  • Data: 2011-06-23 23:14:43
    Temat: Re: Polska swiatowym mocarstwem informatycznym
    Od: A.L. <l...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 21 Jun 2011 21:49:00 +0200, "Wiktor Zychla"
    <w...@n...com> wrote:

    >Ale to właśnie o ten narybek chodzi. Narybek z powodzeniem bierze udział nie
    >tylko przecie w konkursach łamigłówkowych, ale wszelkich innych, że
    >przypomnę laury chociażby w ImagineCup we wszelakich kategoriach czy ostatni
    >projekt z Politechniki Białostockiej, który wygrał University Rover
    >Challenge (a dwa inne były w czołówce).

    Dobrze ze bierze. Ale to wszytko "olimpiady"

    >A co do przemysłu - to też uprzejmie przypominam, że do Polski właśnie
    >ściągnęły w nieodległym czasie developerskie oddziały m.in. Microsoftu,
    >Google, Opery, i dziesiątek pomniejszych firm zagranicznych.

    Sama nazwa wisony nei czyni - jeszcze trzeba wiedziec CO te oddzialy
    owych slynnych firm robia w Polsce. Czy to "core development" czy
    pzrerabianie napisow z angielskiego na polski?

    >Podsumowując - te dwa spojrzenia, akademickie i przemysłowe zawsze będą się
    >uzupełniać. Centrum Rozwiązań Strategicznych, stypendia, jakiś taki ogólny
    >pozytywny buzz dookoła tematu - to są metody i narzędzia, którymi brać
    >akademicka się może posłużyć. Przecież profesorowie nie pójdą jutro zakładać
    >korporacje IT albo zabiegać o inwestycje zagraniczne, ogólnie pojętą
    >dydaktyką też musi ktoś się zajmować.

    Korporacje to nie. Ale amerykanskei profesorstwo kreuje "spin-off
    companies", i to jest glowny sposob transferu technologii z nauki do
    przemyslu. Ale do tego tzrebe miec skladniki, jak do ciasta: a)
    profesorow ktorzy cos maja aby ow spin-off otworzyc, b) przemysl ktory
    ewentualnie to kupi, c) Venture capital ktory to sfinansuje. W Polsce
    nie ma ani jednego ani drugiego ani trzeciego.

    A do tego zeby sie zajmowac dydaktyka i uczyc studentow na swiatowym
    poziomie, profesorstwo musi sie zajmowac nauka. Tez na swiatowym
    poziomie. A nei odczytywaniem na wykladach ksiazek napsianych przez
    kolegow.

    > A przemysł przyjdzie za tym sam, przez
    >długie lata jeszcze w Polsce koszty pracy będą niższe niż na zachodzie, co w
    >połączeniu z dobrą jakością kształcenia

    Ja mam watpliwosci co do tej "dobrej jakosci ksztalcenia". Poza tym,
    "niskie koszty" czesto okazuja sie nadwpodziewanie wysokie. Bo nei o
    koszta glownei chodzi a o jakosc.

    > na lata zapewnia nam zdrowe
    >perspektywy rozwoju sektora. I o ile z tym pierwszym (kosztami pracy) nikt
    >nie musi robić nic, o tyle nad drugim (dydaktyką) trzeba się nieustannie
    >pochylać.

    Owszem, nalezy sie pochylac. Jak nad nieboszczykiem?...

    A.L.