  • 1. Data: 2014-11-14 12:45:46
    Temat: Prośba o pomoc w dobraniu tranzystora
    Od: "g." <n...@s...pl>

    Witam,

    Ma to być regulator PWM do generatora wiatrowego
    który dociąża turbinę w miarę wzrostu generowanej mocy.
    Chodzi o dobór łącznika półprzewodnikowego które będą dwa
    i będą działały naprzemiennie.

    Generator "wyciąga" co najwyżej do 3KW.
    Napięcie generowane luzem sięga nawet i 500V ale z obecnym
    regulatorem dociążającym (10 stopni regulacji) nie przekracza 220V.
    Nie przekracza i nie przekroczy tej wartości bo ostatni stopień regulacji
    załącza się przy tej właśnie wartości i ma raczej doprowadzić do
    unieruchomienia wiatraka niż do generowania mocy użytecznej.
    Ponadto, jak to ubiegłoroczna wichura urwała jedną z łopat śmigła,
    wiatrak dorobił się zabezpieczenia (odśrodkowego wyłącznika mechanicznego),
    który trwale przestawia łopaty śmigła w chorągiewkę. Zabezpieczenie to
    działa jak wiatrak przekroczy określone obroty.

    Generator jest 3-fazowy. Max prąd na fazę przy 3KW to ok. 4,5 - 5A.
    Częstotliwość przy mocy znamionowej to około 100 Hz.

    Projektowany regulator PWM będzie działał mniej więcej tak:
    3-fazowe napięcie zostanie wyprostowane i skierowane na dwa klucze
    tranzystorowe pracujące naprzemiennie na osobne obciążenia. Obciążenie
    to czysta rezystancja. Może coś do ładowania akumulatora podtrzymującego.
    Czyli niewielka składowa indukcyjna tez będzie.

    Problem jest następujący:
    Jakie powinny być parametry tranzystorów kluczujących i jaką częstotliwość
    pracy zastosować?
    A może jakiś konkretny (niedrogi) typ ktoś poleci?
    Czy dla takich częstotliwości stosować już diody prostownicze szybkie?

    Driverem tranzystorów kluczujących będzie najprawdopodobniej TLP250.
    Wiem, jest to tylko sterownik i nie ma zabezpieczeń tranzystora kluczującego
    ale nich się lepiej klucz spali/spali niż ma znowu coś się urwać.
    (poprzednio opata śmigała odleciała na jakieś m).

    Przeglądając netowe praktyczne pomysły w tym zakresie zauważyłem,
    że do podobnych mocy (3-5KW) stosowane są klucze IGBT o parametrach
    znacznie przekraczające możliwości generatora (np. 1200V/ 200A).
    Stosuje się też filtr za prostownikiem z kondensatorów elektrolitycznych.

    Moim skromnym zdaniem parametry idące w nastokrotności tego co jest w stanie
    dać z siebie ten generator to przesada.
    A może autor po prostu wstawił to co miał akurat w szufladzie?
    pzdr
    grzegorz

  • 2. Data: 2014-11-14 16:20:46
    Temat: Re: Pro�ba o pomoc w dobraniu tranzystora
    Od: s...@g...com

    użytkownik g. napisał:
> [...]
    > który dociąża turbinę w miarę wzrostu generowanej mocy.
    > Chodzi o dobór łącznika półprzewodnikowego które będą dwa

    W lokomotywach przy rozruchu prad idzie przez rezystor, tak slyszalem.
    3 halogeny 1kW i przekazniki - sugeruje.