  • 1. Data: 2010-02-22 13:18:55
    Temat: Parsowanie i renderowanie - ile razy
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    Gdzieś kiedyś czytałem, że zawartość wysłana z serwera jako text/html
    jest przeglądarkę obrabiana dwukrotnie: parsowanie, potem renderowanie.

    Natomiast w trybie xml-owym (np. application/xhtml+xml) tylko raz, czyli
    od razu renderowanie, ponieważ to wynika z tego, że w trybie xml-owym
    zakłada się, iż zawartość jest zawsze poprawna składniowo.

    Niech ktoś podrzuci jakiś artykuł lub potwierdzi / zaprzeczy, że tak jest.

    --
    Peter

  • 2. Data: 2010-02-22 13:28:09
    Temat: Re: Parsowanie i renderowanie - ile razy
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Peter May" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > od razu renderowanie, ponieważ to wynika z tego, że w trybie xml-owym
    > zakłada się, iż zawartość jest zawsze poprawna składniowo.

    I dzieki temu zalozeniu automagicznie przegladarka interpretuja zawartosc
    xml?

  • 3. Data: 2010-02-22 13:29:17
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Peter May" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Gdzieś kiedyś czytałem, że zawartość wysłana z serwera jako text/html jest
    > przeglądarkę obrabiana dwukrotnie: parsowanie, potem renderowanie.

    Ale renderowanie na podstawie sparsowanego.

  • 4. Data: 2010-02-22 13:33:03
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    W dniu 2010-02-22 14:29, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Peter May" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    >
    > Ale renderowanie na podstawie sparsowanego.

    Parsowanie zawartości wysłanej jako text/html właśnie mogę sobie
    wyobrażać tak. Choćby w celu możliwie jak najlepszego poprawienia
    błędnego kodu. Przeglądarka próbuje coś tam naprawić i potem to wyświetlić.

    Natomiast w trybie xml-owym nawet najmniejszy błąd w składni daje po
    prostu błąd i przerwę w renderowaniu dokumentu.

    No i szukam jakieś potwierdzenia lub zaprzeczenia tej tezy.

    --
    Peter

  • 5. Data: 2010-02-22 13:38:55
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    W dniu 2010-02-22 14:28, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Peter May" <p...@p...fm> napisał w wiadomości

    > I dzieki temu zalozeniu automagicznie przegladarka interpretuja
    > zawartosc xml?

    Tu są szczegóły:

    https://developer.mozilla.org/en/Mozilla_Web_Develop
    er_FAQ#How_is_the_treatment_of_application.2fxhtml.2
    bxml_documents_different_from_the_treatment_of_text.
    2fhtml_documents.3f

    bo nie wiem, czy dobrze się rozumiemy. Mi tylko chodziło o sposób
    renderowania zawartości.

    --
    Peter

  • 6. Data: 2010-02-22 13:47:02
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    2fhtml_documents.3f

    > bo nie wiem, czy dobrze się rozumiemy. Mi tylko chodziło o sposób

    No ja tez nie wiem jaki jest zwiazek podanego linka z Twoim pierwotnym
    pytaniem.

  • 7. Data: 2010-02-22 21:33:14
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Mon, 22 Feb 2010 13:33:03 -0000, Peter May <p...@p...fm> wrote:

> [...]
    > prostu błąd i przerwę w renderowaniu dokumentu.
    >
    > No i szukam jakieś potwierdzenia lub zaprzeczenia tej tezy.

    W obu przypadkach kod jest pobierany raz, parsowany do DOM, a potem na
    podstawie DOM (kiedy to już nie ma śladu po źródle i różnicach
    składniowych) renderowany tyle razy ile trzeba.

    W starych Gecko była niedoróbka, która uniemożliwiała wyświetlanie
    progresywne, więc było mniej renderowania, kosztem opóźnienia w
    wyświetlaniu strony. We współczesnych Geckonach text/html i XML są
    traktowane prawie tak samo.

    Duże różnice w text/html vs XML to poplątanie parsera z silnikiem
    JavaScript. W trybie XML skrypty nie blokują parsera. W text/html
    działanie document.write jest zależne od aktualnego stanu parsera, przez
    co parser jest zależny od skryptów i musi wstrzymywać parsowanie strony
    przy każdym napotkanym skrypcie (jeśli skrypt jest zewnętrzny, to wszystko
    staje dęba póki skrypt się nie ściągnie i nie skończy wykonywać).

    Niektóre przeglądarki (Safari 4, IE8, Fx 3.6) podczas czekania na skrypt z
    sieci parsują stronę drugi raz (bez skryptów), żeby odkryć i zacząć
    ładować wszystkie skrypty i obrazki dalej w dokumencie.

    Text/html może być parsowany prawie-dwukrotnie w bardzo szczególnym
    przypadku - gdy zapomnisz zamknąć <script>, <textarea> lub komentarz.
    Wtedy przeglądarka dojdzie do końca dokumentu, kapnie się, że niedomknięty
    tag "pożarł" cały dokument, poprawi go i zacznie jeszcze raz.

    Natomiast w walidującym się text/html nie dochodzi do poprawiania błędów,
    więc nie ponosi się tego kosztów.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 8. Data: 2010-02-23 11:38:03
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    W dniu 2010-02-22 22:33, porneL pisze:

> [...]
    > przy każdym napotkanym skrypcie (jeśli skrypt jest zewnętrzny, to
    > wszystko staje dęba póki skrypt się nie ściągnie i nie skończy wykonywać).

    Co znaczy "W trybie XML skrypty nie blokują parsera"? Jeśli ładowane są
    skrypty po kolei, to każdy wykonuje się zaraz po załadowaniu? A co z
    tzw. blokowaniem ładowania się skryptów? Chodzi mi o sytuację, kiedy
    przeglądarka ładuje skrypt->wykonuje go i tak do następnego.

    Blokowanie skryptów, a w zasadzie ich ładowania, można pominąć m.in.
    przez dynamiczne ich dodawanie. Jest, z resztą, wiele sposobów.

    Dziękuję. To wiele wyjaśnia.

    --
    Peter

  • 9. Data: 2010-02-23 13:05:47
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-02-23 12:38, Peter May wrote:
    > Co znaczy "W trybie XML skrypty nie blokują parsera"?

    To znaczy że parser nie musi czekać na załadowanie i wykonanie skryptu,
    bo wie że w nim nie może być document.write które by mu coś zepsuło.

    > Jeśli ładowane są
    > skrypty po kolei, to każdy wykonuje się zaraz po załadowaniu?

    Oj nie wiem, przypuszczam że tak, skoro psuć nic nie mogą ;]

    > A co z
    > tzw. blokowaniem ładowania się skryptów? Chodzi mi o sytuację, kiedy
    > przeglądarka ładuje skrypt->wykonuje go i tak do następnego.

    Podglądnij sobie na zakładce "Sieć" w Firebugu jak to wygląda.

  • 10. Data: 2010-02-23 13:38:00
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    W dniu 2010-02-23 14:05, Paweł Piskorz pisze:

    > To znaczy że parser nie musi czekać na załadowanie i wykonanie skryptu,
    > bo wie że w nim nie może być document.write które by mu coś zepsuło.

    No ale mogę to wziąć tylko na tzw. wiarę. Jakiś link do dokumentacji
    albo specyfikacji? :P

    > Oj nie wiem, przypuszczam że tak, skoro psuć nic nie mogą ;]

    Możliwe, że tak jest. ;-)

    > Podglądnij sobie na zakładce "Sieć" w Firebugu jak to wygląda.

    E, to wiem, jak to wygląda. Dość szeroko o tym pisał Steve Souders na
    swoim blogu:

    http://www.stevesouders.com/blog/2009/04/27/loading-
    scripts-without-blocking/

    --