  • 1. Data: 2012-12-21 23:45:45
    Temat: Przekaznik rozrusznika
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Witam

    Pytanie z praktyki.

    Potrzebuje przekaznik na ok 120A 12V.
    Przekaznik rozusznka z moto, ten w ksztalcie puszki z bezpiecznikiem da
    rade. Ale zazwyczaj pracuje on gora kilka sekund.

    Zapotrzebowanie mam na kilka minut w stanie zwartym. Da taki rade?
    Bezpiecznik uzwojenia w takm przekazniku to zwykle 20, 30A. Juz przy 10A
    plynacym przez cewke w drut idzie 120W...

    Wiec mam obawy czy to sie moze do takich rzezy nadawac. Sluszne?

    pozdro
    Tmek

  • 2. Data: 2012-12-23 20:50:30
    Temat: Re: Przekaznik rozrusznika
    Od: sasza7 <s...@g...com>

    W dniu piątek, 21 grudnia 2012 23:45:45 UTC+1 użytkownik Tmek napisał:
> [...]
    >
    > plynacym przez cewke w drut idzie 120W...
    >

    > Wiec mam obawy czy to sie moze do takich rzezy nadawac. Sluszne?

    Jest kilka problemów, po pierwsze przekaźnik najbardziej dostaje w dupę podczas
    rozłączania i załączania obwodów, bo przeskakuje wtedy iskra która wypala materiał
    lub spawa styki. Drugi problem to sam przepływ takiego prądu przez przekaźnik, na
    100% nie wydziela on 120W. Aczkolwiek w środku prąd przewodzony jest przez relatywnie
    cienką miedzianą blaszkę która nie jest przystosowana do takich prądów i najpewniej
    ulegnie przepaleniu (tak wtedy właśnie wydzieli się na niej jakieś 120W). Przyjrzyj
    się jak wygląda przekaźnik do takich prądów:
    http://www.e-polimet.com.pl/index.php/product/8646 jest ogromny i ma wielkie blachy
    do przyłączenia. Stycznik przy rozruszniku (ten na rozruszniku z przykręcanymi
    stykami) powinien wytrzymać, te małe wyglądające jak czarne pudełeczko ze stykami na
    100% ulegną zniszczeniu.
    Pozdrawiam
    sasza

  • 3. Data: 2012-12-24 00:40:15
    Od: "morghul" <m...@t...pl>

    http://www.tme.eu/pl/katalog/?idp=1&search=przeka%C5
    %BAnik%2012v&cleanParameters=1#search=przeka%C5%BAni
    k+12v&s_field=accuracy&s_order=DESC&id_category=40&v
    isible_params=938%2C2%2C914%2C693%2C925%2C936%2C916%
    2C915&used_params=938%3A24626%3B

    Mają na stanie.

    --

    morghul

  • 4. Data: 2012-12-24 00:49:11
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "morghul" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    k+12v&s_field=accuracy&s_order=DESC&id_category=40&v
    isible_params=938%2C2%2C914%2C693%2C925%2C936%2C916%

    O, dzieki. Tam nie patrzylem. Cena mniejsza niz uzywki samochodowe na
    allegro.

    pzdr

  • 5. Data: 2012-12-24 00:58:24
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "sasza7" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Mialem na mysli prad pobierany przez cewke wciagajacy kotwe. Przy
    przekaznikach rozrusznika w japoncach jest bezpiecznik cewki i ma on czesto
    30A. Przyjmujac 1/3 tego przy normalenj pracy wyszlo mi te 120W dla samego
    elektromagnesu.
    http://www.p-wholesale.com/upimg/9/439a2/motorcycle-
    starter-relay-dq-j012-911.jpg

    Aczkolwiek w środku prąd przewodzony jest przez relatywnie cienką miedzianą
    blaszkę która nie jest przystosowana do takich prądów i najpewniej ulegnie
    przepaleniu (tak wtedy właśnie wydzieli się na niej jakieś 120W).

    Te od rozrusznika maja w srodku kotwe i dwie sruby miedzane ktorona laczy. I
    sa gdzies na 150A.
    http://www.southbayriders.com/forums/attachment.php?
    attachmentid=325970&d=1280617782

[...]

    Mowa byla o pradowym rozrusznika.
    Po poszukiwaniach w sieci wiem ze jest on jedynie do chwilowej pracy i
    wlaczony dluzej albo sie spali albo sie spali wnet.

    Watek nizej otrzymalem calkiem ladny trop, spelaniajacy wymagania i warunek
    "tani i dobry"

    pozdro
    Tmek

  • 6. Data: 2012-12-24 03:27:59
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 21 Dec 2012 23:45:45 +0100 "Tmek" <T...@d...ek> napisał:

    >Potrzebuje przekaznik na ok 120A 12V.

    SPK-400 z lokomotywy da radę tylko musisz sprężone powietrze mieć ;-))

    A tak na poważnie to może by rozważyć zrobienie tego na
    półprzewodnikach zamiast na przekaźniku/styczniku? IGBT albo tyrystory
    mogłyby załatwić sprawę i nie musiałbyś się martwić o wypalające się
    styki.

    >Zapotrzebowanie mam na kilka minut w stanie zwartym. Da taki rade?
    >Bezpiecznik uzwojenia w takm przekazniku to zwykle 20, 30A. Juz przy 10A
    >plynacym przez cewke w drut idzie 120W...

    Właśnie dlatego duże styczniki (tak jak ten wspomniany przeze mnie)
    mają napęd pneumatyczny - na elektromagnes to już po prostu za dużo, a
    mały siłowniczek pneumatyczny załatwia sprawę łatwo, szybko i
    przyjemnie. Niewielki elektromagnes otwiera tylko zawór pneumatyczny.

    Do czego Ci to potrzebne tak w ogóle? Jeżeli nie do motocykla to może
    faktycznie łatwiej będzie to powietrzem robić?

  • 7. Data: 2012-12-24 11:08:01
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Tmek <T...@d...ek> wrote:

    > Po poszukiwaniach w sieci wiem ze jest on jedynie do chwilowej pracy i
    > wlaczony dluzej albo sie spali albo sie spali wnet.

    A może włączyć go na pełnym napięciu, a potem obniżyć napięcie tak, żeby
    płynął tylko dużo niższy prąd podtrzymania?

    http://motogof.tumblr.com/

  • 8. Data: 2012-12-24 16:16:10
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > A może włączyć go na pełnym napięciu, a potem obniżyć napięcie tak, żeby
    > płynął tylko dużo niższy prąd podtrzymania?

    Za duzo zachodu kiedy za 10zl+przesylka jest juz cos gotowego i
    dzialajacego.

    pzdr

  • 9. Data: 2012-12-25 22:17:32
    Od: "morghul" <m...@t...pl>

    > O, dzieki. Tam nie patrzylem. Cena mniejsza niz uzywki samochodowe na
    > allegro.
    >
    > pzdr

    Na zdrowie :)

    --