  • 1. Data: 2009-10-16 18:57:41
    Temat: Przełączanie formatów po HDMI
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Czy standart HDMI w ogóle przewiduje obsługę sygnalizowania formatu 4/3
    i 16/9?

    Albo konkretniej - czy ktoś ma dekoder cyfrowej *kablówki* połączony po
    *HDMI* z telewizorem 16/9 tak, że automatyczna zmiana formatu w
    *telewizorze* działa w miarę poprawnie?

    (Odpowiedzi na pytania dotyczące kablówki analogowej, po eurozłączu lub
    z telewizorem 4/3 znam, dziękuję)

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek/

  • 2. Data: 2009-10-16 19:08:40
    Temat: Re: Przełączanie formatów po HDMI
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jan Rudziński" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Albo konkretniej - czy ktoś ma dekoder cyfrowej *kablówki* połączony po
    > *HDMI* z telewizorem 16/9 tak, że automatyczna zmiana formatu w

    Kablówki nie.
    Ale sat jak najbardziej.
    Czyli to nie hdmi winne jest.

  • 3. Data: 2009-10-16 20:47:50
    Od: "Wojciech Apel" <w...@p...ooooooorrrg.pl>

    > Albo konkretniej - czy ktoś ma dekoder cyfrowej *kablówki* połączony po
    > *HDMI* z telewizorem 16/9 tak, że automatyczna zmiana formatu w
    > *telewizorze* działa w miarę poprawnie?

    Aby telewizor zareagował na zmianę formatu to STB, który tworzy sygnał na
    złączu HDMI musi ten sygnał odebrać i dobrze zinterpretować. Jeżeli dobrze
    widzę to w strumieniu MPEG/TS jest miejsce na taką informację, i soft w STB
    platformy JAMBOX, (mam Motorole VIP-1960) którego używam to obsługuje. W
    tego co mi wiadomo ta platforma (jak kilka innych cyfrowych kablówek w
    Polsce, choć nie wszystkie), przepuszcza natywnie strumienie cyfrowe
    otrzymane od nadawców - ale efektu nie widać. Co więc jest?

    Ale czy polscy nadawcy taką informację jak format obrazu nadają? Tzn.
    nadają, ale ustawiona jest ona zawsze tak samo (bo jakoś musi), niezaleznie
    od tego co jest nadawane.

    Tak więc moim zdaniem (ale mogę się mylić) telewizor powinie się przełączać
    o ile ktoś w stacji telewizyjnej nadające jest zainteresowany takim
    przełączeniem. Czy jest?

    Obserwując bity telegazety na górze mojego ekranu, w wielu polskich stacjach
    (czyli linie telegazety są wsadzone w MPEGa) wydaje mi się, że nie. Po
    prostu - nadawcy mają to gdzieś, ich tory emisyjne ciągle są analogowe, albo
    jeżeli nawet cyfrowe to i tak na koncu jest jeden, specjalny kodek i mux i
    co tam jest ustawione to idzie w świat i koniec.

    W.

  • 4. Data: 2009-10-16 20:56:28
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Wojciech Apel" <w...@p...ooooooorrrg.pl> napisał w
    wiadomości news:

> [...]
    >
    > Tak więc moim zdaniem (ale mogę się mylić) telewizor powinie się
    > przełączać o ile ktoś w stacji telewizyjnej nadające jest zainteresowany

    Jest.
    Nie we wszystkich rzecz jasna.
    Na TVN to chodzi, na Polsacie nie.
    Np. dzisiaj się pomylili przy Ostrym Dyżurze i zaczęli nadawanie w 16:9,
    sprzęt nie zareagował.
    Na TVN potrafi zmienić format przy każdej reklamie.

    > Po prostu - nadawcy mają to gdzieś, ich tory emisyjne ciągle są analogowe,
    > albo jeżeli nawet cyfrowe to i tak na koncu jest jeden, specjalny kodek i
    > mux i co tam jest ustawione to idzie w świat i koniec.

    Nie.
    Zarówno w dvb-t, jak i w sat działa przełączanie formatów obrazu.
    Przy czym w dvb-t czasem się to krzaczy, ale to może być wina mojego kodeka
    w htpc.

    Czyli ktoś w tej kablówce coś pokręcił.

  • 5. Data: 2009-10-16 20:57:09
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Wojciech Apel wrote:

> [...]
    > jeżeli nawet cyfrowe to i tak na koncu jest jeden, specjalny kodek i mux i
    > co tam jest ustawione to idzie w świat i koniec.

    Wojtku, ale skąd się bierze sygnał w Jamboksie? Z nadajnika analogowego?
    Bo przecież emisja satelitarna ma te informacje.

    M.

  • 6. Data: 2009-10-16 20:58:58
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Cavallino wrote:

    > Na TVN to chodzi, na Polsacie nie.
    > Np. dzisiaj się pomylili przy Ostrym Dyżurze i zaczęli nadawanie w 16:9,
    > sprzęt nie zareagował.
    > Na TVN potrafi zmienić format przy każdej reklamie.

    Niestety, przy czym - jak udało mi się to obejrzeć - zmiana następuje na
    ułamek sekundy przed emisją materiału w zmienionym formacie, co jest
    nieco uciązliwe dl aoka.

    M.

  • 7. Data: 2009-10-16 21:04:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> napisał
    w wiadomości news:hbamql$l98$1@news.onet.pl...

    > Niestety, przy czym - jak udało mi się to obejrzeć - zmiana następuje na
    > ułamek sekundy przed emisją materiału w zmienionym formacie, co jest nieco
    > uciązliwe dl aoka.

    Niestety.
    Do tego jeden z kodeków (CoreAVC) mi świruje przy tych zmianach, potrafi
    zgasnąć zupełnie.
    Dziwne, że nie dzieje się tak na innych kanałach.

  • 8. Data: 2009-10-16 23:16:48
    Od: "Majkel" <majkel2001@NIE_SPAMUJwp.pl>

> [...]

    > *telewizorze* działa w miarę poprawnie?
    >
    > (Odpowiedzi na pytania dotyczące kablówki analogowej, po eurozłączu

    problemem czesto jest to, ze obraz z dekodera (testowalem cyfrowe UPC,
    Polsat i N) czesto, nawet dla zrodel SD wychodzi jako HD. A tutaj
    telewizory czesto (poza Panasoniciem za co plus, ale minus za jednak to
    ze ich telewizory troche rozciagaja obraz, Philips czy Sony mniej) maja
    aktywne tylko tryby formatowania obrazu Auto i Szeroki. Jeszcze inna
    sprawa ze obraz z dekodera wychodzi jako 16/9 nawet jak audycja jest
    4:3, tak jest w UPC i dekoderze (mediaboksie) Philipsa. O ile mamy TV
    Philipsa sprawe ratuje ustawienie SuperZoom (cos jak Smart w Sony),
    ktory nawet takie 4:3 rozciagniete do 16:9 poprawnie pokaze, poprawnie
    tj tak jak ten sam TV pokazuje 4:3 w analogowej kablowce, czyli
    iadomo - rozciaga, ale IMO Philips calkiem znosnie to pokazuje, da sie
    ogladac. Minusem jest to, ze w analogicznym trybie przy analogowej
    kablowce Philips ustawiony na Auto mogl na bierzaco manewrowac obrazem,
    ucienac letterbox, a gdy trzeba aktywowac super zoom (tak jest super
    zoom na stale). Ale haczyk jest taki, ze to dziala tylko dla SD. W HD
    Philips niestety ma tylko auto i szeroki. Dlatego w przypadku UPC lepiej
    jest w dekoderze ustawic rozdzielczosc dla HDMI na auto, wtedy SD jest w
    576p (jeszcze inna sprawa jak ten dekoder robi deinterlacing) a HD w
    natywnym HD...

    W dekoderze UPC niezaleznie od wyboru w opcjach 4:3 czy 16:9, zawsze
    jest szeroko... moze to poprawia. Nie wiem jak jest w przypadku
    dekoderow Cisco.

    Polsat i N maja 4:3, 16:9 i rozciagniecie.

    Dobre jest to, ze obraz z dekodera jesli nawet wychodzi jako 16:9
    (podczas gdy audycja jest 4:3) nagrywarka DVD podlaczona SCART RGB nagra
    jako 4:3 jesli ma na sztywno ustawione 4:3 (wiadomo, chodzi tu tylko o
    odpowiednia flage).

    moze troszke odbieglem od odpowiedzi na twoj temat, ale chcialem pomoc
    ;)

    pozdr
    Michal

  • 9. Data: 2009-10-17 05:54:51
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Wojciech Apel pisze:
    [...]
    > Ale czy polscy nadawcy taką informację jak format obrazu nadają? Tzn.
    > nadają, ale ustawiona jest ona zawsze tak samo (bo jakoś musi), niezaleznie
    > od tego co jest nadawane.

    Tak, telewizor podłączony do tej samej kablówki analogowej przełącza się
    bezbłędnie. Co więcej dekoder kablówki cyfrowej wie, które programy są
    anamorficzne i na wyjściu euro potrafi te programy dostosować do
    telewizora 4/3.

  • 10. Data: 2009-10-17 16:47:19
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Majkel pisze:

    [...]
    > aktywne tylko tryby formatowania obrazu Auto i Szeroki. Jeszcze inna
    > sprawa ze obraz z dekodera wychodzi jako 16/9 nawet jak audycja jest
    > 4:3, tak jest w UPC

    No tak właśnie jest, na to wygląda.

    > stale). Ale haczyk jest taki, ze to dziala tylko dla SD. W HD Philips
    > niestety ma tylko auto i szeroki.

    Chyba zależy od Philipsa? Mój ma wszystkie tryby i w SD i w HD.
    Przy czym zdarza się, że po zmianie programu z SD 4/3 na HD sam się
    przełącza w tryb "szeroki ekran". Ale na ogół się nie
    przełącza.

    OK. Czyli uderzać do UPC, żeby poprawili.
    Żeby jeszcze telegazeta po hdmi działała...