    From: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Początki z Lisp
    Date: Sun, 15 Apr 2012 11:30:06 +0200

    W dniu 2012-04-14 23:43, Lukasz pisze:
    > Dzień dobry,
    >
    > chciałbym zasięgnąć rady osób, które miały lub mają doświadczenie z
    > Lisp. Programuję na codzień w C++, kiedyś(na studiach) miałem styczność
    > z językiem Prolog, a teraz chciałbym spróbować ugryźć Lisp. Przeczytałem
    > trochę na temat tego języka i póki co wybieram implementację. Clozure CL
    > jeśli dobrze wyczytałem chyba będzie dobre, ponieważ jest open source i
    > na licencji LGPL(zależy mi, by była możliwość tworzenia zamkniętych,
    > komercyjnych programów).

    Tu jest zestawienie dostępnych implementacji Common Lispu:
    http://common-lisp.net/~dlw/LispSurvey.html

    Wybór zależy mocno od konkretnych zastosowań - w przypadku nauki, prawie
    każda implementacja będzie dobra. Licencja to tylko jedno z kryteriów,
    inne to np:

    Ze względu na IDE można wybrać Allegro albo LispWorks - mają dobre IDE,
    pozostałe to raczej Emacs + SLIME. Clozure CL ma własne IDE ale tylko na
    Mac-u...

    Ze względu na szybkość kodu: SBCL...

    Ze względu na integrację z C: ECL...

    Ze względu na przenośność implementacji na różne systemy: Clisp, ABCL...

    Integracja z Java: ABCL...

    Integracja z systemem Windows: Corman...

    Obliczenia naukowe: Sciener...

    itd...

    Sam używam (od czasu do czasu) Clozure CL (Linux, Windows), Clisp
    (Windows) i SBCL (Windows), jako IDE - Emacs + SLIME.

    Do instalacji bibliotek polecam: http://www.quicklisp.org/beta/

    Można też spróbować czegoś innego iż Common Lisp,
    np. Racket albo Clojure.

    > Możecie polecić jakieś materiały, które
    > wprowadzą w język? Spotkaliście jakieś dobre książki?

    Dla tych, którzy już pisali w jakimś innym języku
    http://www.gigamonkeys.com/book/
    http://paulgraham.com/onlisp.html

    Nauka programowania w Common Lispie od 0
    http://www.cs.cmu.edu/~dst/LispBook/

    Bardzo ważny jest też standard języka:
    http://www.lispworks.com/documentation/HyperSpec/Fro
    nt/index.htm
    (trudny do czytania dla początkujących, ale niezbędny w razie
    wątpliwości, jak coś powinno działać)

    > Do jakich zadań opłaca się wykorzystywać ten język?

    Do wszystkich, ale przede wszystkim do eksperymentów :)