    Subject: Re: Producenci elektroniki
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Zbych <a...@o...pl>
    Date: Tue, 30 Apr 2019 22:32:32 +0200

    J.F. wrote on 30.04.2019 19:08:
    > Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale czy oni kupuja w TME czy wyzej ?

    Pewnie jak zwykle zależy to od części. Pewne rzeczy od dużych
    dystrybutorów a inne u tych co mają mydło i powidło.

    > Na to nie wpadlem.
    > Robia sami elektronike, czy gdzies w Chinach ?

    Nie wiem, zadzwoń i zapytaj :-)

    > kasy fiskalne to znow nie jest za duza skala ?

    Kilkadziesiąt tysięcy urządzeń rocznie to dużo?

    > A telebimy to z kolei nie chinskie ?

    Panele do telebimów są duże i ciężkie, transport morski zajmuje trochę
    czasu i do tego ktoś się postarał żeby cło było na to ~14% (jeśli mnie
    pamięć nie myli).
    Więc jak sprowadzisz LEDy, gołe PCB i masz swoją linię montażową
    (sponsorowaną częściowo przez programy unijne), to może się okazać że
    możesz konkurować spokojnie z Chińczykami.

    > A mamy takich, co elektronike podwykonuja ?
    > No i tu znow skala duza ...

    Zależy dla kogo to robisz. Jak światła do autobusów, to może się okazać
    że skala wcale nie jest duża :-)

    W firmie, w której pracowałem kiedyś, PCB było robione w CN ale montaż w
    PL. Chodziło o to, żeby nie zamrażać kasy w zmontowanej elektronice
    leżącej na magazynie a jednocześnie szybko reagować na zapotrzebowanie.
    Złocone PCB spokojnie mogło sobie czekać aż stany magazynowe spadną i
    będzie warto zamówić kolejną partię.

    Z ciekawości zrobiłem kilka miesięcy temu wycenę serii próbnej (300)
    płytek z montażem SMD w firmie w PL i w CN. Cena w PL wyszła mi odrobinę
    niższa, termin dłuższy. Chińska wycena scalaków wprost odwoływała się do
    mousera, nie tylko przy jakiś dziwadłach, ale też przy popularnym uC.
    Podejrzewam więc, że ktoś jak ja, nie robiący serii po wiele tysięcy i
    nie mający lokalnych kontaktów, nic nie ugra robiąc montaż w Chinach.