    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Date: Thu, 5 Jul 2018 09:42:42 +0200
    <ooyg3u49002w$.19owvrnz8ltns.dlg@40tude.net>
    <phe086$r0i$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3ca20a$0$591$65785112@news.neostrada.pl>

    news:5b3ca20a$0$591$65785112@news.neostrada.pl...

    > Niezbyt wysokie sciany IMO mozna w jeden dzien postawic.

    A w to nie wątpię.

    > Ale juz do wylania stropu to sciany powinny byc zwiazane.

    O widzisz, o to mi właśnie chodzi!

    > A do wylania nastepnego stropu, to ten ponizej powinien zwiazac.

    Nie wyobrażam sobie inaczej. Może Most Stacha jest bezpieczny, bo od
    poczatku był przewidziany, ze bez zaprawy (nie widzę między kamieniami), ale
    domu, który ma być murowany, niepotrzebnie bym nie tykał, jeśli murowanie
    jest przewidziane.

    > Wiec te 3 dni to IMO tez niezle osiagniecie.

    Zdecydowanie.

    > W USA buduja szybciej, bo tych 100+ pieter to by musieli dlugo budowac,

    ZTCW, tam chyba wylewany beton ma już wstępne oparcie w szkielecie, więc
    póki nie zwiąże, to sobie odpoczywa...?

    > ale ze stali. Wiec konstrukcja nosna rosnie szybko ... i szybko sie wali,
    > jak samolot wpadnie.

    Mimo podobno jakiejś wady konstrukcyjnej (wypowiedź była niejednoznaczna),
    mistrzostwem konstrukcyjnym dla mnie jest to, że budynek rozsypał się w
    pionie, grzebiąc przebywających w nim, zamiast przewrócić się na bok,
    rozwalić przebywających na ulicy, może z połowę Central Parku, a i tak
    uwięzieni w środku zostali by zabici, więc, więcej ofiar i daleko większe
    straty.

    > W kosciele akurat pieter nie ma, stropow tez nie ma, ale sklepienia jakies
    > muszz byc.
    > Chyba, ze to dach na belkach.

    No, chyba że, wiadomo, dobry młot i paczka bratnali, czy co tam mieli.
    Szybciutko dechy, trach trach, podstawowe pomieszczenie stoi.
    Chyba, że tym jednodniowym obiektem była mała kapliczka, a właściwy budynek
    był w przygotowaniach. Ale i tak chyba trzeba biskupa ściągnąć, żeby
    odprawił modlitwę, aby kościół był kościołem, a nie tylko zwykłym budynkiem.

    > Tez nie ma w kosciele, tylko prad.
    > Moze ksiadz wczesniej zadbal, moze pozniej na spokojnie podlaczali, moze
    > wystarczylo z plebani przeciagnac...

    Skoro tak... ale, jakoś plebania bez kościoła..., aż muszę po Polsce
    pojeździć, nie umiem sobie wyobrazić.

    > Zeby mu miejscowi "zyc nie dali", a Bog spuscil piorun na stodołę ?

    Rodzina mogła odwiedzić i już wyjeżdżali... W myśl powiedzenia, ze kto chce
    psa uderzyć, kij znajdzie, to cholera wie, "modli się pod figurą, a diaba ma
    za skorą".

    > Zreszta chlopi tam raczej tacy wyrywni nie byli ... a moze tez dobrze
    > widzieli kto jest na budowie, a kogo brakuje :-)

    Pewnie tak. Poza tym może zdawali sobie sprawę, ze jednak są pewną
    społecznością i w razie jakiejś draki, to na siebie muszą liczyć, więc nie
    opłaca się palić tak bliskich mostów.

    > Po nocy ?
    > To juz predzej motorem, komarkiem, czy rowerem.

    Nasmarować łożyska, łańcuch, żeby nie chrzęścił, połączenia, by nie
    zgrzypiały, powolutku do Towarzysza Wicie-Rozumicie.

    > Najwyrazniej nie bylo, albo wladza nie uznala za stosowne interweniowac.

    Albo woleli nie psuć sobie stosunków z ludnością? To nie KRLD, tu Kim by się
    nie utrzymał. Zresztą, tam też ludzie kłócą się z władzą.

    > A moze myslala, ze sie na drugi dzien inspektora posle i kare ksiedzu
    > wlepi za budowe bez zezwolenia ... a tu prosze - cud, kosciol sam stanal
    > :-)

    Wiadomo, lepiej nie zaczynać, niby karę przysoli, niby co, ale przy
    następnej wizycie, może mieć, powiedzmy, spore nieprzyjemności. Np. koło się
    temu samochodu przedziurawi, czy gołąb na marynarę nasra, albo się chłopy
    przy gospodzie pobiją i nie zauważą (a może "nie zauważą", więc pobiją się
    dla pucu, by mieć jak aparatczykowi przywalić), że mają kolejnego uczestnika
    gry? Więc pogrozić chłopu, ale bez przesady, chłop potęgą jest i basta!
    A chłop pobożny i dobrze go mieć po swojej stronie.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.