  • 1. Data: 2011-06-06 06:55:49
    Temat: Przebite rezystory
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Mam analogowy tor pomiarowy. Pierwszym stopniem tego układu jest wzmacniacz
    różnicowy na WO. Sygnał mierzony, o wartości 0-100V (odczep transformatora,
    sinus 50Hz) jest dołączany do obu wejść WO przez rezystory 1MOhm 1206 .
    Dodatkowo wejścia WO zabezpieczane są diodami BAV99 do masy i do plusa
    zasilania wzmacniacza.
    I niestety zdarza się, że WO jest uszkadzany. Przyczyną są przepięcia
    pochodzące od indukcyjności transformatora (to jest trafo probiercze, więc
    od czasu do czasu przytrafiają mu się krótkie zwarcia). Podejrzewam, że w
    krytycznym momencie przebijają rezystory 1M. Jednak po obmierzeniu
    omomierzem nie odbiegają od normy. Czy możliwe jest, że przebijają i się nie
    uszkadzają? Czy może przyczyny szukać gdzie indziej?

    Maciek

  • 2. Data: 2011-06-06 07:57:22
    Temat: Re: Przebite rezystory
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-06-06 08:55, Maciek pisze:
> [...]
    > obmierzeniu omomierzem nie odbiegają od normy. Czy możliwe jest, że
    > przebijają i się nie uszkadzają? Czy może przyczyny szukać gdzie indziej?
    Może być, że przebija nie opornik, a jego ścieżki/nóżki. Piszesz że to
    jest 1206 smd - to jest maleństwo, żeby uszkodzić przez 1Mohm to
    musiałbyś przyłożyć tam kilkaset kV, a tego na pewno ta obudowa nie
    zniesie - przebije ci przez powierzchnie rezystora, lub przez
    powierzchnie płytki. Więc jeśli masz aż takie szpilki, to albo musisz
    się na nie uodpornić (dużo większy mechanicznie opornik, z większymi
    odstępami ścieżek itd) albo szpilki wygładzić (LC/RC najpierw)

    Teoretycznie producenci oporników piszą o peak ~200-500V AC dla 1206 ale
    wiele może zależeć od pcb na którym to sieci, od kształtu impulsu itd.

    Na początek zmieniłbym 1M na np 4x 220k w szereg, i to tak posadowione,
    by oddalić mechanicznie miejsca wysokich napięć od reszty, a najlepiej
    dodając w poprzek (np pod rezystorami) ścieżkę/srebrzankę z
    masą/uziemieniem/neutralnym (PE?) - tak by nawet ewentualne przebicie
    poszło w masę a nie wejście układu.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-06-06 08:35:24
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > obmierzeniu omomierzem nie odbiegają od normy. Czy możliwe jest, że
    > przebijają i się nie uszkadzają? Czy może przyczyny szukać gdzie indziej?

    Napięcie przebicia dla 1206 jest na pewno większe niż 200V. To nie jest
    problem - chyba że są przepięcia liczone w kV, no ale podobno masz diody
    zabezpieczające.
    Schemat i można rozmawiać - bez schematu nie pojedziemy za daleko.

    Pozdrawiam

    Adam

  • 4. Data: 2011-06-06 08:51:41
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Górski Adam" <gorskiamalpa@wpkropkapl> napisał w wiadomości
    > Napięcie przebicia dla 1206 jest na pewno większe niż 200V. To nie jest
    > problem - chyba że są przepięcia liczone w kV, no ale podobno masz diody
    > zabezpieczające.

    Tak, jak zrozumiałem opis, to te diody są za rezystorami.
    Jak przepięcie kV przeskoczy obok rezystora to dalej przez diodę na VCC i
    nieszczęście gotowe.
    Przypuszczam, że są dwa rozwiązania:
    1. Odpowiednie rezystory - creepage i clearance wystarczające do możliwych
    przepięć.
    2. Tłumienie przepięć przed rezystorami (warystory, transile...)
    P.G.

  • 5. Data: 2011-06-06 10:56:48
    Od: "AS" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > 1MOhm 1206 . Dodatkowo wej?cia WO zabezpieczane sš diodami BAV99 do masy i
    > do plusa zasilania wzmacniacza.
    > I niestety zdarza się, że WO jest uszkadzany. Przyczynš sš przepięcia
    > pochodzšce od indukcyjno?ci transformatora (to jest trafo probiercze, więc
    > od czasu do czasu przytrafiajš mu się krótkie zwarcia). Podejrzewam, że w
    > krytycznym momencie przebijajš rezystory 1M. Jednak po obmierzeniu
    > omomierzem nie odbiegajš od normy. Czy możliwe jest, że przebijajš i się
    > nie uszkadzajš? Czy może przyczyny szukać gdzie indziej?

    Diody w takiej konfiguracji nie zawsze sa skuteczne, zwłaszcza ta do plusa
    zasilania wzmacniacza (być może nie ma tam elementów pozwalajšcych pochłonšć
    impuls pochodzšcy z przebicia. Może pomogła by zenerka na zasilaniu, ale
    najlepiej zastosować na wej?ciach wzmacniacza gotowy transil SMD na
    potrzebne napięcie (np.
    SMF05C). Dodatkowo zamień rezystor 1M na dwa rezystory 500K połšczone
    szeregowo - iskra będzie miała już trudniej :)

  • 6. Data: 2011-06-06 11:49:29
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > możliwych przepięć.
    > 2. Tłumienie przepięć przed rezystorami (warystory, transile...)

    No ale jeśli kolega pisze, że ma diody zabezpieczające to chyba nie
    tylko po jednej do masy i zasilania ? Tam powinien być jeszcze jakiś
    transil pomiędzy zasilaniem i masą.

    Adam

  • 7. Data: 2011-06-06 12:30:09
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4dec9512$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "Górski Adam" <gorskiamalpa@wpkropkapl> napisał w wiadomości
    >
    > Tak, jak zrozumiałem opis, to te diody są za rezystorami.

    Tak jest. 1MOhm do wejścia WO. Każde wejście WO zabezpieczone przez BAV99 do
    GND i do VCC.
    Miedzy GND a VCC nie ma transila ani zenery - jest tylko tantal 10uF. Całość
    włącznie z przetwornikiem separowana galwanicznie od reszty układu
    (przetwornica 1W 0505 + ADUM1401).

> [...]
    > Przypuszczam, że są dwa rozwiązania:
    > 1. Odpowiednie rezystory - creepage i clearance wystarczające do możliwych

    Od tego chcę zacząć. Jeżeli to możliwe, chciał bym uniknąć zmian w płytce.
    W miejsce tego 1206 mogę wlutować 1M przewlekany, metalizowany o napięciu
    dopuszczalnym 1,6kV w impulsie:

    http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=MGR0.25W-1M#id_cat
    egory%3D100289%26cleanParameters%3D1%26

    > 2. Tłumienie przepięć przed rezystorami (warystory, transile...)
    > P.G.

    Tak, ale... obawiam się, że impuls przepięciowy może pojawić się na wejściu
    również asymtrycznie (tzn. między wejściem a ziemią). Wówczas
    warystory/transile zabezpieczający powinny siedzieć miedzy każdym wejściem a
    ziemią oraz miezy wejściami. Raz, że robi się tego dużo, dwa, że łączyły by
    mi odseparowane obwody. A tego chciał bym uniknąć.

  • 8. Data: 2011-06-06 13:53:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > No ale jeśli kolega pisze, że ma diody zabezpieczające to chyba nie tylko
    > po jednej do masy i zasilania ? Tam powinien być jeszcze jakiś transil
    > pomiędzy zasilaniem i masą.

    Trzeba sobie zdawać sprawę, że ESD na indukcyjności szeregowej transila
    potrafi dać 200V.
    P.G.

  • 9. Data: 2011-06-06 14:11:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Maciek" <f...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Od tego chcę zacząć. Jeżeli to możliwe, chciał bym uniknąć zmian w
    > płytce. W miejsce tego 1206 mogę wlutować 1M przewlekany, metalizowany o
    > napięciu dopuszczalnym 1,6kV w impulsie:

    Ja sądzę, że nie przebija wnętrza rezystorów 1206 tylko skacze obok. Jak nie
    zmienisz płytki nadal będziesz miał tak samo.

> [...]
    > a ziemią oraz miezy wejściami. Raz, że robi się tego dużo, dwa, że łączyły
    > by mi odseparowane obwody. A tego chciał bym uniknąć.

    A może tym, co uszkadza scalaki jest właśnie impuls asymetryczny ESD -
    człowiek jak strzeli z palca 3kV to nawet nie zauważa. W testach EMC strzela
    się 8kV, a w życiu w zimie zdarzają się 25..35kV.

    Taki impuls leci obok tych 1206, przez diodę do VCC (i przez wejście
    scalaka) i dalej przez scalak do masy izolowanej i dalej przez pojemność
    przetwornicy DC/DC lub gdzieś w niej przebija do GND.
    Ale to tylko wymyślam, jak jest na prawdę nie wiem.
    P.G.

  • 10. Data: 2011-06-07 09:12:02
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    > Trzeba sobie zdawać sprawę, że ESD na indukcyjności szeregowej transila
    > potrafi dać 200V.

    I trzeba jeszcze umieć to zmierzyć.

    Adam Górski