  • 11. Data: 2011-02-02 10:37:43
    Temat: Re: Przetwornica - step down
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Feb 2011 11:34:23 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J.F.,
    >
    >Jarku, pomyśl przez chwilę. Tu chodzi o tłumienie oscylacji. Co miałby
    >dać drugi dławik równolegle do lampy łukowej - zwarcie dla DC?

    Dlaczego rownolegle ? Oscylacje pradu tlumi sie tak:

    --L--*--L---

    =

    -----*------

    J.

  • 12. Data: 2011-02-02 10:41:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Wednesday, February 2, 2011, 11:37:43 AM, you wrote:

    > Dlaczego rownolegle ? Oscylacje pradu tlumi sie tak:

    > --L--*--L---
    > |
    > =
    > |
    > -----*------

    A oscylacje napięcia jak? Na końcówkach lampy łukowej nadal będziesz
    miał śmietnik - tu jedynie dwójnik RC równolegle jest w stanie uspokoić
    sytuację.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-02-02 11:06:51
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > BTW: jak Ci się udało zdobyć rdzeń ze szczeliną 3.8mm?

    > Normalka przy robieniu takich rzeczy na pająka. Przy takich prądach
    > każdy zbędny centymetr przewodu to antena.

    > Domyśliłem się.

    > Zdjęcie całości z jakąś linijką, żeby można było mieć jakieś
    > odniesienie. No i wiedza o tym, co jest obciążeniem.
    >
    > Ale zacznij od rzeczy podstawowej - pętla najkrytyczniejsza to
    > połączenia pomiędzy pojemnością wejściową, kluczem i diodą. To musi być
    > robione krótkimi przewodami. I na wyjściu _musi_ być mała pojemność
    > blokująca. Przy takim prądzie rzędu pojedynczych uF.

    Znalazłem schemat w jednej z książek dokładnie tego co ja usiłuje zrobić
    i ku mojemu zaskoczeniu nie ma żadnego L.

    http://img638.imageshack.us/img638/1319/simmer.jpg

    Wynika z tego że prędkość narastania prądu w łuku jest wcale nie taka duża.

    Adam

  • 14. Data: 2011-02-02 14:09:47
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Adam Górski" <gorskiamalpa@wpkropkapl> napisał w wiadomości

    > Problem polega na tym że przy przełączaniu mam straszną sieczke w całym
    > układzie.

    Przy takim dławiku (napieprzona masowo skrętka kilku drutów) nic dziwnego.
    Bez zastosowania specjalnych technik ograniczania pojemności ten śmietnik
    jest nie do zwalczenia - inna sprawa, że można z nim żyć - skierować go do
    kondensatora na wyjściu przetwornicy, który jest niezbędny. L szeregową
    jak doradza JF trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, żeby napięciowo czegoś
    nie uwalić. A wybranie 250KHz na docelową f pracy... hmm, ambitnie :)

    e.

  • 15. Data: 2011-02-02 14:11:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    [...]

> [...]
    > http://img638.imageshack.us/img638/1319/simmer.jpg
    > Wynika z tego że prędkość narastania prądu w łuku jest wcale nie taka duża.

    Nie tak - prąd jest ograniczany indukcyjnością i rezystancją
    pasożytniczą kondensatora magazynującego energię. Ale czy takie
    ograniczenie Ci wystarczy?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2011-02-02 14:31:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Feb 2011 15:11:05 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    >Nie tak - prąd jest ograniczany indukcyjnością i rezystancją
    >pasożytniczą kondensatora magazynującego energię. Ale czy takie

    Ja mysle ze takze wlasciwosciami luku (ilosc czasteczek jest
    ograniczona i prad tez), a glownie jednak pojemnoscia kondensatorow -
    poplynie duzy prad przez moment i przestanie nawet jesli zawiedzie
    tranzystor czy uklad wylaczania.
    I choc przydaloby sie zeby ten prad byl w miare staly, to byc moze
    nikt go nie stabilizuje jakos specjalnie - swiatlomierz blyskowy sie
    zajmie wylaczeniem we wlasciwym momencie.

    Za to bardzo mnie ciekai dioda D1 .. wysokonapieciowa powinna byc,
    taka na 15kV i 200A to chyba rzadkosc .

    J.

  • 17. Data: 2011-02-02 14:50:54
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2011-02-02 15:31, J.F. pisze:

> [...]
    > zajmie wylaczeniem we wlasciwym momencie.
    >
    > Za to bardzo mnie ciekai dioda D1 .. wysokonapieciowa powinna byc,

    Tak. To raczej ciężko znaleźć. Dlatego u mnie zapłon robiony jest
    inaczej. U mnie simmer supply ma około 1500V a trigger 15KV jest na
    spirali wokół bańki.

    Adam

  • 18. Data: 2011-02-02 14:57:18
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > jak doradza JF trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, żeby napięciowo czegoś
    > nie uwalić. A wybranie 250KHz na docelową f pracy... hmm, ambitnie :)

    Kto podejmie się nawinięcia cewki zgodnie z wszelkimi zasadami ?
    Ja nie mam do tego warsztatu ani materiałów ( ani wiedzy jak nawinąć
    cewkę elegancko )

    Dostarczam rdzeń i karkas.

    Adam

  • 19. Data: 2011-02-02 16:23:19
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Kto podejmie się nawinięcia cewki zgodnie z wszelkimi zasadami ?
    > Ja nie mam do tego warsztatu ani materiałów ( ani wiedzy jak nawinąć
    > cewkę elegancko )
    >
    > Dostarczam rdzeń i karkas.

    sęk w tym, że może być potrzebny inny karkas :) a generalnie przy kulturze
    technicznej nawet najlepszych polskich producentów myślę, że nikt Ci tego
    nie nawinie (szczególnie takim drutem!). Raczej naucz się żyć z tym
    zasyfionym przebiegiem, po prostu nie dopuszczając syfu do obciążenia.
    Prąd mierzysz i tak w szereg z obciążeniem, więc powinno być to dla Ciebie
    bez znaczenia. Jedyny problem jaki jeszcze możesz mieć, to dobranie
    odpowiedniego kondensatora żeby nie popłynął :)

    e.

  • 20. Data: 2011-02-02 16:47:23
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > bez znaczenia. Jedyny problem jaki jeszcze możesz mieć, to dobranie
    > odpowiedniego kondensatora żeby nie popłynął :)

    Temperaturą nie muszę się aż tak martwić ponieważ to ma działać tylko
    przez około 20 ms , potem mam 1000 ms przerwy.

    Adam