  • Data: 2010-04-20 14:32:23
    Temat: Re: Prosty filtr PWM do slabego audio na piezoelektryk
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian Biały wrote:

    > Czyli wprost z nogi PWM uC do piezo ? Czy jakiś driver/tranzystor ?

    a to juz zalezy od glosnosci jaka chcesz uzyskac. jesli to ma popiskiwac w
    cichym pokoju to bezproblemow z nogi uC sie da.
    jesli to ma byc glosny sygnal to potrzebne niestety wyzsze napiecie (piezo
    maja duza rezystancje wewn.) , czyli np. tranzystor kluczujacy npn i piezo
    zasilane z +12V

    > Nie jest żadnym problemem dla mnie, jak mowie będą generowane wszelakie
    > "dingsy" i jesli coś zabrzmi głosniej, to nic sie nie stanie.
    >
    > Bardziej martwi mnie, czy popędzanie membrany bezposrednio z 200kHz nie
    > powoduje jakiś innych efektów (np chmurki rozpylonej mgly ;).

    raczej nic sie sensacyjnego nie wydarzy, ten przetworniczek sie tylko wygina
    w-te-i-nazad - podobnie jak pusta myjka ultradzwiekowa nie powoduje zadnych
    'efektow' tak samo i on nic sam nie zdziala.

    > Swoją droga zakladając że jednak jakis głosniczek - wymaga on
    > wzmacniacza. Co mogę najprostszego wziąść? Idealnie cztery nogi: vcc,
    > gnd, we wy. Do we noga PWM do wy głośnik do masy.

    z glosniczkiem jest prosciej bo nie wymaga on wyzszego napiecia - ma niska
    rezystancje. mozna prosty push-pull zrobic , ale z doswiadczenia - wystarczy
    tak samo, jeden tranzystorek npn i wsio, z tym ze to opcja glosnik do plusa.
    na bd139 nawet dosc glosno bedzie gralo ;) glosnik do - tranzystorek pnp,
    z tym ze ryzykujemy problemy gdy mikrokontroler sie 'zawiesi' zanim zdazy
    przeinicjalizowac wyjscie (czyli poda na sztywno stan niski...) .