    From: MF <n...@n...noproblem.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pradu zabraklo
    Date: Sat, 22 Jun 2019 11:37:46 +0100
    <5d037ea9$0$510$65785112@news.neostrada.pl> <1...@m...org>
    <5d03924a$0$31100$65785112@news.neostrada.pl> <d...@m...org>
    <5d039a73$0$528$65785112@news.neostrada.pl> <1...@m...org>
    <d...@g...com>
    <2...@g...com>
    <5d060d79$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d07e540$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@k...wujka.marcina>
    <qeb5jl$24s$5$Cav@news.chmurka.net>
    <5848463743$20190622004014@squadack.com>
    <qekek0$qb6$1$Cav@news.chmurka.net>
    <8475220657$20190622102827@squadack.com>
    <qekqfe$una$1$Cav@news.chmurka.net>

    On 22/06/2019 09:56, Cavallino wrote:

    > Czyli sugerujesz że zżera więcej niż produkuje w tym cyklu?

    Sam tryb szczytowo-pompowy jest analogiczny do cyklu ładowania i
    rozładowania akumulatora samochodowego i z zasady z takiego cyklu nie
    możesz dostać więcej energii niż w niego doprowadzisz. Sensem istnienia
    elektrowni szczytowo-pompowych jest łagodzenie szczytów i dołów
    zapotrzebowania energetycznego w sieci krajowej - gdy zapotrzebowanie
    spada, elektrownia zaczyna pompować wodę ze zbiornika dolnego do górnego
    zużywając nadmiar energii, by potem gdy zapotrzebowanie wzrasta zacząć
    produkować energię ze spadku nagromadzonej wody. Ujemny bilans
    energetyczny cyklu szczytowo-pompowego jest ceną za to, że jest to bufor
    zwiększający bezpieczeństwo i stabilność systemu energetycznego
    (istnieją też rzecz jasna inne sposoby dostosowywania mocy generowanej
    do mocy pobieranej w systemie energetycznym kraju, każdy z nich ma jakiś
    koszt, zalety, ale i wady). Tak działają czyste elektrownie
    szczytowo-pompowe, w Polsce są to Porąbka-Żar i Żarnowiec.

    W przypadku Soliny występuje dodatkowo zasilanie zbiornika górnego
    (zalewu Solińskiego) wodami Sanu, więc elektrownia produkuje też energię
    netto. Nawet największy przepływ Sanu, np. w okresie wiosennych roztopów
    czy po fali ulewnych deszczów, nie pozwala na trwałe wykorzystanie mocy
    Soliny.

    Podsumowując: tak, elektrownia szczytowo-pompowa zużywa więcej energii
    do przepompowania danej objętości wody ze zbiornika dolnego do górnego
    niż potem produkuje z tej ilości wody, ale jest to akceptowany koszt jej
    funkcjonowania jako akumulatora energii. W przypadku Soliny do produkcji
    prądu używa się wody uprzednio przepompowanej ze zbiornika dolnego oraz
    wód Sanu, więc ogólny bilans energetyczny Soliny jest bardziej korzystny
    niż np. Żarnowca.

    --
    MF