  • 1. Data: 2010-09-06 19:03:49
    Temat: Przetwornica na MAX1763
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Witam,
    mam układ, który docelowo ma zasilać z dwóch aku AAA elektronikę na 3.3V
    (~100..150mA) - ponieważ zależy mi na czasie pracy to zamiast w miarę
    dostępnych LM2621 zaciągnąłem od MAXIMA sample MAX1763.

    Niestety mimo, że wg datasheeta układ powinien mieć trochę ponad 90%
    sprawności, mi udało się uzyskać maksymalnie 77..80% (.25A,2.5V -> .14A,
    3.3V) (a na dodatek bierze 220uA w stand-by (powinien~100..150)).
    Zastanawia mnie przyczyna. Płytka wyszła mała, dobrze upakowana.
    Połączenia ścieżkami 16mils (nie dłuższe niż 8mm), polygon masy.

    W odróżnieniu od schematu na stronie 9 ds:
    C1 (pojemność na wejściu) - 100uF zamiast 47uF
    C4 (pojemność na wyjściu) - 100uF zamiast 2*100uF (ale danie 2 nic nie
    zmieniało)
    Oba tantalowe zamiast ceramicznych (da się gdzieś kupić ceramiki o
    takiej pojemności?)

    Jakieś sugestie co może być nie tak?
    Mam pomysł, żeby ułożyć nową płytkę z routowaniem za pomocą polygonów,
    ale nie mam pojęcie, czy to może pomóc...

    Michoo

  • 2. Data: 2010-09-06 20:04:53
    Temat: Re: Przetwornica na MAX1763
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Monday, September 6, 2010, 9:03:49 PM, you wrote:

> [...]
    > Zastanawia mnie przyczyna. Płytka wyszła mała, dobrze upakowana.
    > Połączenia ścieżkami 16mils (nie dłuższe niż 8mm), polygon masy.

    Martwią mnie te ścieżynki 16 mils - nie stosuje się czegoś takiego w
    miejscach, gdzie płyną spore prądy. 8mm w przetwornicy pracującej na 1
    MHz to już sporo.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-09-06 21:16:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Martwią mnie te ścieżynki 16 mils - nie stosuje się czegoś takiego w
    > miejscach, gdzie płyną spore prądy. 8mm w przetwornicy pracującej na 1
    > MHz to już sporo.

    Ok, w takim razie jutro przetestuję wersję routowaną polygonem. 4mm max
    odstęp. A co do grubości ścieżek - pady w tej kostce mają 17mils.

    Btw; pewnie robiłeś układy na LM2621 - jaką sprawność dałeś radę osiągnąć?

    Michoo

  • 4. Data: 2010-09-07 06:47:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Monday, September 6, 2010, 11:16:54 PM, you wrote:

    > Ok, w takim razie jutro przetestuję wersję routowaną polygonem. 4mm max
    > odstęp. A co do grubości ścieżek - pady w tej kostce mają 17mils.

    I wystarczy, że pady mają taką wielkość - nie trzeba do tego dodawać
    jeszcze rezystancji i indukcyjności ścieżek.

    > Btw; pewnie robiłeś układy na LM2621 - jaką sprawność dałeś radę osiągnąć?

    Nie mierzyłem. Mam dość spore opory przed mierzeniem sprawności
    przetwornic amatorskimi miernikami.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-09-07 12:22:37
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > (a na dodatek bierze 220uA w stand-by (powinien~100..150)).

    Czytałeś "note 5"? Maxim jest mistrzem w ściemnianiu w datasheetach.
    Sprawność "up to 94%" pewnie też jest dla przypadku, gdy Uin jest bardzo
    bliskie Uout.

    e.

  • 6. Data: 2010-09-07 13:43:13
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.09.2010 14:22, entroper pisze:
    > Użytkownik "Michoo"<m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Czytałeś "note 5"?
    Czytałem, ale przeoczyłem to, że przecież zasila się z wyjścia.

    > Maxim jest mistrzem w ściemnianiu w datasheetach.
    O tak. Dlatego w projekcie przy obliczeniach czasu pracy zakładałem 80%,
    ale dobrze byłoby mieć więcej.

    > Sprawność "up to 94%" pewnie też jest dla przypadku, gdy Uin jest bardzo
    > bliskie Uout.
    Kierowałem się pierwszym wykresem ze strony 9 - pokazują tam właśnie to
    94%, więc liczyłem, że dam radę osiągnąć koło 90%. 80% daje się uzyskać
    na LM2621.

    Michoo

  • 7. Data: 2010-09-07 18:16:42
    Temat: Re: Przetwornica na MAX1763 - wnioski
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Witam,
    Pora na podsumowanie zabawy z MAX1763:
    kondensatory elektrolityczne low-ESR: kompletna porażka - 46% sprawność
    kondensatory tantalowe 47u: około 55..60%, grzeje się kondensator na wejściu
    kondensatory tantalowe 100u: 75..80%
    dioda Schottky'ego na 3A (dokumentacja mówi o 0.5) - 85%

    Cały czas sporo poniżej tego co obiecuje dokumentacja, ale uznajmy, że
    ostrzegali "Low- ESR tantalum capacitors offer a good trade-off between
    price and performance.".

    To co mi jeszcze przychodzi do głowy to dławik - jest oficjalnie na 2.8A
    a układ bierze do 2.5A w impulsie, ale może jednak dławik się nasyca...

    Michoo

  • 8. Data: 2010-09-07 18:29:46
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > To co mi jeszcze przychodzi do głowy to dławik - jest oficjalnie na 2.8A
    > a układ bierze do 2.5A w impulsie, ale może jednak dławik się nasyca...

    nawet nie musi się nasycać, to po prostu 1MHz. Grzeje się?

    e.

  • 9. Data: 2010-09-07 18:40:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.09.2010 20:29, entroper pisze:
    > Użytkownik "Michoo"<m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > nawet nie musi się nasycać, to po prostu 1MHz. Grzeje się?

    Nie w sposób zauważalny. Jak się aku naładują to zrobię jeszcze test
    przy 3W na wyjściu.

    Michoo

  • 10. Data: 2010-09-07 19:01:14
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-09-07 20:16 Michoo napisał(a):

> [...]
    >
    > To co mi jeszcze przychodzi do głowy to dławik - jest oficjalnie na 2.8A
    > a układ bierze do 2.5A w impulsie, ale może jednak dławik się nasyca...

    Jeszcze można pokręcić przy samych kondensatorach. Lepsze parametry niż
    tantalowe mają ceramiczne w SMD. Ja widziałem 10uF ale może już robią
    większe. Ale 85% to i tak niezły wynik.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/