjście wzmacniacza
    doprowadzam do przetwornika w procesorku ale proceseorek jest w stanie
    udźwignąć -0.5V do Vcc+0.5 na dowolnej nóżce. Jest pewna szansa, że ktoś
    podłączy kabelki pomiarowe odwrotnie i zacznie mi to wzmacniać ujemne
    napięcia dając na port procka prawie pełne -5V zasilania z op-ampa.
    Mam to moje przesunięcie mierzące mi w dodatnich wartościach ale pod
    warunkiem, że dobrze podłączą wejście.

    Co z tym fantem zrobić? Czy dać kilka kOhm na wyjście między procek żeby
    nadmiar "minusa" się odłożył na dolnej diodzie w procku ? Dodać diodę własną
    na wyjściu?

  • 19. Data: 2009-05-03 17:29:02
    Od: "Aalbert" <i...@d...net>

    "Aalbert" <i...@d...net> wrote in message

    > "p" <...@r...tu> wrote in message news:gtk8t9$gio$1@news.wp.pl...

    Jeszcze dodam, że myślałem zrobić tak.

    Teraz mam wtórnik napieciowy oddzielający badany układ. Jest on zasilany
    symetrycznie +/-5V ale chciałem zasilić drugi stopień +5/GND. Niestety w
    okolicy przejścia napięć wejściowych przez zero dostaje bardzo nieliniową
    charakterystykę. Nie wiem czy wzmacniacz rail to rail by pomógł ale wolę go
    unikać. Chcę zrobić to na tanich wzmacniaczach.

    Powiedzmy, że mam tylko zasilanie +/-5 a nie chcę zeby wychodziło do procka
    nic ujemnego lub w granicy rozsądku w razie pomyłki w kablach.

  • 20. Data: 2009-05-03 19:45:21
    Temat: Re: Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Sun, 3 May 2009 19:14:05 +0200, "Aalbert" <i...@d...net> wrote:

> [...]
    >nadmiar "minusa" się odłożył na dolnej diodzie w procku ? Dodać diodę własną

    Tak, to dobry pomysł. Pamiętaj też, aby na wejściu procka był
    kondensator do masy o takiej pojemności, aby nie ograniczał pasma a
    robił za antyaliasing.

    Pozdrawiam,
    Paweł