    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radio z internetu
    Date: Thu, 18 Aug 2011 21:33:20 +0000 (UTC)

    Pan Mario napisał:

    > Podejrzewam, że jeśli całość systemu z aplikacjami jest w postaci pliku
    > hex czy bin to pewnie trzeba kompilować aplikację ze źródłami systemu.
    > Jeśli natomiast z flasza ładowane jest jądro a reszta idzie z systemu
    > plików np na SD to pewnie wystarczy wrzucić pliki ze skompilowanymi pod
    > tę platformę aplikacjami.

    Producent dostarcza firmware (do uaktualnienia) w postaci pliku binarnego.
    Z tego pliku w czasie instalacji "robi się" oczywiście jądro i system
    plików. Ale -- po pierwsze -- system jest tylko do odczytu, a po drugie,
    zwykle nie ma nawet jak dobrać się z zewnątrz do plików i katalogów. Mnie
    się kiedyś udało wrzucić plik na /var czy /tmp jakiegoś linksysa z linuksem,
    a nawet go uruchomić. Ale to było dawno temu i już szczegółów nie pamiętam.
    Poza tym przecież nie o to chodzi -- taki plik żyje tylko do wyłączenia
    zasilania routera.

    > Musiałbyś poczytać na stronach openwrt lub ddwrt, ale sądzę, że pod
    > routerki trzeba kompilować aplikacje ze źródłami.

    Nie chodziło o open-coś, czyli system robiony z myślą o otwartości
    i łatwości modyfilacji, tylko o oprogramowanie zainstalowane w routerze
    przez producenta. Ewentualnie o dostarczane przez niego uaktualnienia.

    > Linksys nie publikował źródeł przez co przegrał w 2009 roku sprawę
    > z FSF i musiał się dostosować do GPL.

    Zdaje się, że nawet nie tyle nie publikował wcale, co publikował mniej,
    niż w FSF uznawali za konieczne. OpenWrt nie powstało samo z siebie,
    tylko jest modyfikacją oryginalnych źródeł. Źródła publikowane przez
    Linksysa mają postać dość pogmatwaną, taka dystrybucja jak OpenWrt mocno
    upraszcza grzebanie w systemie. Ale są producenci, którzy potrafią dać
    firmware w postaci źródłowej w ten sposób, że wystarczy (na zwykłym
    komputerze x86) zrobić "install" a następnie "make" i już mamy gotowy
    binarny plik do upgrade. Dodanie czegokolwiek do źródeł też nie stanowi
    problemu. I wcale nie wszystko musi być w tych źródłach Open Source --
    część programów może być binarna, skompilowana wcześniej przez dostawcę.
    Zostają one tylko dołączone do systemu plików w przygotowywanym firmware.

    --
    Jarek