  • 1. Data: 2010-04-25 00:20:29
    Temat: Pomiar odległości, przemieszczenia, co byście polecili?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Jest taki problem - jedna część urządzenia jeździ sobie po
    prowadnicy. Trzeba mierzyć prędkość, przyspieszenie itp. Najlepszym
    wyjściem jest znać położenie i czas, reszta jakoś wyjdzie ;)...
    Dotychczas było to realizowane tak: linka, enkoder absolutny i tyle ;)..
    tyle tylko, że z tą linką bywały problemy... Ponieważ całość będzie
    modernizowana (przejście z USB na BT), jest pomysł, aby zmienić sposób
    pomiaru.... I tu zaczyna się problem - co będzie najlepsze??
    - można zastosować gotowy enkoder z linką (w tej chwili jest własna
    konstrukcja mechaniczna) - rozwiąże to część problemów, ale w gruncie
    rzeczy, będzie to to samo ;)...
    - pomiar optyczny - wykonać stalowy element z zębami i mierzyć toto
    transoptorem szczelinowym ;)...
    - pomiar odległościomierzem - chyba tylko ultradźwiękowym, ale nie wiem,
    jak one zachowają się wewnątrz obudowy - można by je umieścić tylko w
    prowadnicy, czyli pracowałyby w "tunelu"
    - pomiar przyspieszenia i jego całkowanie (pojedyncze i podwójne), ale
    sądzę, że to będzie kiepski pomysł, nawet z wykorzystaniem jakiegoś
    oznaczenia pozycji "naturalnej"...

    Co do dokładności i zakresów - ciężko wskazać... wiadomo, że ruch, to
    max 60cm, prędkość - pewnie nieduża... całość napędzać będzie człowiek,
    siłą mięśni ;)...

    I czemu tu o tym piszę? Bo może ktoś temat przerabiał i wie,że pewne
    metody się nie sprawdzą... a może polecicie jakieś gotowe moduły
    mierników odległości, które zapewnią niezawodne działanie w takiej
    sytuacji? Zależy mi jednak na dosyć częstym pomiarze, żeby wartości
    przyspieszenia i prędkości były dosyć dokładnie liczone.... A może ktoś
    podpowie jakąś inną metodę, która mi do głowy nie przyszła??

    Postaram się zdobyć jakieś bardziej konkretne wartości, jakich można się
    spodziewać, ale niestety, obecnie jest to niemożliwe...

    Konop

  • 2. Data: 2010-04-25 14:55:20
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > rzeczy, będzie to to samo ;)...
    > - pomiar optyczny - wykonać stalowy element z zębami i mierzyć toto

    Optyka ma to do siebie że trzeba ją co jakiś czas przeczyścić.

    > Co do dokładności i zakresów - ciężko wskazać... wiadomo, że ruch, to max
    > 60cm,

    Normalnie, to dałbym liniał pomiarowy. Jak niska dokładność to polecam
    magnetyczny.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-04-25 15:21:48
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-04-25 02:20, Konop pisze:

> [...]
    > jak one zachowają się wewnątrz obudowy - można by je umieścić tylko w
    > prowadnicy, czyli pracowałyby w "tunelu"

    a odległościomierz ale pracujący w podczerwieni ?

    a przy okazji jaki masz gotowy enkoder z linką ?

    Pozdr
    Qbab

  • 4. Data: 2010-04-25 15:33:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 02:20:29 +0200, Konop wrote:
    >- pomiar optyczny - wykonać stalowy element z zębami i mierzyć toto
    >transoptorem szczelinowym ;)...

    Mozna zrobic zebatke, a na enkoderze kolko zebate.

    >- pomiar odległościomierzem - chyba tylko ultradźwiękowym, ale nie wiem,
    >jak one zachowają się wewnątrz obudowy - można by je umieścić tylko w
    >prowadnicy, czyli pracowałyby w "tunelu"

    O ogolnosci to bardzo dobrze powinny pracowac.

    >- pomiar przyspieszenia i jego całkowanie (pojedyncze i podwójne), ale
    >sądzę, że to będzie kiepski pomysł, nawet z wykorzystaniem jakiegoś
    >oznaczenia pozycji "naturalnej"...

    Tez mi sie tak wydaje. Drobny blad pomiarowy przyspieszenia podwojnie
    scalkowany za chwile urosnie do wielkiego bledu pozycji.

> [...]
    >metody się nie sprawdzą... a może polecicie jakieś gotowe moduły
    >mierników odległości, które zapewnią niezawodne działanie w takiej

    Sa linialy do obrabiarek. Cena .. przemyslowa :-)

    Jak sie chcesz bawic, to:
    a) obejrzec jak sa zrobione suwmiarki .. a to tylko 15 zl.
    b) jedna z pierwszy plujek HP maila taki patent - czujnik optyczny na
    wozku, i rozciagniety pasek folii z paskami.
    c) myszke optyczna adaptowac. Z jakims fikusnym tlem to nawet
    powtarzalne i dokladne powinno byc, pod warunkiem ze nie
    zaimplementowali w myszy przyspieszania.

    d) potencjometr na drucie oporowym

    e) czy nie Pszemol opisywal tu kiedys taki czujnik do mierzenia
    poziomu cieczy - rozciagniety drut z pradem, na nim plywak z magnesem
    pierscieniowym oraz cewka. Impuls pradowy w cewce powoduje miejscowy
    skret drutu, skrecenie sie rozchodzi, odbija od magnesu, wraca do
    cewki, mierzymy opoznienie.

    f) doczytac sie jak sie dawniej digitizery robilo. Czyli taki
    stol/tablica, po ktorym cos ala myszka z cewka ustalalo swoja pozycje.
    Pod tym stolem to kiedys widzialem kawal laminatu ze sciezkami w
    odstepie paru cm ..

    J.

  • 5. Data: 2010-04-25 20:32:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 17:21:48 +0200, Qbab wrote:
    >a odległościomierz ale pracujący w podczerwieni ?

    A sa takie ?

    Na czas przelotu za krotka odleglosc, triangulacyjne za malo dokladne,
    a interferencyjne za drogie :-)

    J.

  • 6. Data: 2010-04-25 23:18:13
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    Konop pisze:

    > - pomiar odległościomierzem - chyba tylko ultradźwiękowym, ale nie wiem,
    > jak one zachowają się wewnątrz obudowy - można by je umieścić tylko w
    > prowadnicy, czyli pracowałyby w "tunelu"

    Pomiar ultradźwiękowy w "tunelu" jest jak najbardziej możliwy, ale
    niekoniecznie nadają się do tego standardowe elementy. I może być
    konieczne użycie wyższych częstotliwości niż to na ogół się robi.

    W. Bicz

    www.optel.pl

  • 7. Data: 2010-04-26 11:41:21
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Pomiar ultradźwiękowy w "tunelu" jest jak najbardziej możliwy, ale
    > niekoniecznie nadają się do tego standardowe elementy. I może być
    > konieczne użycie wyższych częstotliwości niż to na ogół się robi.

    No właśnie... a mi chodziło o zastosowanie czegoś typowego... najlepiej
    amatorskich modułów dalmierzy stosowanych w robotach, ewentualnie czegoś
    przemysłowego (tylko cena różni się 10-20x ;))... Projekt jednoosobowy i
    za mało czasu na robienie eksperymentów z różnymi metodami...

    Konop

  • 8. Data: 2010-04-26 13:28:33
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > przemysłowego (tylko cena różni się 10-20x ;))... Projekt jednoosobowy i
    > za mało czasu na robienie eksperymentów z różnymi metodami...

    Standardowe moduły pewnie nie zechcą działać, ale to trzeba sprawdzić.

    Przemysłowe pracujące na przykład na 200kHz mogą się sprawdzić, ale to
    też nie musi być pewne, bo warunki pracy w rurze są dość specyficzne.
    Nie wiem, czy ktoś oferuje gotowe dalmierze tego typu. Zrobienie takiego
    urządzenia jest na pewno możliwe.

    W. Bicz

  • 9. Data: 2010-04-26 14:33:51
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Zobacz:

    http://hackaday.com/2009/11/12/linear-optical-encode
    r/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_encoder
    http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_encoder

    P.

  • 10. Data: 2010-04-26 14:41:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Optyka ma to do siebie że trzeba ją co jakiś czas przeczyścić.

    No właśnie miałem nadzieję, że nie będzie z tym problemu.. całość raczej
    zamknięta, środowisko bardzo czyste... No ale kto wie...

    > Normalnie, to dałbym liniał pomiarowy. Jak niska dokładność to polecam
    > magnetyczny.

    Fakt, po napisaniu tego postu dotarłem do takich rzeczy jak liniały
    ;)... w sumie sprawdziłoby się to, ale tak wstępnie, to wyszło, że cena
    wysoka. Natomiast dokładność aż za dobra, z kolei ciężko dostać coś w
    miarę szybkiego (widziałem takie, co miały 1 m/s maks, a to na pewno
    zdecydowanie za mało)...
    Ale dzięki za wskazówkę, bo nie brałem tego pod uwagę na samym początku ;)

    Konop