  • 11. Data: 2010-11-19 08:17:33
    Temat: Re: Po³owa mocy wentylatora
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 19:47:30 +0100, Plumpi napisał(a):

    > Tak. Dokładnie tak samo mam zrobione. Tzn. z pierwszego klawisza
    > wyłacznika podaję napięcie przed statecznikiem, a z drugiego klawiasza
    > podaję napiecie za statecznikiem.
    Kiedys tez planowalem taki uklad, tyle ze nie mialem pod reka
    statecznika, to sobie wymyslilem, ze uzyje kondziora z silnika
    indukcyjnego jednofazowego (akurat byl). Niestety cos zapomnialo mi sie o
    reaktancji rozproszenia tego silnika :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 12. Data: 2010-11-19 08:48:15
    Temat: Re: Po&#179;owa mocy wentylatora
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Thu, 18 Nov 2010 19:50:05 +0100,
    zbyk <p...@o...pl> screamed:

    Są. Chodzi o to: http://tinyurl.com/axwbu

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:228B ]
    [ 09:46:40 user up 12626 days, 21:41, 1 user, load average: 0.36, 0.28, 0.19 ]

    Error 13: Illegal brain function. Process terminated.

  • 13. Data: 2010-11-19 09:01:55
    Temat: Re: Połowa mocy wentylatora
    Od: "Papo5merfo" <k...@t...eu>

    Órzytkownik "zbyk" napisał:
    > Witam! Czy jest jakiś prosty sposób obniżenia obrotów wentylatora
    > o połowę, wystarczy skokowo na przełącznik?. Z góry dziękuję

    chyba najprościej to będzie zmniejszenie napięcia o pierfiastek z dwuch
    jakimś transformatorem czy pszetfornicą, przy silniku indukcyjnym chyba
    kluczowanie PWM nie wchodzi w grę, ale kto wie, nie sprawdzałe:O)

  • 14. Data: 2010-11-19 09:05:58
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Tak. Dokładnie tak samo mam zrobione. Tzn. z pierwszego klawisza
    > wyłacznika podaję napięcie przed statecznikiem, a z drugiego klawiasza
    > podaję napiecie za statecznikiem.

    a "przepołowienie" sinusoidy diodą nie da podobnego rezultatu ?

  • 15. Data: 2010-11-19 10:06:53
    Temat: Re: Polowa mocy wentylatora
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > a "przepołowienie" sinusoidy diodą nie da podobnego rezultatu ?

    Nie !
    Tak samo jak dioda na wejściu tranformatora nie da zmniejszenia mocy na wyjściu
    o połowę, tylko spowoduje jego spalenie.
    --
    Pozdr
    EM

  • 16. Data: 2010-11-19 13:18:16
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > chyba najprościej to będzie zmniejszenie napięcia o pierfiastek z dwuch
    > jakimś transformatorem czy pszetfornicą, przy silniku indukcyjnym chyba
    > kluczowanie PWM nie wchodzi w grę, ale kto wie, nie sprawdzałe:O)

    PWM napięcia sinusoidalnego też wchodzi w grę. Taki AC chopper. Widziałem takie
    rozwiązania.
    http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/13763.pdf
    Ale ogólnie jest to też drogie i trochę kłopotliwe.
    --
    Pozdr
    EM

  • 17. Data: 2010-11-19 13:40:21
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie !
    > Tak samo jak dioda na wejściu tranformatora nie da zmniejszenia mocy na
    > wyjściu o połowę, tylko spowoduje jego spalenie.

    Dokładnie.

  • 18. Data: 2010-11-19 16:34:49
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > PWM napi&#234;cia sinusoidalnego te&#191; wchodzi w gr&#234;. Taki AC chopper.
    Widzia&#179;em takie
    > rozwi&#177;zania.
    > http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/13763.pdf
    > Ale ogólnie jest to te&#191; drogie i troch&#234; k&#179;opotliwe.
    > --
    > Pozdr
    > EM

    W elektorze było kiedyś opisane tanie rozwiązanie regulacji prędkości obrotowej
    silników takich jak w małych wentylatorach. Polegało na nie przepuszczaniu
    pełnych okresów. Na przykład 1 z 10, 2 z 10, 3 z 10 itd. Na prostych licznikach
    było zrobione i triaku.

  • 19. Data: 2010-11-19 18:34:02
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Nov 2010 11:06:53 +0100, EM napisał(a):

    > Tak samo jak dioda na wejściu tranformatora nie da zmniejszenia mocy na
    > wyjściu o połowę, tylko spowoduje jego spalenie.
    Potwierdzam osobistym doswiadczeniem :) Jak potem doczytalem, dioda
    wstawia duza skladowa stala pradu, ktora hamuje silnik zamieniajac go w
    hamulec elektrodynamiczny. Nie tyle sie kreci wolniej, co staje jak
    wmurowany az ciezko go palcem pokrecic.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 20. Data: 2010-11-20 01:25:59
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > silników takich jak w małych wentylatorach. Polegało na nie przepuszczaniu
    > pełnych okresów. Na przykład 1 z 10, 2 z 10, 3 z 10 itd. Na prostych

    to się nazywa chyba sterowanie grupowe, o ile dobrze pamiętam.