  • 31. Data: 2013-02-27 18:29:26
    Temat: Re: Piec lutowniczy T-962
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-27 16:51, Pitlab pisze:

    > BGA mam tylko w jednym projekcie, ale bardzo często używamy obudów QFN a
    > tego bez pasty nie da się przylutować.

    Da się. Pokrywasz świeżą cyną pady na układzie i na płytce. Smarujesz
    topnikiem. Grzejesz dmuchawką. Jak na razie na kilkunastu sztukach raz
    mi się zdarzyło, że układ nie pracował potem poprawnie.
    Przy większej ilości to oczywiście nie jest zalecana procedura :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 32. Data: 2013-02-27 18:54:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 27.02.2013 16:51, Pitlab wrote:

    > BGA mam tylko w jednym projekcie, ale bardzo często używamy obudów QFN a
    > tego bez pasty nie da się przylutować.

    Ależ oczywiście, że da się, nawet warsztaty z tego robiłem.

    Jeżeli masz hotair:
    - cynujesz pady układu za pomocą zwykłej lutownicy (nie za dużo na pad
    na środku)
    - kładziesz układ +- na pady i grzejesz - sam wskoczy na swoje miejsce

    Jak nie masz hotaira(bardzo niezalecane, ale jak się nie ma co się lubi...):
    - wydłużasz pady poza obrys układu
    - robisz metalizowane przelotki bez maski pod układem
    - cynujesz pady układu, ustawiasz precyzyjnie i lutujesz 1
    - lutujesz pozostałe pady
    - lutujesz od spodu masę

    > Drobnicę RC używamy w rozmiarze 0603. Mniejsze elementy to już raczej do
    > montażu na automacie.

    Do 402 spokojnie daje się robić ręcznie. 603 to jest bydlę ;)

    > Takie pchełki kleją się do pensety przy układaniu.

    Pęseta nie może być namagnesowana.

    Jak się nie ma hotaira to najpierw cynujesz po jednym padzie a potem
    łapiesz za pół układu (dobry chwyt) i lutujesz po jednym padzie, potem
    lutujesz drugie pady cienką cyną. jak masz hotair to pasta ze spiłowanej
    igły 0.6 - nawet do "easy print" sie części przylepią. A potem chwilę
    podmuchać.

    Michoo

  • 33. Data: 2013-02-28 00:27:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Feb 2013 18:29:26 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:
    > Da się. Pokrywasz świeżą cyną pady na układzie i na płytce.
    Smarujesz
    > topnikiem. Grzejesz dmuchawką. Jak na razie na kilkunastu sztukach
    raz

    a jeśli pady maja Hal'a to wystarczy cyny co jest na padach,
    wystarczy sam topnik + nogi podgrzac lekko dociskajac kazda osobno do
    pada i już.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2013-02-28 02:16:54
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-28 00:27, Marek pisze:
    > Smarujesz
    > raz
    >
    > a jeśli pady maja Hal'a to wystarczy cyny co jest na padach, wystarczy
    > sam topnik + nogi podgrzac lekko dociskajac kazda osobno do pada i już.

    Jak pytka leży parę miesięcy to mimo topnika nie lutuje się najlepiej.
    Wolę odświeżyć nową warstwą cyny.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 35. Data: 2013-02-28 07:00:02
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    Pitlab wrote:

> [...]
    ideo-55-infrared-
    reflow-

    > Dzięki za linki. Są też dyskusje o T-962. Przebrnę przez to wieczorkiem.
    To może jeszcze zainteresuje Cie maszynka PnP:
    http://dangerousprototypes.com/2013/02/21/workshop-v
    ideo-56-tm220a-table-
    top-pick-and-place-overview/

    j.

  • 36. Data: 2013-02-28 07:01:23
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

  • 37. Data: 2013-02-28 08:52:55
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > To może jeszcze zainteresuje Cie maszynka PnP:
    > http://dangerousprototypes.com/2013/02/21/workshop-v
    ideo-56-tm220a-table-top-pick-and-place-overview/

    Fajna, chociaż trochę się boję, bo to jest jednak spory kawałek mechaniki
    sprzedawany bez żadnego serwisu. Do montazu zdecydowanie wolałbym
    konstrukcję "zachodnią".
    Na razie damy radę obejść się bez tego. Zobaczymy jak będzie wygladało
    zapotrzeboanie na produkcję za pół roku czy za rok.
    Tak czy inaczej dzięki za link. Nie wiedziałem że chińczycy robią już takie
    rzeczy.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 38. Data: 2013-02-28 09:30:53
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 28.02.2013 08:52, Pitlab pisze:
    ideo-56-tm220a-table-top-pick-and-place-overview/

    > Fajna, chociaż trochę się boję, bo to jest jednak spory kawałek
    > mechaniki sprzedawany bez żadnego serwisu. Do montazu zdecydowanie
    > wolałbym konstrukcję "zachodnią".

    To jedno. Drugi fakt, że używaną Mechatronikę można też kupić za podobne
    pieniądze, a jest to sprawdzona konstrukcja z serwisem. Chyba nieco
    bardziej zaawansowana - ma mechaniczny pozycjoner.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 39. Data: 2013-02-28 10:19:01
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > To jedno. Drugi fakt, że używaną Mechatronikę można też kupić za podobne
    > pieniądze, a jest to sprawdzona konstrukcja z serwisem. Chyba nieco
    > bardziej zaawansowana - ma mechaniczny pozycjoner.

    Z automatem P&P Mechatroniki spotkałem się tylko raz. Naprzeciwko Faldruku
    była swego czasu firma świadcząca usługi montażu automatycznego. Miałem do
    ułożenia maleńką płytkę zawierajacą poniżej 10 elementów. RC w 0603, SOT23 i
    jeden podwójny tranzystor w 6-nóżkowym TSSOP. Zamówiłem tego 1000szt.
    Nie wiem czy problemem był automat, złe nałożenie pasty czy nikompetentna
    obsługa, ale były spore problemy z ułożeniem tranzystorów w TSSOP. Były
    poprzesuwane, czasami skoszone. Część zamontowana odwrotnie.
    Nie był to jakiś duży problem, ale montaż nie był taki jak trzeba. Po ok. 2
    latach firma znikneła.

    ps. testowo przełączyłem się na serwer news.neostrada.pl. Tutaj widzę więcej
    listów niż na używanym dotychczas news.atman.pl

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 40. Data: 2013-02-28 18:58:49
    Od: Bezznaczenia <k...@p...com>

    W dniu 2013-02-28 08:52, Pitlab pisze:
> [...]
    > zapotrzeboanie na produkcję za pół roku czy za rok.
    > Tak czy inaczej dzięki za link. Nie wiedziałem że chińczycy robią już

    Ehh chlopie zatrudnij lepiej kogos kto sie na tym zna, chyba jestes z
    wroclawia wiec nie bedzie to duzy problem. To co robicie to mozna
    poukladac recznie i wygrzac w kuchence z termoobiegiem. Szkoda twojej
    kasy na experymenty z czyms o czym nie masz zielonego pojecia daj
    zarobic komus z doswiadczeniem zamiast bladzic na slepo.

    :):):)