  • 11. Data: 2009-05-01 17:49:24
    Temat: Re: Przenosne HDD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Radosław Sokół" 2...@g...one.pl

    > Wybacz, ale piszesz "jakiś journal" (co sugeruje, że nie wiesz
    > jak to działa) a zaraz obok autorytatywnie stwierdzasz, że
    > "NTFS tak łatwo nie pada z tego powodu". To niezbyt wiarygodne :)

    Ten journal to bajer wczesnych lat dziewięćdziesiątych ubiegłego
    stulecia. Ma się on nijak do archiwizacji. Pomaga przy zapisie,
    bo nowa wersja pliku zostanie uznana dopiero wówczas, gdy przejdzie
    w całości. Póki nie przejdzie, jest stara lub żadna, jeśli wcześniejszej
    nie było żadnej.

    Nijak to nie zabezpiecza przed awarią samego dysku, a niestety
    nawet na odłożonym na półkę dysku raz na jakiś czas coś się psuje,
    co łatwo stwierdzić, robiąc backupy dużej ilości danych (ze 100 GB)
    raz na rok.

    Journaling to inaczej transakcyjność. Założenia tego czegoś to
    prehistoria, zaś pierwsze poważne podejście to właśnie wczesne
    lata dziewięćdziesiąte. Pomysłodawcą jest DEC, z której wywodzi
    się Gates, i z którą M$ łączył się właśnie wtedy, rozłączając
    się z IBM. :) Efektem wspólnej pracy DEC i M$ miał być cud nad
    cudami, bijący na głowę i kładący na kolana UNIXA, WNT, ponoć
    wzorowany na DECowym VMS (nawet V++M++S++ daje ;) WNT). Jak
    wiadomo -- w efekcie doczekaliśmy się jego GUI w W311fwg pod
    postacią W95 oraz kilku wydań WNT, z której WXP doczekała
    się właśnie pełnej wersji NTFS z lat dziewięćdziesiątych...

    Po upadku DEC (wchłonięcie przez Compaq, potem przez quasi-znacjonalizowanego HP)
    M$ zaprzestał rozwijania ,,bezawaryjnych'' partycji czy cudownych systemów. :)

    Innymi ciekawostkami bezpieczeństwa z tamtych lat są SAMy i hasła do loginów
    (niby hasła są znane wcześniej, ale nie z bezużytecznymi :) SAMami) oraz
    szyfrowanie w locie. Innymi cudami są pliki rozrzedzone ;) oraz kompresja
    w locie (bardzo skuteczna, acz nienowatorska) i inne bajery oszczędzające
    deficytowe miejsce na HDD...

    -=-

    Ja położyłem NTFS nieraz, ale z innej strony -- od sierpnia ubroku nie
    robię backupu, bo nie mam na czym, i nie boję się :) utraty danych,
    a jeśli już, to tylko kradzieży, ognia itp. katastrof.

    -=-

    NTFS jest bezpieczny w zestawieniu z FAT nie tyle z powodu transakcyjności,
    ile/ale/co dlatego, że ma inną strukturę ,,tablicy alokacji'' -- MFT trudniej
    rozsypać niż FAT. Na tyle trudniej, że aż zrezygnowano tam (w NTFS) z pełnej
    kopii (jest szczątkowa kopia -- w zasadzie do niczego nie jest potrzebna)
    (a jakże -- kopii bezpieczeństwa) MFTable -- swego rodzaju odpowiednika
    FATable (FATalna partycja ma co najmniej dwie takie tablice -- powinny
    zawierać to samo obie; jedna jest kopią drugiej i w razie czego ta druga
    ma pomóc w odzysku utraconych danych) w partycjach FATalnych. :)

    O braku tej kopii niestety nie wiedział przedstawiciel M$, Michał Kawecki,
    spec od dysków i partycji w czasie, gdy był tym specem z ramienia M$,
    i gdy uważał się za takiego speca...

    Inny spec, Grzegorz Niemirowski (rozpisujący się o NTFS) też o tych
    partycjach wiedział niewiele, gdy był podobnym specem -- podobnym do
    Kaweckiego. Na pewno nie widział, czym jest wspomniany journaling
    i transakcyjniość, choć znał kogoś (znam nazwisko i osobę) kto mu
    te zagadnienia tłumaczył... Niemirowskiego tłumaczy fakt, iż nie był
    wąskim specem od dysków, ale jest to złe tłumaczenie, bo Niemirowski
    rozpisywał się wówczas o budowie tych partycji...

    -=-

    Z czwórki M$-speców (a wchodzą w nią: Kawecki, Palusiński grający swego
    czasu pierwsze skrzypce w tejże czwórce, Niemirowski i Sokół) tylko Ciebie
    nie przyłapałem na pisaniu głupot. :) Złośliwie dodam, że zapewne powodem
    tego jest moja nieznajomość rzeczy twardych, nie zaś Twoja kompetencja. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2009-05-01 17:55:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Radosław Sokół" 2...@g...one.pl

    > Płyty DVD niestety trzeba zatem nagrywać w 2 lub 3 kopiach

    Od czasu rozstania się z ,,Toshibową'' nagrywarką, nie notuję problemów
    z DVD lub notuję nieistotne. Do dyspozycji mam 4 nagrywarki -- wszystkie
    nagrywają bardzo dobrze na płytach, które kupuję po 720 groszy za 10 sztuk,
    co daje po odliczeniu podatków mniej niż 50 groszy za płytę, a na dodatek
    te płyty są w plastykowym pudełku. :)

    Kopiowanie przez Ciebie proponowane nie przychodzi mi do głowy. :)
    Owszem, czasami nagrywam jakiś film na kilka płyt, ale tylko dlatego,
    że film taki różnie obrabiam, czyli płyty te nie są swymi wiernymi kopiami. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2009-05-01 18:20:01
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Pamiętaj, że płytki DVD są obecnie *bardzo* zawodne. Czasem
    > po miesiącu od nagrania nie da się ich odczytać. Ale ich

    I dlatego są lepsze niż HDD???

    --
    marfi

  • 14. Data: 2009-05-02 07:02:54
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.05.2009 20:20, marfi pisze:

    > I dlatego są lepsze niż HDD???

    Nie. W *tym* są gorsze. Ale poczytaj resztę -- tam jest uzasad-
    nienie, dlaczego są jednak mimo to lepsze.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 15. Data: 2009-05-02 07:15:48
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 26.04.2009 16:12, MarcinCz pisze:
    > Ja niestety generuję mnóstwo zdjęć bejbiasa za utratę, ktorych żonka by

    Ile?

    Poza tym, normalne zdjęcie JPEG dobrej jakości zajmuje na
    przykład 0.5 MiB. Oczywiście, zaraz po "wyjściu" z aparatu
    jest większe, ale wystarczy trochę obróbki i zapis z wyż-
    szym stopniem kompresji, by sporo zyskać.

    No i zdjęciami trudno jest zapchać duży nośnik danych.
    W tej chwili zdjęć cyfrowych z dobrych pięciu lat co naj-
    mniej mam dokładnie...

    gruszka@barton:~$ du Fotki -s
    8629448 Fotki

    ...czyli 8 GiB około. Całe archiwum zmieści się na dwóch
    płytach DVD.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 16. Data: 2009-05-02 09:30:19
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    > Nie. W *tym* są gorsze. Ale poczytaj resztę -- tam jest uzasad-
    > nienie, dlaczego są jednak mimo to lepsze.

    Temat powraca jak bumerang - ja stosuję metodę "mieszaną" czyli:
    - w komputerze RAID1 + zewnętrzny HDD (USB/eSATA) na pełne backupy + DVD na
    dane z tym, ze używam DVD tylko markowe i nagrywam zawsze z prędkością 8* .

    --
    marfi

  • 17. Data: 2009-05-05 13:04:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Radosław Sokół" 2...@g...one.pl

    > Poza tym, normalne zdjęcie JPEG dobrej jakości zajmuje na
    > przykład 0.5 MiB. Oczywiście, zaraz po "wyjściu" z aparatu
    > jest większe, ale wystarczy trochę obróbki i zapis z wyż-
    > szym stopniem kompresji, by sporo zyskać.

    Komu potrzebne JPG, i to po ,,dodatkowej'' kompresji?

    > No i zdjęciami trudno jest zapchać duży nośnik danych.
    > W tej chwili zdjęć cyfrowych z dobrych pięciu lat co naj-
    > mniej mam dokładnie...

    A ja właśnie kupiłem 320 GB na chwilowe potrzeby
    i zamierzam kupić 1 TB na backupy. :)

    -=-

    Wystarczy odpalić jakiegoś SzopaFotograficznego, aby parugigowej RAMki
    zabrakło i wystarczy zarchiwizować w TIFFkach obrabiane fotki, aby HDD
    wielkości 320 GB okazał się dyskiem na jeden tydzień...

    -=-

    BTW... Zewnętrzny dysk o nazwie Platinum kryje w sobie durnowatą Toshibę. :)
    Toshiba MK3252GSX - hard drive - 320 GB - SATA-300

    Miałem bezwartościową nagrywarkę DVD Samsunga markowaną nazwą Toshiba.

    Mam strzępy :) karty SDHC markowaną nazwą SanDisk... Być może oleję :)
    ją żywicą epoksydową i dotrę jej krawędzie na stosownej szlifierce, aby
    kartę tę przywrócić do życia jako zapasową -- ma raptem 4 GB, czyli zapas
    na około 200 fotek w RAWkach, bez JPG, nie najnowszym Canonem amatorskiego
    kalibru; nowszy ma większą rozdzielczość i wyższą czułość, co skutkuje większą
    megabajtożernością...

    I teraz ten HDD na USB... Chodzi całkiem szybko (w odczycie: średnio 26.6 MB/s,
    w porywach około 35 MB/s; w zapisie w porywach około 25 MB/s) jak na USB, ale
    potrafi stanąć dęba. :) Obudowa jest zbyt miękka a dysk w ogóle boi się przeciążeń,
    po których po prostu potrafi odmówić posłuszeństwa. Chyba w czasie pracy (a na pewno
    w czasie zapisu) musi leżeć nieruchomo na stole. :) (może taka jest uroda dysków
    podpinanych poprzez USB w ogóle?) Dysk jest sprzedawany jako niewrażliwy na
    uszkodzenia.
    (wstrząsoodporny, absolutnie niezawodny, idealny do przenośnych zastosowań)

    Notebookiem (z ćwierćterabajtowym Skorpionem WD na pokładzie) mogę wywijać niemal
    do woli. :) Nawet jeśli dysk zatrzyma się, po chwili powróci do życie samoczynnie.

    Oczywiście dziewiczy dysk Toshiby zapisuje z błędami. Dopiero trzeci
    zapis w tym samym miejscu daje dobre wyniki.

    Mam też czytnik DVD Toshiby -- wewnętrzny na 3.5 cala. Tak wolny, że aż
    smutno się robi... Miał być szybki, ale nie ciągnie więcej niż 2xDVD...
    (niezależnie od płyt -- mogą być idealnie nagrane, mogą być tłoczone;
    bez zarysowań itd...)

    Słowo Toshiba źle zapisało się w mojej pamięci.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2009-05-05 21:15:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" gtq7l5$5ep$...@i...gazeta.pl...

    > Mam strzępy :) karty SDHC markowaną nazwą SanDisk... Być może oleję :)

    Oczywiście producentem jest Toshiba.

> [...]

    uszkodzenia.
    > (wstrząsoodporny, absolutnie niezawodny, idealny do przenośnych zastosowań)

    Najwyraźniej brak mu tchu. ;) W zestawie jest tylko jeden długi przewód z jedną
    wtyczką, co sugeruje małe zapotrzebowanie na energię, ale dopiero po podłączeniu
    przez krótki przewód z dwiema wtyczkami dysk zaczyna pracować poprawnie.

    > Notebookiem (z ćwierćterabajtowym Skorpionem WD na pokładzie) mogę wywijać niemal
    > do woli. :) Nawet jeśli dysk zatrzyma się, po chwili powróci do życie samoczynnie.

    W zasadzie można nim wywijać bezkarnie nawet bardzo energicznie.
    Czasami zatrzyma się, ale dopiero po dobrym machnięciu.

    No... I WD zadawala się długim przewodem z jedną wtyczką.

    > Słowo Toshiba źle zapisało się w mojej pamięci.

    Chyba jednak te 285 złych za tę Toshibę to zły interes.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2009-05-06 09:36:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" gtqabn$igo$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > przez krótki przewód z dwiema wtyczkami dysk zaczyna pracować poprawnie.

    Ale także pisze z błędami na dziewiczych obszarach. Dopiero po kilku przejściach
    po tych samych częściach dysku nie ma błędów w zapisie. Wcześniej na około 100
    RAWek (po około 15 MB każda) 2 były źle zapisane.

    Szybkość zapisu: około 23 MB/s -- IMO całkiem nieźle, jak na poroniony interfejs USB.
    Nie łatwiej zbudować kolejny SATA z zasilaniem? Zbędne by były przejściówki USB-SATA
    i szybkość HDD byłaby wykorzystywana w pełni. Na pewno powstałyby penflaszki na takie
    coś; być może inne urządzenia by przeszły na taki SATAnizm także.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'