  • 1. Data: 2012-07-20 19:09:46
    Temat: Problem z ładowaniem akumulatora prądnicą wiatrową
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Robię sobie sterownik i pomyślałem, że może czasem przyda się mały zapas energii w
    akumulatorach. I wszystko jest ok dopóki nie zacznę zrzucać nadwyżki energii na
    grzałki. Załóżmy, że prąd ładowania wynosi 5A do momentu, gdy napięcie na prądnicy
    nie przekroczy dopuszczalnego. W chwili, gdy dmuchnie mocniej sterownik załącza z
    odpowiednim wypełnieniem grzałki aby zmniejszyć napięcie do dopuszczalnego. I
    wystarczy, że sterownik puści na grzałki prąd z 5% wypełnieniem to prąd ładowania
    akumulatora spada o 60%. I nie jest to kwestia mocy grzałki bo mam 3 (5om, 10om i
    20om). Nieważne która jest podłączona, zmienia się stopień wypełnienia pwm-a ale prąd
    ładowania akumulatora leci w dół. Czy to kwestia różnicy oporności akumulatora i
    grzałek? Nie wiem co z tym zrobić a szkoda, żeby prąd szedł w piach zamiast w
    akumulatory.

    PC

  • 2. Data: 2012-07-22 11:57:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 20 Lip, 19:09, "PC" <p...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie wiem co z tym zrobić a szkoda, żeby prąd szedł w piach zamiast w akumulatory.

    Nie wiem czym się kierujesz prostując prąd, ładując aku i potem
    pewuemując grzałki. Sprawność czegoś takiego to w najlepszym przypadku
    70%, nie wspominając o koszcie tego całego bajzlu. Nie wierzę że Twój
    baniak nie pomieści tego co wiatrak wygeneruje, chyba że masz jakiegoś
    potwora :>

    L.

  • 3. Data: 2012-07-22 12:34:18
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.07.2012 11:57, Lisciasty wrote:

    > Nie wiem czym się kierujesz prostując prąd, ładując aku i potem
    > pewuemując grzałki.

    A jak byś to kolego rozwiązał?
    Moim zdaniem pomysł jest dobry, ale z kilkoma zastrzeżeniami:
    1. Grzałki nie w piach, tylko do zbiornika CWU.
    2. Osobny prostownik do PWM i grzałek.
    3. Pilnujemy nie tyle napięcia "dopuszczalnego" prądnicy, co
    dopuszczalnych obrotów wiatraka (coby się nie rozleciał), ewentualnie
    dopuszczalnej mocy prądnicy (coby się nie sfajczyła) - to juz zależy co
    mamy mocniejszego / cenniejszego - ewentualnie dodatkowy hamulec
    mechaniczny lub inne rozwiązanie.

    Mirek.

  • 4. Data: 2012-07-22 22:56:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 22 Lip, 12:34, Mirek <i...@z...adres> wrote:
> [...]
    > dopuszczalnej mocy prądnicy (coby się nie sfajczyła) - to juz zależy co
    > mamy mocniejszego / cenniejszego - ewentualnie dodatkowy hamulec

    No dokładnie o to chodzi, tyle że dałbym sobie spokój z jakąkolwiek
    zbędną elektroniką. Lubię dłubać i można sobie zrobić wypasione
    rozwiązanie, ale po co? Lepiej czas zużyć na ąteligętne sterowanie
    domu, a grzanie wody zrobić jak najprostsze żeby nic się nie
    spieprzyło. Są grzałki z kilkoma odczepami, za pomocą 2-3 przekaźników
    można zrobić kilkustopniowe obciążenie. Przy większym wietrze żadnych
    hamulców mechanicznych, tylko odciąg z prostopadłym ogonem który
    skieruje wirnik bokiem do silnego wiatru (do bólu klasyczne i banalne
    rozwiązanie). Na elektrodzie jest wspaniały wątek, wystarczy jakieś
    2-3 tygodnie czytania i człowiek już wszystko wie, albo przekonuje się
    jak mało wie i dopiero zaczyna się douczać :]

    L.

  • 5. Data: 2012-07-24 17:38:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.07.2012 22:56, Lisciasty wrote:

    > Są grzałki z kilkoma odczepami, za pomocą 2-3 przekaźników
    > można zrobić kilkustopniowe obciążenie.

    No mój kolega tak ma zrobione i w planie jest przeróbka na PWM,
    Wiatr bardzo często i szybko się zmienia i kłapią przekaźniki bez
    przerwy, a obroty często nie są takie jak byśmy chcieli.
    Wydaje mi się, że "ciągła" regulacja PWM będzie dużo lepsza.
    Mirek.

  • 6. Data: 2012-07-26 01:08:05
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Mirek napisał:

> [...]
    > przerwy, a obroty często nie są takie jak byśmy chcieli.
    > Wydaje mi się, że "ciągła" regulacja PWM będzie dużo lepsza.

    To ma być stabilizacja obrotów czy ogranicznik zabezpieczający?

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 7. Data: 2012-07-26 01:38:48
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 26.07.2012 01:08, AlexY wrote:

    > To ma być stabilizacja obrotów czy ogranicznik zabezpieczający?

    Wyciśnięcie z wiatraka jak najwięcej energii przy zmiennym wietrze - z
    grubsza sprowadza się do stabilizacji obrotów.

    Mirek.