    From: kakmar <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Polowanie na kolizję przed marketem.
    Date: Fri, 5 Apr 2013 18:01:51 +0000 (UTC)

    Dnia 05.04.2013 Pawel O'Pajak <o...@i...pl> napisał/a:

> [...]
    > nierozstrzygniety, by sprawca czyjegos nieszczescia przedstawial
    > zwolnienie lekarskie, by spedzic wakacje w cieplych krajach.
    > Kiszczak&Jaruzelski, znakomity przyklad szybkoscia wymiaru sprawiedliwosci.
    > Mozemy przyjac, ze np. zabojstwo na zlecenie jako samosad jest platne,
    > stawek nie znam, ale w ciemno twierdze, ze tansze to niz koszty sadowe i
    > utrzymanie wieznia dozywotnio. Zreszta taka intryga to bylaby zemsta, a
    > nie wymierzenie sprawiedliwosci bezposrednio po fakcie.
    > Wreszcie ostatni argument: skutecznosc. Jesli nie jest skuteczne, to nie

    Problemem jest jednak powszechność bardzo subiektywnego poczucia
    sprawiedliwości. I o ile samosąd w niektórych wypadkach i tylko w małych
    społecznościach się sprawdza, to nie da się go skutecznie stosować
    w dowolnym przypadku.

    > Praktyka polska pokazuje, ze mimo calej niecheci do samosadow, mojej
    > takze, niestety bywa to czasem jedyny sposob wyegzekwowania
    > sprawiedliwosci i porzadku. Byla taka historia, jak gosc lazil po wsi z
    > nozem i atakowal ludzi, przedtem siedzial, ale nasz wymiar
    > (nie)sprawiedliwosci go wypuscil. Ludzie wzywali Policje, ale policjanci
    > sprawe olali mimo wielokrotnych zgloszen. No to co ludzie mieli zrobic?
    > Co bys im panie teoretyku polecil? Maja poczta wysylac podanie o
    > interwencje?

    Problemem jest założenie(bardziej wiara) że system stosowania prawa służy
    powszechnemu bezpieczeństwu. Niestety oczekiwanie że organ przeznaczony
    do siłowego stosowania prawa, użyje tej siły aby chronić czyjeś poczucie
    sprawiedliwości, jest tak samo powszechne jak głupie. Dzięki czemu władza
    często i łatwo posuwa się do użycia przemocy w jakimś w jej rozumieniu
    słusznym interesie, a "zwykły obywatel" marzy o samosądach, bo mu policja
    i sądy nie wystarczają.

    > Wcale mnie nie cieszy, ze goscia zabili.
    > To co sie dzieje w RP, to nie Somalia, tylko dziki zachod. Z ta roznica,
    > ze u nas bron maja glownie bandyci, a zwykli ludzie sa praktycznie
    > bezbronni, Policja w razie czego albo nie przyjedzie, albo zjawi sie po
    > 40min. Jak sie taki bandzior upije i zdemoluje komende, to moze go
    > zlapia, ale spoko, sad go wypusci.

    To jest problem Prawa jako takiego i systemu jego stosowania.

> [...]
    > przyjedzie szeryf z sedzia;-) W dzisiejszych czasach nie namawiam, zeby
    > za kradziez wielu koni (mechanicznych) zaraz wieszac, ale szybka i
    > skuteczna kara uniemozliwiajaca powrot do przestepstwa, why not.
    > Nota bene ten wychwalany przez Ciebie system sprawiedliwosci,
    > oskarzenie, sledztwo, sad, obronca, proces wywodzi sie z czasow
    > wprawdzie bardziej wspolczesnych niz wspomniana epoka kamienia lupanego,
    > ale nie jestem przekonany, czy to taki powod do dumy. Swieta inkwizycja,
    > moze to i nowoczesny model, tylko wzorzec jakby niefajny.

    Każdy rozsądny człowiek, który cokolwiek czyta i rozumie, wie że prawo
    jest takie jakie pasuje ludziom aktualnie je stanowiącym, a system
    stosowania taki, jak ludzie tworzący organizacje które to prawo stosują.

    > Mowiac powaznie, nikt nie pochwala samosadow, tylko niestety bywa to
    > jedyna mozliwosc wobec braku reakcji sluzb do tego powolanych.

    To nie do końca tak, bardziej możliwość łatwego i skutecznego rozwiązania
    problemu, który "jakimś sposobem" wymyka się (jak zwykle) systemowi.

    --
    kakmaratgmaildotcom