  • 1. Data: 2011-09-26 15:11:55
    Temat: RMS szumu i sinusoidy
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Mam taki kłopot.

    Otóż mierzę sobie (za pomocą prostownika aktywnego z filterm uśredniającym)
    poziom pewnego sygału audio.

    Ale kiedy sobie symuluję wszystko z użyciem sygnału sinusoidalnego, to
    otrzymuję na wyjściu tego
    filtra uśredniającego inne wyniki niż na sygnale "realnym", który jest co
    prawda taki sam jeśli chodzi
    o napięcia międzyszczytowe - ale to jest praktycznie szum biały modulowany
    amplitudowo.

    I teraz - jaka jest różnica pomiędzy średnią wartością sygnału
    sinusoidalnego a szumu , przy założeniu oczywiście
    że oba sygnały mają takie samo Vpp ?

  • 2. Data: 2011-09-26 15:34:23
    Temat: Re: RMS szumu i sinusoidy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    >I teraz - jaka jest różnica pomiędzy średnią wartością sygnału
    >sinusoidalnego a szumu , przy założeniu oczywiście
    >że oba sygnały mają takie samo Vpp ?

    Nie znam teorii - ale tak na zdrowy chlopski rozum to szum naprawde
    bialy moze miec dowolne napiecie szczytowe.
    Gdzies tam sie cos przypadkiem skoreluje i wyjdzie pik wysoki ale
    waski.
    Innymi slowy - wartosc srednia powinna byc niska.

    Lepiej bedzie jesli masz jakies ograniczenie czestotliwosciowe pasma
    tego szumu.
    A prawdopodobnie calkiem rozsadnie jesli znasz metode generacji tego
    szumu, albo widzisz na oscyloskopie ze wiekszosc pikow tego szumu
    miesci sie w jakis granicach.

    Innymi slowy ... jesli mozesz to zapomnij o Vpp. Mierz napiecie
    srednie wyprostowane, albo od razu skuteczne.

    Ewentualnie podlacz wejscie i wyjscie do oscyloskopu, zobacz czy to
    srednie napiecie jakos odpowiada obwiedni szumu.

    J.

  • 3. Data: 2011-09-26 15:46:34
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Ewentualnie podlacz wejscie i wyjscie do oscyloskopu, zobacz czy to
    > srednie napiecie jakos odpowiada obwiedni szumu.

    No oczywiście to jest szum w określonym paśmie (70Hz - 5kHz z grubsza).
    Jego obwiednia jest dobrze określona , i oczywiście jest korelacja pomiędzy
    średnim napięciem a tą obwiednią (do mierzę jak wspomniałem właśnie średnie
    wyprostowane).
    I dobrze, bo właśnie o to chodzi, żeby wykryć w sygnale przekroczenie
    określonego poziomu.

    Stałą czasową układu uśredniającego (czyli de facto RC na wejściu końcowego
    OPAMPa) dobrałem sobie
    tak, żeby mi pasowało, Tyle, że np. jeśli zapodaję analoginczy sygnał
    testowy sinus (o takim samym Vpp, powiedzmy 1kHz) to dostaję na wyjściu
    pomiarowym 2.5V, a "realny" sygnał szumowy daje mi 600mV,
    czyli wychodzi że jakieś 4 x mniej. No ale to jest wynik "miernikowy" i
    chciałbym wiedzieć, jak to się ma do teorii :)

    Oczywiście na razie wszystko odbywa się na poziomie symulacji w LTSpice i
    CM2000 :)
    No ale właśnie tutaj chciałbym uzyskać sensowne parametry...

    Dalej to idzie na MCU, więc chcę mieś poziom pomiaru możliwie dobrze
    dopasowany do ADC, ale
    wolałbym wiedzieć jak to "wyliczyć" zamiast dobierać "na oko" wzmocnienie w
    torze.

  • 4. Data: 2011-09-26 16:11:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    >No oczywiście to jest szum w określonym paśmie (70Hz - 5kHz z
    >grubsza).

    O tyle istotne ze gorna czestotliwosc ogranicza od dolu szerokosc
    pikow.

> [...]
    >i chciałbym wiedzieć, jak to się ma do teorii :)

    >Oczywiście na razie wszystko odbywa się na poziomie symulacji w

    Eeee - to zacznij od zrzucenia wartosci wejsciowych z tego generatora
    do pliku, a potem sobie usrednij w excelu czy co tam lubisz :-)

    Gdyby zastosowali metode generacji podajaca po prostu losowe napiecie
    w danej chwili czasu, losowe o rozkladzie rownomiernym,
    to srednia wyprostowana powinna wyjsc 1/4 Vpp, czyli z 2.5Vpp jakies
    625mV na wyjsciu.
    Ale sinusoida daje wartosc podobnego rzedu, troche wyzsza,

    J.

  • 5. Data: 2011-09-26 16:30:15
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Dobra, może trochę zamotałem, więc jeszcze raz wyjaśnię ;
    projektuję układ (prosty), który ma wykonać następującą rzecz :

    Na wejściu mam podłączony mikrofon pojemnościowy.
    Z tego mikrofonu dostaję sygnał w postaci szumu o zmiennej obwiedni.
    MCU ma mi umożliwić wykrycie określonego poziomu sygnału.

    Czyli - sygnał z mikrofonu, po przedwzmocnieniu podaję na prostownik
    aktywny,
    z którego idzie sobie na układ RC uśredniający, który to sygnał wchodzi na
    ADC.

    Układ testuję w TLSPice, ale mogę to robić na 2 sposoby :

    1. Za pomocą "generatora", któremy zadaję określony sygnał sinus o Vpp
    takim,
    jaki mam w realnym sygnale.

    2. Za pomocą "realnego" sygnału, który mam zapisany w .WAV

    Oczywiście te sygnał z WAV ma też odpowiedni (czyli taki jak "w realu"
    poziom Vpp. Jest to 20mV Vpp).

    Czyli w LTSpice mam jakoś żródło albo sinus 20mV vpp, albo nagrany w realu
    szum, też 20mV vpp.
    W układzie uśredniającym dostaję dla sinusa 2.5V, dla szumu 600mV.

    No to teraz - z tego co piszesz, wynikałoby, że właściwie powinienem mieć
    dla sinusa
    poziom zbliżony. A jest jak jest...

    Hm.. Może coś zatem w symulacji jest nie halo...Zaraz jeszcze raz
    sprawdzę...

  • 6. Data: 2011-09-26 18:47:16
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 26.09.2011 18:30, sundayman wrote:

> [...]
    > realu szum, też 20mV vpp.
    > W układzie uśredniającym dostaję dla sinusa 2.5V, dla szumu 600mV.

    No to spróbuj nałożyć tą samą obwiednię na szum i na sinus 5kHz i
    porównaj sygnał na wyjściu.

  • 7. Data: 2011-09-26 19:17:36
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No taaak, więc sprawa jest następująca :

    Wartość średnia to Vpp przebiegu dzielona przez PI. I układ działa
    dokładnie jak powinien.
    Tyle, że jak się przyjrzałem dobrze temu szumowi, to w nim poszczególne
    "piki"
    mają faktycznie takie same Vpp jak dałem sinus, ale to tylko piki
    poszczególne, a cała reszta jest około 10-krotnie
    mniejsza :)

    Czyli wszystko się zgadza. Jak zwykle - jak coś nie wychodzi, trzeba szukać
    błędu :)

    Dzięki za pomoc !