  • Data: 2012-08-04 02:29:41
    Temat: Re: Przekaźnik / kontaktron /?
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a81pklF85uU1@mid.uni-berlin.de...
    > Potrzebujesz specjalne przekaźniki niskosygnałowe. Niestety niezbyt tanie.
    > Kontaktrony rodowane może wystarczą, nie są takie złe. Rtęciowe są lepsze,
    > ale na ogół są też bardzo drogie.

    Na mojej centrali ilość padających rtęciaków szła, no, może nie w tony, ale
    w grube kilogramy (ale też dużo ich było w ogóle). Choć uczciwie będzie
    przyznać, ze były dwie serie, "czerwona" i "niebieska", Czerwone padały
    kilkakrotnie częściej, niż niebieskie. Czasem, aby przekaźnik przywrócić do
    pracy, wystarczyło go porządnie opukać. Może dwa, trzy w szereg, nawet jak
    się połowa sklei, to druga nie, teraz to wyłapać i wymienić... Ze względu na
    konstrukcję nazywane były "lampami". Ich problem polegał głównie na klejeniu
    się styków. Najpewniejsze wydają mi się toporne przekaźniki, realizujące
    przełączanie maszyn sygnałowych centrali Strowger (też pracowałem) - na
    listwie były przymocowane lekko zakrzywione rurki z rtęcią i trzema stykami.
    Specjalny elektromagnes ruszał listwą, powodując jej przechylenie i
    przelanie się rtęci w drugi koniec rurki szklanej, co przełączało maszyny.
    Ne jest mi znany ani jeden przypadek, by to rozwiązanie zawiodło. Toporne,
    duże i niezawodne.