  • 1. Data: 2009-06-18 16:32:30
    Temat: Prąd z Ukrainy.
    Od: Tomek <b...@f...pl>

    http://www.parkiet.com/artykul/7,822068_Spolki_przem
    yslowe_chca_pradu_z_Ukrainy_.html

    Grupa największych firm przemysłowych w Polsce chciałaby kupować prąd z
    Ukrainy.
    Na drodze do realizacji projektu stoi jedna istotna przeszkoda: linia
    transgraniczna Chmielnicki-Rzeszów nie działa. Aby móc ją ponownie oddać do
    użytku, potrzeba gruntownego remontu. Mówi się, że wiele elementów przez
    lata po prostu rozkradziono. Dodatkowo potrzebne jest tzw. sprzęgło
    energetyczne, bez którego technicznie nie jest możliwe połączenie unijnego
    systemu energetycznego z ukraińskim.
    ----------------

    Czy chodzi o tą linię bardzo_dużo_kV w Widełce?

    pozdr
    Tomek

  • 2. Data: 2009-06-18 17:47:39
    Temat: Re: Prąd z Ukrainy.
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

> [...]
    > systemu energetycznego z ukraińskim.
    > ----------------
    >
    > Czy chodzi o tą linię bardzo_dużo_kV w Widełce?

    Jeśli Chmielnicki-Rzeszów, to o tą. 750 kV.

    W ogóle ktoś mający doświadczenie w energetyce mógłby więcej na ten
    temat powiedzieć?

    ZTCW, dawniej sieci UCTE i Centrex nie były w fazie, za to Centrex był w
    fazie z ZSRR, więc po przesunięciu fazy w Centrexie potrzebujemy tego
    sprzęgła energetycznego do złączenia sieci. A w jaki sposób właściwie
    dokonano tego przesunięcia fazy?

    Co do sprzęgła, to najlepiej przerobić linię na DC. Jedna faza plus,
    druga minus, trzecia jako zapas. Przekształtniki na obu końcach i po
    kłopocie z synchronizacją fazową.

  • 3. Data: 2009-06-18 18:48:28
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Najprawdopodobniej TAK

> [...]
    > fazie z ZSRR, więc po przesunięciu fazy w Centrexie potrzebujemy tego
    > sprzęgła energetycznego do złączenia sieci. A w jaki sposób właściwie

    Problemem nie jest przesunięcie fazy lecz stabilność systemów i szybkość
    reakcji na zmiany obciążenia. Fizycznie możnaby załączyć lecz problemem może
    być to, iż w jednej chwili będziemy pobierali 1GW, a za chwilę już tylko
    100MW. Może też dojść do kołysania systemów czyli, że w jednej chwili do
    Polski płynie 1 GW mocy , a za kilka sekund tyle samo płynie do Ukrainy.

    > Co do sprzęgła, to najlepiej przerobić linię na DC. Jedna faza plus,
    > druga minus, trzecia jako zapas. Przekształtniki na obu końcach i po
    > kłopocie z synchronizacją fazową.

    Można tylko jeden w np. w Widełce.
    Ale to trochę kosztuje.

    Najtańszym rozwiązaniem jest wydzielenie jednego bądź więcej bloków
    energetycznych i połączenie ich tylko z naszą siecią.
    Oczywiście wcześniej doposażając je w odpowiednią apararurę regulacyjną.

    Zbyszek

  • 4. Data: 2009-06-19 15:03:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:6069.000011b7.4a3a8bfc@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > chwili do
    > Polski płynie 1 GW mocy , a za kilka sekund tyle samo płynie do

    A nie ma tego problemu miedzy Polska a Niemcami, czy miedzy Polska
    poludniowa a polnocno-centralna ?

    J.

  • 5. Data: 2009-06-19 22:11:20
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:6069.000011b7.4a3a8bfc@newsgate.onet.pl...

    > A nie ma tego problemu miedzy Polska a Niemcami, czy miedzy Polska
    > poludniowa a polnocno-centralna ?

    juz nie. Polska jest juz w pelni ssynchronizowana z reszta EU.

    Waldek

  • 6. Data: 2009-06-20 06:34:47
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > juz nie. Polska jest juz w pelni ssynchronizowana z reszta EU.

    czyli moje 3 fazy w gniazdku sa w identycznej fazie jak te u Ciebie ?

    Icek

  • 7. Data: 2009-06-20 08:11:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Jun 2009 00:11:20 +0200, Waldemar Krzok wrote:

    >juz nie. Polska jest juz w pelni ssynchronizowana z reszta EU.

    No ale jak sie podlaczy Ukraine to przeciez tez bedzie
    zsynchronizowana ?

    Hm, jak pomyslec to wzbudzenie takiego systemu moze nastapic przy
    odpowiednich ch-kach regulacji lokalnych i zbyt "slabym" sprzezeniu -
    bo np linia za dluga i za cienka ..

    J.

  • 8. Data: 2009-06-20 20:17:44
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Tomek" <b...@f...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Na drodze do realizacji projektu stoi jedna istotna przeszkoda: linia
    > transgraniczna Chmielnicki-Rzeszów nie działa. Aby móc ją ponownie oddać

    I tak na nic, bo Ukraińcy nie są zsynchronizowani z systemem energetycznym
    UE.

    > Mówi się, że wiele elementów przez
    > lata po prostu rozkradziono. Dodatkowo potrzebne jest tzw. sprzęgło
    > energetyczne, bez którego technicznie nie jest możliwe połączenie unijnego
    > systemu energetycznego z ukraińskim.

    O właśnie.

    Można też inaczej - PSE już kupuje prąd z Ukrainy od dłuższego czasu, ale
    pole ga to na tym że połowa z bloków elektrowni w Dobrotworze (obwód
    lwowski) pracuje na wydzieloną linię energetyczną 220kV którą energia jest
    przesyłana do Polski.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 9. Data: 2009-06-20 20:44:07
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > czyli moje 3 fazy w gniazdku sa w identycznej fazie jak te u Ciebie ?

    Teoretycznie tak chociaż mogą być również przesunięte o 180 stopni.

    To najprostszy przypadek.

    Ale mogą też być inne przesunięcia, ale to należy potraktować jako margines.

    Zbyszek

  • 10. Data: 2009-06-20 23:15:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    Icek pisze:

    > czyli moje 3 fazy w gniazdku sa w identycznej fazie jak te u Ciebie ?

    Przecież transformatory energetyczne mają różne kąty przesunięcia.
    Typowe wartości to 0, 5 i 11 (wyrażone w godzinach), więc trudno
    powiedzieć, jaką kto ma fazę w gniazdku.

    I przypominam, że równość częstotliwości i następstwa to synchronizacja,
    natomiast równość fazy to synfazowanie. Więc prąd w naszych gniazdkach
    na pewno jest zsynchronizowany, natomiast niekoniecznie jest
    zsynfazowany, bo to zależy od długości linii zasilających, przesunięcia
    na trafach i ile tych traf jest po drodze.