    From: "Netx" <u...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Przenosne HDD
    Date: Sat, 25 Apr 2009 14:36:55 +0200

    Użytkownik "Radosław Sokół" napisał:
    > Tak? A jak właśnie sięgnął po dysk z kopiami, bo
    > mu "padł"
    > oryginał? A tu się okazuje, że w momencie
    > ostatniego odłą-
    > czania dysku z kopiami od komputera rozwalił się
    > system pli-
    > ków
    NTFS tak łatwo nie pada bo ma jakiś "journal" czy
    coś w tym rodzaju. Kiedyś dla zabawy robiłem sobie
    eksperymenty z odłączaniem dysku z NTFS em przez
    wyjęcie wtyczki w 3 sekundy po zakończeniu
    kopiowania i ciężko było "załatwić" NTFS. Można by
    poeksperymentować z odłączaniem zasilania dysku w
    trakcie zapisu, ale przypsuszczam że NTFS też by
    przeżył, może z koniecznością naprawy.

    > lub spaliła się elektronika dysku. "Fajna"
    > niespodzianka,
    > nie powiem...
    To faktycznie możliwe aczkolwiek dysk wewn. musiałby
    paść dość niebawem po dysku zewn., bo inaczej przy
    kolejnym backupu można się zorientować że dysk zewn.
    padł.

    > Owszem, używa się czasem dysków twardych do
    > robienia *częs-
    > tych* kopii zapasowych w środowisku
    > bezprzestojowym. Ale
    > takie kopie są tylko dla wygody: jeżeli są
    > dostępne to faj-
    > nie, ale jeżeli nie, to nic się nie stało: w
    > szafie leżą
    > płytki lub tasiemki z kopiami z ostatniego roku.

    W środowisku produkcyjnym to widziałem nawet
    streamer z biblioteką taśm i zmieniarką taśm. Ale
    do domu to się nie nadaje.

    Są jeszcze do "pecetów" macierze dysków (też
    zewnętrzne) z redundancją. Np. WD robi takie (My
    Book Mirror ~1100zł) - może to warto rozważyć.

    Bo robienie kopii na płytki jest niestety trochę
    niewygodne jeśli danych jest dużo, albo jak się
    często zmienia/porządkuje organizację plików w
    katalogu ~"Archiwum". Chociaż po Twoim poście
    pewnie rozważę zrobienie jakiejś "wybiórczej" kopii
    raz na rok na płytki.

    Pozdrawiam,
    Marek