  • 41. Data: 2009-06-02 13:36:05
    Temat: Re: Prad o czestotliwosci 60Hz
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > zbudowanie adaptera mechanicznego bo nie masz tego urządzenia w ręce.
    > Może to praca na 5 minut. Z trywialnością podnoszenia 5V sin do 110V sin
    > nie byłbym taki bardzo pewny. Sterowanie krokowcem może być tańsze w
    > uruchomieniu niz walka ze stabilnym 60Hz@110V. Dlatego prosze o
    > pohamowanie się z takim uogólnianiem bo dojdziemy do paranoi kiedy nie
    > "będzie trendy" wziąśc tranzystora skoro lampy od dawna się sprawdzają.
    >
    > To że ktoś preferuje robienie logiki na przekaźnikach nie stanowi z
    > niego lepszego elektronika od tego który weźmie uC.

    Jeśli pisałem coś o lepszości jednego nad drugim, to tylko o takiej,
    że lepiej jest *czytać i rozumieć* co piszą inni, jakie mają problemy
    i o co pytają, niż ograniczać sie do lansowania swoich większych bądź
    mniejszych umiejętności. Inicjator wątku pytał o prąd 60Hz, nie było
    to pytanie głupie, a rozwiązania są całkiem sensowne -- czy to w oparciu
    o tranzystory, dedykowane układy scalone czy programowane mikrokontrolery.
    Z tym że jasne się stało, że wszelkie programowanie uC i podobe rzeczy
    są poza zasięgiem pytającego. Podobnie zresztą montowanie adapterów
    mechanicznych czy inne przeginanie wsporników.

    Czytanie ze zrozumieniem odpowiedzi też może być pożyteczne. Bo na
    przykład ci co nie wiedzieli, mogli się dowiedzieć od tych co wiedzą,
    że silnikowi z zegarku żaden sinus nie jest potrzebny. A wtedy nawet
    ci pierwsi mogliby nabrać pewności co do trywialności problemu.

    Jarek

    PS
    Nie miałem *tego* urządzenia w ręce, ale jest prawdopodobne, że ma ono
    przygotowaną przekładnię do częstotliwości 50 i 60 Hz (taka skrzynia
    biegów, to się chyba fachowo "gitara" nazywa). Zwłaszcza jeśli werk do
    tego zegarka robili Japończycy (a oni dużo takich robili) -- w Japonii
    wszędzie w gniazdkach mają napięcie 100V, ale na południu kraju jest
    60 Hz (system energetyczny Kansai), a na północy 50 Hz (Tokio).

    --
    Lepiej mieć horyzont wąski,
    niż zamawiać tu zakąski.

  • 42. Data: 2009-06-02 14:02:45
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Jest to budzik z rodzaju klapkowych, oryginalny z lat 70, nowka. Moc 4W.
    > Silnik nakreca caly mechanizm, wobec czego przy 50Hz obraca sie o 1/6 za
    > wolno.

    Zrobienie 4W wzmacniacza mcz z końcówką 110W zasilanego generatorem 60Hz
    wypadnie znacznie taniej i będziesz to mógł puszczać z bateryjki lub
    zasilacza sieciowego.

    JanuszR

  • 43. Data: 2009-06-02 15:36:22
    Od: "u" <...@w...yz>

    > Nie miałem *tego* urządzenia w ręce, ale jest prawdopodobne, że ma ono
    > przygotowaną przekładnię do częstotliwości 50 i 60 Hz (taka skrzynia

    Wajchy wewnątrz nie ma do przełączenia "biegów" 50/60 Hz ?

  • 44. Data: 2009-06-02 15:51:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    u napisało:

    > Wajchy wewnątrz nie ma do przełączenia "biegów" 50/60 Hz ?

    Nie wiem czy nie ma czy jest. Może być.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2009-06-02 20:06:56
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    u <...@w...yz> napisał(a):

    > Wajchy wewnątrz nie ma do przełączenia "biegów" 50/60 Hz ?

    Prawdopodobieństwo, że w stacjonarnym urządzeniu sprzedawanym na
    amerykańskim rynku będzie przełącznik częstotliwości jest, z duża
    dokładnością, równe zeru.
    To jest olbrzymi rynek, oszczędność nawet jednego centa na sztuce to czysty
    zysk dla producenta.
    Dodatkowo taki przełącznik byłby tylko przyczyną reklamacji, że zegar się
    spieszy w przypadku przypadkowego przełączenia.
    Nawet w elektronicznych radiobudzikach z Ameryki spotykałem zwykle scalaki z
    możliwością przełączenia 50/60Hz i trybu wyświetlania z AM/PM 12H na 24H ale
    już płytki drukowane projektowane były pod "ich" standard a w wyświetlaczu
    brakowało segmentów do wyświetlenia czegoś więcej poza "1" na pierwszym
    miejscu.
    Znikoma część mieszkańców Ameryki (nawet sprzedawców w sklepie z
    elektroniką) ma świadomość, że gdzieś na świecie są jakieś inne standardy -
    inne napięcia, częstotliwości, inne systemy w telewizji lub radiu....
    Wmak

  • 46. Data: 2009-06-02 22:35:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Wmak napisał tak:

    > Prawdopodobieństwo, że w stacjonarnym urządzeniu sprzedawanym na
    > amerykańskim rynku będzie przełącznik częstotliwości jest, z duża
    > dokładnością, równe zeru.

    Znajomy przywiózł kiedyś magnetofon z USA. To było w czasach, gdy ten
    kartkowy zegarek co o nim mówimy był nowy, ale sam magnetofon już
    wtedy swoje lata miał. Magnetofon taki olbrzymi, szpulowy, z dziesięć
    kilo ważył, chociaż już na tranzystorach. Jak go podłączyliśmy (nie
    pamiętam czy przez trafo, czy miał przełącznik), to usłyszeliśmy, że
    wszystkie przywiezione nagrania brzmią półtora tonu niżej. No i w
    rytmie takim, no, jak by to powiedzieć, andante. Zajrzeliśmy mu do
    środka i co się okazało -- były tam rolki napędowe, na których trzeba
    było przestawić jakieś gumki i już taśma przesuwała się po europejsku.
    Silnik tam był oczywiście asynchroniczny, jak to wtedy w różnych
    patefonach bywało, więc inaczej niż mechanicznie się nie dało.

> [...]
    > scalaki z możliwością przełączenia 50/60Hz i trybu wyświetlania
    > z AM/PM 12H na 24H ale już płytki drukowane projektowane były pod

    "Nawet w elektronicznych radiobudzikach" -- jak to ładnie brzmi.
    "Scalaki" -- jeszcze ładniej. Mówimy o czasach, kiedy "scalaki"
    były rzeczą nie często spotykaną w rzeczach, które można było kupić
    w sklepie. Jeśli w ogóle były -- bo nie wiemy czy ten zegar z końca
    czy z początku dekady. Jak już pisałem, te kartkowe zegary które
    widywałem, były japońskiej produkcji. Czyli raczej musiały mieć
    wybór częstotliwości. Ale oczywiście nie przełącznikiem, który da
    się przypadkowo przestawić. Tylko "skrzynią biegów". Czy wszystkie
    zębatki zawsze były w komplecie, tego nie wiem. Prawdopodobieństwo
    jest równe jakimś 50% (z bliżej nieokreśloną dokładnością).

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2009-06-07 15:13:27
    Od: cranky <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 May 2009 18:40:56 +0200, rpdrobny napisał(a):

    > Może nie zadziałać.
    > Miałem ten sam problem, skąd "tanio" wziąźć 60Hz o mocy ok. 1 kVA.
    > Pomyslałem o UPSie, popatrzyłem na specyfikacje paru z APC i niestety one
    > mają automatyczną zmianę częstotliwości.
    > Chyba coby kupić jakiegoś złoma co to nie ma wyrafinowanego sterowania.

    No 1kW to ma sens. Falownik z regulacją napięcia na wyjściu.