    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przetwornica podwyższająca napięcie do aku NiMH
    Date: Sun, 09 Oct 2011 18:45:44 +0200

    > W zasadzie to myślałem nad najprostszą wersją z diodą i rezystorem
    > wpiętymi pomiędzy Vout zasilacza (około 5V - spadek na diodzie), tylko
    > zastanawiam się jaki wpływ na żywotność
    > aku NiMH będzie miało ciągłe pomopowanie do nich np. 50 mA. A kombinować
    > z układem ładowania kontrolowanym przez mikrokontroler (który i tak
    > będzie), to średnio mi się uśmiecha.

    Ale czy to będzie takie kombinowanie?? W najprostszej wersji wystarczy
    wyłączyć ładowanie np. po 14h od powrotu zasilania sieciowego. Nawet,
    jeśli zanik będzie krótki, to aku będzie pompowane nie przez 24h/dobę, a
    jedynie przez 14h.
    Można też zliczać czas pracy na akumulatorze i włączać ładowanie wtedy,
    kiedy suma zaników od ostatniego ładowania jest większa niż pewien
    próg... Tak czy tak nie wydaje się to trudne programowo, a sprzętowo, to
    jeden tranzystor...

    > Przerwy w dostawach energii elektrycznej
    > nie zdarzają się często. Natomiast pewien zapas energii muszę mieć z
    > uwagi na bezprzewodową wymianę danych. Przy czym tych danych będzie
    > bardzo niewiele - pojedyńcze pakiety ze stanem urządzeń - zdecydowaną
    > większość czasu nadajnik będzie w stanie uśpienia.

    A może wystarczyłby Ci jakiś supercap plus jakiś pakiet mocniejszych
    kondensatorów, które zapewnią zasilanie w czasie transmisji??

    Tak swoją drogą, rozważałeś, czy nie dałoby się zrobić całości układu na
    niższe napięcie (np. niektóre AVRki chodzą od 1,8V), zasilać całość z
    2xNIMH, a tylko bloki typu RF zasilać przez przetwornicę?? Powinno to
    zmniejszyć pobór prądu, ale to tylko taki luźny pomysł, nie związany z
    Twoim pytaniem...

    Konop