-
41. Data: 2018-05-12 11:50:59
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>
Jest Fri, 11 May 2018 09:32:03 -0700 (PDT), s...@g...com pisze:
> W dniu piątek, 11 maja 2018 08:28:57 UTC-5 użytkownik Krzysztof Gajdemski napisał:
>> Jest Fri, 11 May 2018 14:57:07 +0200, BQB pisze:
>> > W dniu 11.05.2018 o 13:08, Luke pisze:
>> >> W dniu 2018-05-11 o 00:29, HF5BS pisze:
>> >>>> Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i "lepiej
>> >>>> od płyty CD".
>> >>> Strasznie sztuczna jest taka panorama, aż razi. Sytuację ratuje wartość
>> >>> artystyczna i poprawne porozstawianei elementów w tej panoramie.
>> >> Bo te nagrania były do słuchania na zestawach stereo, nie na słuchawkach.
>> >> A jeszcze wcześniej bywały nagrania, gdzie coś bywało albo w obu, albo w
>> >> prawym, albo w lewym kanale (w praktyce niezupełnie, bo gramofon zawsze
>> >> dawał jakiś przesłuch). Szczerze mówiąc, wolę co niektóre od
>> >> współczesnych "produktów" z cyfrowym rozcieńczeniem w namiastce trójwymiaru.
>> > Tak zupełnie z ciekawości, jak na płycie gramofonowej była zapisana
>>
>> Dlaczego była? Jest. :)
>>
>> > informacja o dwóch kanałach i jak wyglądał odczyt? Bo ZTCP to igła była
>> > jedna, urządzenie całkowicie analogowe więc wydaje mi się, że powinny
>> > być 2 igły i dwa rowki dla nich na płycie, ale może się mylę?
>>
>> Nie ma potrzeby stosowania dwóch igieł. Bez strzępienia języka:
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Ster
eophonic_sound
>>
> Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty byly
do dostania.
Tak, najpowszechniejszy był format SQ. Powstały igły o specjalnych
szlifach, żeby wyciągnąć jak nawięcej informacji z rowka. Można było
sobie Floydów w quadro posłuchać... :) Mimo to system SQ zginął, chociaż
igły zostały...
k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg
-
42. Data: 2018-05-12 23:25:14
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Sczygiel,
Friday, May 11, 2018, 6:32:03 PM, you wrote:
>> >>>> Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i "lepiej
>> >>>> od płyty CD".
>> >>> Strasznie sztuczna jest taka panorama, aż razi. Sytuację ratuje wartość
>> >>> artystyczna i poprawne porozstawianei elementów w tej panoramie.
>> >> Bo te nagrania były do słuchania na zestawach stereo, nie na słuchawkach.
>> >> A jeszcze wcześniej bywały nagrania, gdzie coś bywało albo w obu, albo w
>> >> prawym, albo w lewym kanale (w praktyce niezupełnie, bo gramofon zawsze
>> >> dawał jakiś przesłuch). Szczerze mówiąc, wolę co niektóre od
>> >> współczesnych "produktów" z cyfrowym rozcieńczeniem w namiastce trójwymiaru.
>> > Tak zupełnie z ciekawości, jak na płycie gramofonowej była zapisana
>>
>> Dlaczego była? Jest. :)
>>
>> > informacja o dwóch kanałach i jak wyglądał odczyt? Bo ZTCP to igła była
>> > jedna, urządzenie całkowicie analogowe więc wydaje mi się, że powinny
>> > być 2 igły i dwa rowki dla nich na płycie, ale może się mylę?
>>
>> Nie ma potrzeby stosowania dwóch igieł. Bez strzępienia języka:
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Ster
eophonic_sound
>>
> Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty byly
do dostania.
Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
jednorazowość płyt :(
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
43. Data: 2018-05-12 23:46:39
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: s...@g...com
W dniu sobota, 12 maja 2018 16:25:11 UTC-5 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> Hello Sczygiel,
>
> Friday, May 11, 2018, 6:32:03 PM, you wrote:
>
> >> >>>> Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i "lepiej
> >> >>>> od płyty CD".
> >> >>> Strasznie sztuczna jest taka panorama, aż razi. Sytuację ratuje wartość
> >> >>> artystyczna i poprawne porozstawianei elementów w tej panoramie.
> >> >> Bo te nagrania były do słuchania na zestawach stereo, nie na słuchawkach.
> >> >> A jeszcze wcześniej bywały nagrania, gdzie coś bywało albo w obu, albo w
> >> >> prawym, albo w lewym kanale (w praktyce niezupełnie, bo gramofon zawsze
> >> >> dawał jakiś przesłuch). Szczerze mówiąc, wolę co niektóre od
> >> >> współczesnych "produktów" z cyfrowym rozcieńczeniem w namiastce trójwymiaru.
> >> > Tak zupełnie z ciekawości, jak na płycie gramofonowej była zapisana
> >>
> >> Dlaczego była? Jest. :)
> >>
> >> > informacja o dwóch kanałach i jak wyglądał odczyt? Bo ZTCP to igła była
> >> > jedna, urządzenie całkowicie analogowe więc wydaje mi się, że powinny
> >> > być 2 igły i dwa rowki dla nich na płycie, ale może się mylę?
> >>
> >> Nie ma potrzeby stosowania dwóch igieł. Bez strzępienia języka:
> >> https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Ster
eophonic_sound
> >>
> > Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty
byly do dostania.
>
> Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
> jednorazowość płyt :(
>
>
Hmmm ale chyba to nie jedyne standardy byly. No poza dodatkowymi rowkami.
Bo mialem kiedys w reku ksiazke gdzie wyjasnione bylo ze dodatkowe kanaly byly
kodowane w postaci ruchu kolowego igly.
I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.
Nie moge znalezc teraz info o tym wiec nie wiem czy rzeczywiscie pojawil sie taki
produkt czy to o czym czytalem to byla tylko marketingowa zajawka z zachodu ktora
ktos przedrukowal w Polsce.
-
44. Data: 2018-05-13 08:50:13
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
W dniu 12.05.2018 o 23:46, s...@g...com pisze:
> W dniu sobota, 12 maja 2018 16:25:11 UTC-5 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
>> Hello Sczygiel,
>>
>> Friday, May 11, 2018, 6:32:03 PM, you wrote:
>>
>>>>>>>> Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i "lepiej
>>>>>>>> od płyty CD".
>>>>>>> Strasznie sztuczna jest taka panorama, aż razi. Sytuację ratuje wartość
>>>>>>> artystyczna i poprawne porozstawianei elementów w tej panoramie.
>>>>>> Bo te nagrania były do słuchania na zestawach stereo, nie na słuchawkach.
>>>>>> A jeszcze wcześniej bywały nagrania, gdzie coś bywało albo w obu, albo w
>>>>>> prawym, albo w lewym kanale (w praktyce niezupełnie, bo gramofon zawsze
>>>>>> dawał jakiś przesłuch). Szczerze mówiąc, wolę co niektóre od
>>>>>> współczesnych "produktów" z cyfrowym rozcieńczeniem w namiastce trójwymiaru.
>>>>> Tak zupełnie z ciekawości, jak na płycie gramofonowej była zapisana
>>>>
>>>> Dlaczego była? Jest. :)
>>>>
>>>>> informacja o dwóch kanałach i jak wyglądał odczyt? Bo ZTCP to igła była
>>>>> jedna, urządzenie całkowicie analogowe więc wydaje mi się, że powinny
>>>>> być 2 igły i dwa rowki dla nich na płycie, ale może się mylę?
>>>>
>>>> Nie ma potrzeby stosowania dwóch igieł. Bez strzępienia języka:
>>>> https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Ster
eophonic_sound
>>>>
>>> Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty
byly do dostania.
>>
>> Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
>> jednorazowość płyt :(
>>
>>
> Hmmm ale chyba to nie jedyne standardy byly. No poza dodatkowymi rowkami.
>
> Bo mialem kiedys w reku ksiazke gdzie wyjasnione bylo ze dodatkowe kanaly byly
kodowane w postaci ruchu kolowego igly.
> I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.
>
> Nie moge znalezc teraz info o tym wiec nie wiem czy rzeczywiscie pojawil sie taki
produkt czy to o czym czytalem to byla tylko marketingowa zajawka z zachodu ktora
ktos przedrukowal w Polsce.
Nawet zrobiłem wtedy dekoder, układy scalone były dostępne w Czechach,
znajoma która pracowała tam w fabryce włókienniczej przywiozła mi je.
Miałem jedną płytę, Ciemną Stronę, mam chyba do dziś. Zwykły gramofon,
Daniel, i cztery wzmacniacze. Efekt był, ale obszar odsłuchu był bardzo
mały. Fajnie sypały się pieniądze w utworze Money, naokoło :-)
P.P.
-
45. Data: 2018-05-13 10:06:32
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
W dniu 13.05.2018 o 08:50, Paweł Pawłowicz pisze:
> W dniu 12.05.2018 o 23:46, s...@g...com pisze:
>> W dniu sobota, 12 maja 2018 16:25:11 UTC-5 użytkownik RoMan
>> Mandziejewicz napisał:
>>> Hello Sczygiel,
>>>
>>> Friday, May 11, 2018, 6:32:03 PM, you wrote:
>>>
>>>>>>>>> Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i
>>>>>>>>> "lepiej
>>>>>>>>> od płyty CD".
>>>>>>>> Strasznie sztuczna jest taka panorama, aż razi. Sytuację ratuje
>>>>>>>> wartość
>>>>>>>> artystyczna i poprawne porozstawianei elementów w tej panoramie.
>>>>>>> Bo te nagrania były do słuchania na zestawach stereo, nie na
>>>>>>> słuchawkach.
>>>>>>> A jeszcze wcześniej bywały nagrania, gdzie coś bywało albo w obu,
>>>>>>> albo w
>>>>>>> prawym, albo w lewym kanale (w praktyce niezupełnie, bo gramofon
>>>>>>> zawsze
>>>>>>> dawał jakiś przesłuch). Szczerze mówiąc, wolę co niektóre od
>>>>>>> współczesnych "produktów" z cyfrowym rozcieńczeniem w namiastce
>>>>>>> trójwymiaru.
>>>>>> Tak zupełnie z ciekawości, jak na płycie gramofonowej była zapisana
>>>>>
>>>>> Dlaczego była? Jest. :)
>>>>>
>>>>>> informacja o dwóch kanałach i jak wyglądał odczyt? Bo ZTCP to igła
>>>>>> była
>>>>>> jedna, urządzenie całkowicie analogowe więc wydaje mi się, że powinny
>>>>>> być 2 igły i dwa rowki dla nich na płycie, ale może się mylę?
>>>>>
>>>>> Nie ma potrzeby stosowania dwóch igieł. Bez strzępienia języka:
>>>>> https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record#Ster
eophonic_sound
>>>>>
>>>> Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet
>>>> takie plyty byly do dostania.
>>>
>>> Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
>>> jednorazowość płyt :(
>>>
>>>
>> Hmmm ale chyba to nie jedyne standardy byly. No poza dodatkowymi rowkami.
>>
>> Bo mialem kiedys w reku ksiazke gdzie wyjasnione bylo ze dodatkowe
>> kanaly byly kodowane w postaci ruchu kolowego igly.
>> I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.
>>
>> Nie moge znalezc teraz info o tym wiec nie wiem czy rzeczywiscie
>> pojawil sie taki produkt czy to o czym czytalem to byla tylko
>> marketingowa zajawka z zachodu ktora ktos przedrukowal w Polsce.
>
> Nawet zrobiłem wtedy dekoder, układy scalone były dostępne w Czechach,
> znajoma która pracowała tam w fabryce włókienniczej przywiozła mi je.
> Miałem jedną płytę, Ciemną Stronę, mam chyba do dziś. Zwykły gramofon,
> Daniel, i cztery wzmacniacze. Efekt był, ale obszar odsłuchu był bardzo
> mały. Fajnie sypały się pieniądze w utworze Money, naokoło :-)
A tu jest opis:
http://www.datasheetspdf.com/pdf-down/M/C/1/MC1312P_
Motorola.pdf
P.P.
-
46. Data: 2018-05-13 11:25:29
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Sczygiel,
Saturday, May 12, 2018, 11:46:39 PM, you wrote:
[...]
>>> Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty
byly do dostania.
>> Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
>> jednorazowość płyt :(
> Hmmm ale chyba to nie jedyne standardy byly.
Ale najwięcej płyt na początku wydano chyba właśnie w systemie CD-4
> No poza dodatkowymi rowkami.
Nie spotkałem.
> Bo mialem kiedys w reku ksiazke gdzie wyjasnione bylo ze dodatkowe
> kanaly byly kodowane w postaci ruchu kolowego igly.
Niedokładnie. Standard SQ, QS - ale to później.
> I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.
Z mono nic nie było kompatybilne poza mono. A jednogłośnikowy system
dźwięku przestrzennego jest wynajdowany średnio co 20 lat i jego
skuteczność jest zbliżona do efektu placebo - słyszą dźwięk
przestrzenny ci, którzy chcą go usłyszeć ;)
> Nie moge znalezc teraz info o tym wiec nie wiem czy rzeczywiscie
> pojawil sie taki produkt czy to o czym czytalem to byla tylko
> marketingowa zajawka z zachodu ktora ktos przedrukowal w Polsce.
Na angielskiej Wiki jest sporo wiedzy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
47. Data: 2018-05-13 18:17:03
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: s...@g...com
W dniu niedziela, 13 maja 2018 04:25:31 UTC-5 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> > I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.
>
> Z mono nic nie było kompatybilne poza mono. A jednogłośnikowy system
> dźwięku przestrzennego jest wynajdowany średnio co 20 lat i jego
> skuteczność jest zbliżona do efektu placebo - słyszą dźwięk
> przestrzenny ci, którzy chcą go usłyszeć ;)
>
Przez kompatybilnosc mialem na mysli ze wkladajac plyte kwadro do gramofonu mono bylo
slychac sume wszystkich kanalow. I to samo z gramofonem stereo.
Oczywiste ze gramofon mono nie zagra przestrzennie. Tak samo jak kolorowy celofan nie
robil kolorowego telewizora z takiego czarnobialego :)
-
48. Data: 2018-05-13 20:25:19
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: "HF5BS" <h...@...pl>
Użytkownik <s...@g...com> napisał w wiadomości
news:271aa136-c6d5-4e97-86a7-95c23c7bb1e3@googlegrou
ps.com...
> (...) Tak samo jak kolorowy celofan nie robil kolorowego telewizora z
> takiego czarnobialego :)
No, paaanie, ale za to jak uruchamiał wyobraźnię! :)
--
Pies może złamać serce tylko raz,
kiedy jego własne przestaje bić...
-
49. Data: 2018-05-13 21:34:00
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Sczygiel,
Sunday, May 13, 2018, 6:17:03 PM, you wrote:
>> > I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.
>> Z mono nic nie było kompatybilne poza mono. A jednogłośnikowy system
>> dźwięku przestrzennego jest wynajdowany średnio co 20 lat i jego
>> skuteczność jest zbliżona do efektu placebo - słyszą dźwięk
>> przestrzenny ci, którzy chcą go usłyszeć ;)
> Przez kompatybilnosc mialem na mysli ze wkladajac plyte kwadro do
> gramofonu mono bylo slychac sume wszystkich kanalow. I to samo z gramofonem stereo.
Nie. Włożenie do gramofonu mono płyty innej niż mono niszczyło płytę.
Igła wkładki mono nie ma możliwości wykonywania właściwych ruchów i
niszczy rowek każdej innej płyty poza mono.
> Oczywiste ze gramofon mono nie zagra przestrzennie. Tak samo jak
> kolorowy celofan nie robil kolorowego telewizora z takiego czarnobialego :)
Nie zrozumiałeś. Chodzi o fizyczne niszczenie płyt.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
50. Data: 2018-05-13 21:50:30
Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>
Dnia 13.05.2018 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:
i
> Nie. Włożenie do gramofonu mono płyty innej niż mono niszczyło płytę.
> Igła wkładki mono nie ma możliwości wykonywania właściwych ruchów i
> niszczy rowek każdej innej płyty poza mono.
To od dawna nieprawda. Tyczyło się to starych (naprawdę starych)
gramofonów, generalnie na płyty gruborowkowe. Pierwsze Bambino i
pochodne miały wkładkę UK4 która owszem, miała tylko jeden kierunek
ruchu, ale jak pojawiły się płyty stereo pojawiła się tez wkładka UK8
różniąca się tym od UK4, że dopuszczała ruch igły we wszystkich
kierunkach. Inna rzecz, że jedna i druga wymagała sporego nacisku na
płytę i je niszczyła, ale to już niezależnie od stereofoniczności
nagrania. Wszystkie późniejsze (polskie) wkładki monofoniczne AFAK były
już stereo-friendly.
--
Tomasz Szcześniak
t...@s...pl
FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice