  • 11. Data: 2009-06-22 00:05:45
    Temat: Re: Prąd z Ukrainy.
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Przecież transformatory energetyczne mają różne kąty przesunięcia.
    > Typowe wartości to 0, 5 i 11 (wyrażone w godzinach), więc trudno
    > powiedzieć, jaką kto ma fazę w gniazdku.
    >
    > I przypominam, że równość częstotliwości i następstwa to synchronizacja,
    > natomiast równość fazy to synfazowanie. Więc prąd w naszych gniazdkach
    > na pewno jest zsynchronizowany, natomiast niekoniecznie jest
    > zsynfazowany, bo to zależy od długości linii zasilających, przesunięcia
    > na trafach i ile tych traf jest po drodze.

    Ale synfazowanie nie zawsze jest konieczne (jak się zasilamy z jednej
    linii to co nam za różnica - parę stopni w jedną czy drugą stronę) a jak
    okazuje się niezbędne (zasilamy się z kilku linii WN dla większej
    pewności zasilania) to synfazowanie jest w sumie dosyć proste.

    O synchronizacji powiedzieć się tego nie da - jak jedna sieć idzie
    szybciej a druga wolniej to tylko aktywne przekształtniki częstotliwości
    pozostają.

    --
    Darek

  • 12. Data: 2009-06-22 07:17:05
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Transformatory WN/SN najczęściej posiadają grupę połączeń Yd5 lub Yd11 tak więc
    wektory napięcia w sieci SN są przesunięte między siecią WN o 150 stopni
    (transformatory Yd11 i Yd5 można łączyć ze sobą równolegle pod pewnymi
    warunkami).
    Niewielka tylko liczba sieci SN w Polsce jest zasilana z transformatorów WN/SN
    o grupie połaczeń Yy0.

    Natomiast transformatory SN/nN posiadają najczęściej grupy połaczeń Dy5 lub Yz5.

    Tak więc dla większości użytkowników energii w Polsce można przyjąć, że umowna
    faza L1 w jednym gniazdku jest równa co do wektora fazie L1 w drugim gniazdku
    lub obrócona o 180 stopni. Oczywiście pomijając wpływy długości linii
    zasilających itd., które mają wpływ na zmianę kąta fazowego lecz nie są to
    znaczące wielkości.

    Autorowi pytania chodziło raczej o informację ogólną.

    Zbyszek