-
1. Data: 2021-08-13 21:27:07
Temat: Powiadomienie o złośliwym oprogramowaniu
Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>
Koleżanka dostała takie powiadomienie sms-em i nie wie jak sprawdzić czy
została poszkodowana.
Premium Mobile Sp. z o.o., świadcząca usługi pod marką a2mobile,
otrzymało wstępne powiadomienie o zdarzeniu od zewnętrznego Dostawcy w
dniu 9 sierpnia 2021 r., potwierdzone dnia 11 sierpnia 2021 r., że
doszło do incydentu bezpieczeństwa związanego z działaniem złośliwego
oprogramowania na systemy naszego zewnętrznego Dostawcy. Premium Mobile
oraz Dostawca podjęli działania prewencyjne i odtworzeniowe wyjaśniające
zdarzenie i trwa jego analiza. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że
zdarzenie to mogło skutkować dostępem osób nieuprawnionych do baz danych
Klientów. Zdarzenie mogło dotyczyć w szczególności danych przetwarzanych
w ramach umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych: nazwisko i imię,
adres korespondencyjny, numer ewidencyjny PESEL lub dokument tożsamości,
adres e-mail, numer telefonu, NIP/REGON.
Ze względu na bezpieczeństwo naszych Klientów, mimo, że nieuprawnione
wykorzystanie danych jest jedynie prawdopodobne i niepotwierdzone, to
informujemy, że istnieje prawdopodobieństwo, że zdarzenie potencjalnie
może pociągnąć za sobą skutki dla podmiotu danych polegające m.in. na:
- uzyskaniu dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przez
osoby trzecie;
- korzystaniu z nieprzysługujących praw obywatelskich, np. do głosowania
nad środkami budżetu obywatelskiego;
- wyłudzeniu ubezpieczenia lub środków z ubezpieczenia;
- uzyskaniu przez osoby trzecie dostępu do środków finansowych;
- nieuprawnionym zarejestrowaniu przedpłaconej karty telefonicznej
(pre-paid);
- nieuprawnionym uzyskaniu kredytów/pożyczek w instytucjach poza bankowych;
- nieuprawnionym zawarciu umowy o świadczenie usług, np. telewizji
kablowej, telefonu, Internetu.
Premium Mobile podjęło działania zapobiegawcze polegające m.in. na
wprowadzeniu w procedurze dodatkowej weryfikacji Klienta
(uwierzytelnienie poprzez wysłanie SMS z kodem weryfikacyjnym).
Ponadto, Dostawca potwierdził usunięcie złośliwego oprogramowania z
systemów.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Prezesa Urzędu
Ochrony Danych Osobowych Premium Mobile informuje, że w celu
zapobieżenia ewentualnym próbom nieuprawnionego wykorzystania danych
można podjąć środki zaradcze w postaci:
- zgłaszania na Policję wszelkich prób nieuprawnionego wykorzystania danych;
- zastrzeżenia dokumentu tożsamości w banku;
- skorzystania z możliwości założenia płatnego konta w systemie
informacji kredytowej i gospodarczej i aktywowania alertów BIK. Więcej
informacji można uzyskać na stronie BIK (www.bik.pl/);
- skorzystania z możliwości bezpłatnego założenia konta i uzyskania
informacji na temat swoich zobowiązań pieniężnych z biur informacji
gospodarczych (BIG). Więcej informacji na stronie internetowej:
https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/wyka
z-biur-wykonujacych-dzialalnosc-gospodarcza;
- zachowania ostrożności podczas podawania danych przez Internet. Należy
dokładnie analizować kierowane komunikaty, zawarte np. w wiadomościach
SMS, e-mail, by uniknąć np. ataku phishingowego.
W związku z zaistniałą sytuacją Premium Mobile poinformowało Prezesa
Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz dokonało zgłoszenia do CSIRT NASK,
CSIRT GOV i organów ścigania.
-
2. Data: 2021-08-14 14:29:58
Temat: BIKI SPAMUJĄ?
Od: _Master_ <M...@...pl>
SKURWENSYNY ;-)
-
3. Data: 2021-08-15 05:17:21
Temat: Re: Powiadomienie o złośliwym oprogramowaniu
Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>
W dniu 13.08.2021 o 21:27, Animka pisze:
> Koleżanka dostała takie powiadomienie sms-em i nie wie jak sprawdzić czy
> została poszkodowana.
>
> Premium Mobile Sp. z o.o., świadcząca usługi pod marką a2mobile,
> otrzymało wstępne powiadomienie o zdarzeniu od zewnętrznego Dostawcy w
> dniu 9 sierpnia 2021 r., potwierdzone dnia 11 sierpnia 2021 r., że
> doszło do incydentu bezpieczeństwa związanego z działaniem złośliwego
> oprogramowania na systemy naszego zewnętrznego Dostawcy...
To nie spam lub scam.
https://a2mobile.pl/20210813 |
https://www.telepolis.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/p
remium-mobile-zaatakowane-mogly-wyciec-wrazliwe-dane
> Kontakt w sprawie zdarzenia: Dział Obsługi Klienta Premium Mobile, na
adres: b...@a...pl, tel. 720 20 30 40, lub pisemnie na adres Premium
Mobile Sp. z o.o., ul. Warszawska 18, 35-205 Rzeszów lub Inspektorem
Ochrony Danych Osobowych: i...@p...pl
Poza tym podobny problem wystąpił w innym MVNO Plusa - NAU Mobile:
https://naumobile.pl/
-
4. Data: 2021-08-15 09:57:49
Temat: Re: Powiadomienie o złośliwym oprogramowaniu
Od: _Master_ <M...@...pl>
I przypadkiem zyskują na takim procederze biki o których "działalności"
jest tak dużo napisane w komunikacie?
Fascynujące ;-)
PS. Hmmmm BIK... A można zrobić w takiej sytuacji coś innego?
Ogłosić upadłość? ;-) zmienić nazwisko...
-
5. Data: 2021-08-17 03:21:56
Temat: Re: BIKI SPAMUJĄ
Od: Hakena Muteta <h...@d...tataki.farm>
osrany osraniec, gowniany gowniarz, zDUPY <...@...pl> zesral sie cuchnaco...
> SKURWENSYNY
tak OSRANY OSRANCU z OSRANEGO OSRALOWA!
--
Hakena Muteta
-
6. Data: 2021-08-18 00:18:08
Temat: Re: Powiadomienie o złośliwym oprogramowaniu
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 15.08.2021 o 09:57, _Master_ pisze:
> I przypadkiem zyskują na takim procederze biki o których "działalności"
> jest tak dużo napisane w komunikacie?
>
> Fascynujące ;-)
No reklama.
>
>
> PS. Hmmmm BIK... A można zrobić w takiej sytuacji coś innego?
>
> Ogłosić upadłość? ;-) zmienić nazwisko...
A nie można?