  • Data: 2017-03-31 08:17:56
    Temat: Re: Postęp techniczny w podeszłym wieku
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    J.F. wrote:

    > Piotrze, jakbyscie mielis znakomitych programistow i projektantow, to
    > byscie nie potrzebowali dwoch dzialow testowania tylko co najwyzej pol :-)

    Jarku, wkrótce rozpocznę trzecią dekadę usenetowej aktywności.
    Jak już koniecznie musisz przytrollować, to rób to finezyjniej. :-)

    > Czy jakis specjalista od testowania/poprawnosci oprogramowania, ktory
    > sie zainteresuje, skad pewna klasa bledow pochodzi.

    Szczerze mówiąc, to mogłoby to być całkiem cenne i ciekawe.

    > Moze po prostu na czyms innym sie znaja.
    > Nie wiedza jak zoptymalizowac program w Javie, za to wiedza jak trzeba
    > sterowac tokarka.

    To nie o to chodzi. Do wykonywania zawodu programisty nie
    potrzeba żadnych formalnych kwalifikacji, więc jest duża
    grupa osób, które umiejętności w zakresie podstaw programowania
    nabywały samodzielnie. Potem nikt nad nimi nie pracował, by
    nauczyć ich wykonywać to rzemiosło porządnie. Niektórzy
    z powodzeniem opanowali to sami, na poziomie kompetencji
    dorównując absolwentom dobrych studiów kierunkowych i sam
    mam przyjemność z takim człowiekiem pracować, ale to są
    wyjątki. Pozostali robią tę swoją chałę, przenosząc doświadczenia
    z programów o wielkości kilku tysięcy linii, pisanych jednoosobowo,
    beztrosko pod względem algorytmicznym i pozbawionych testów na
    oprogramowanie o złożoności przemysłowej. Potem trzeba poświęcać
    czas fachowców na posprzątanie po nich, więc są de facto szkodnikami.
    Jeśli taki człowiek zdaje sobie z tego sprawę, to ćwierć biedy,
    bo można go bardzo pożytecznie wykorzystać do zadań mniejszej wagi,
    gdzie będzie się mógł wykazać sprawnością, a także do zadań
    odpowiedzialnych, jeżeli mu się zapewni odpowiedni nadzór merytoryczny.
    Zwłaszcza to drugie jest sposobem na wyciągnięcie delikwenta na wyższy
    poziom -- musi tylko chcieć dać sobie zaszczepić chęć dalszej nauki.
    I tu dochodzimy do drugiej grupy, tj. ludzi, którzy już wszystko wiedzą
    i zatracili potrzebę uaktualniania i poszerzania wiedzy. Nie zauważyli
    tylko, że posługują się, zazwyczaj nieudolnie, technikami sprzed
    kilkudziesięciu lat i świat się trochę zmienił od czasu, gdy zaczynali.
    Ci są najgorsi i jedyny znany mi skuteczny sposób poradzenia sobie
    z nimi to brutalne pozbycie się ich z pracy. Na szczęście łatwo
    odsiać takich osobników podczas wstępnej fazy rozmów rekrutacyjnych.

    Pozdrawiam, Piotr