-
1. Data: 2015-11-23 09:51:00
Temat: Parametry samochody, które ważne?
Od: Bolko <s...@g...com>
U cioci na imienianach zawsze schodzi wcześniej czy później na samochody.
Wniosek
Czy jest to volvoS40 z 2 litrowym silnikiem czy skoda 1,4 to
pali na posobnym poziomie wg komputera czyli 7+/100km.
Ale pojawiło się pytanie
Moment obrotowy, modne słowo?
Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
Fachowiec nie jestem wiec sprawdziłem
https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
na samym dole
I co ?
Zależy od mocy i odwrotnie od obrotów.
I tak jeszcze jedno pytanie.
Bo jak producent mi pisze
że BMW ma 1000
a Audi ma 500 Nm
to oni w tych samych jednostkach liczą :)
Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
sprzęgło,
skrzynia biegów,
mechanizm różnicowy
i parę innych o których nie mam pojęcia.
I moje kolejne pytanie brzmi
jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)
ma się do Nm w katalogu producenta.
I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?
-
2. Data: 2015-11-23 09:59:00
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2015-11-23 o 09:51, Bolko pisze:
> U cioci na imienianach zawsze schodzi wcześniej czy później na samochody.
>
> Wniosek
> Czy jest to volvoS40 z 2 litrowym silnikiem czy skoda 1,4 to
> pali na posobnym poziomie wg komputera czyli 7+/100km.
>
> Ale pojawiło się pytanie
> Moment obrotowy, modne słowo?
> Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
> Fachowiec nie jestem wiec sprawdziłem
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
> na samym dole
> I co ?
> Zależy od mocy i odwrotnie od obrotów.
>
> I tak jeszcze jedno pytanie.
> Bo jak producent mi pisze
> że BMW ma 1000
> a Audi ma 500 Nm
> to oni w tych samych jednostkach liczą :)
no raczej, fizyka jest wszędzie taka sama. Chyba że to USA tam dostajesz
WHP - Wheel Horse Power :)
> Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
> sprzęgło,
> skrzynia biegów,
> mechanizm różnicowy
> i parę innych o których nie mam pojęcia.
>
> I moje kolejne pytanie brzmi
> jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)
> ma się do Nm w katalogu producenta.
Hamownia po przeliczeniu przełożeń i obliczeniu strat układu napędowego
podaje moc na silniku. To nie USA :)
> I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
> Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?
Wjeżdżasz na rolki i widzisz co masz. W katalogu wartości laboratoryjne
zazwyczaj odbiegają od rzeczywistych ;)
A co do pojemności - Co to za silnik jak mój czajnik ma większa pojemność :)
--
Pozdrawiam
Lewis
-
3. Data: 2015-11-23 13:44:27
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:3b290df4-0601-4201-a573-2386da748ecc@go
oglegroups.com...
>Ale pojawiło się pytanie
>Moment obrotowy, modne słowo?
>Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
>Fachowiec nie jestem wiec sprawdziłem
>https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
>na samym dole
>I co ?
>Zależy od mocy i odwrotnie od obrotów.
Sa powiazane. Moc=moment * obroty.
Oczywicie moc maksymalna bedzie przy innych obrotach niz moment
maksymalny, wiec wzor troche zawodzi, tym niemniej w praktyce auto o
wysokim momencie bedzie mialo i wysoka moc i dobrze przyspieszalo.
Lekkie zamieszanie moze wprowadzic kwestia benzyna kontra diesel -
obroty diesla nizsze, to i moment daje mniej mocy.
W praktyce moc bardziej miarodajna i silnik 150KM przyspiesza auto
lepiej niz 100KM (zakladajac porownywalna mase) ... ale popatrz na
wykres momentu - w niektorych silnikach mocno spada ponizej pewnych
obrotow, i nie jezdzi sie tym przyjemnie.
>Bo jak producent mi pisze
>że BMW ma 1000
>a Audi ma 500 Nm
>to oni w tych samych jednostkach liczą :)
Zapewne tak. Mozesz miec jeszcze kGm, ale tu roznica 10x, albo
funto-stopy.
>Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
>sprzęgło,
>skrzynia biegów,
>mechanizm różnicowy
>i parę innych o których nie mam pojęcia.
No wlasnie - skrzynia zmienia moment, dyfer w czesci dyfrowej nie -
ale zazwyczaj ma przekladnie, ktora zmienia ..
>I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
>Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?
Na wszystkim moga :-)
J.
-
4. Data: 2015-11-23 14:36:41
Temat: Parametry samochody, które ważne?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
U cioci na imieniach samochody pala nie więcej niż 4,28.
-
5. Data: 2015-11-23 14:51:55
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: Robson <r...@...pl>
Każdy ma swoje priorytety. Wg mojej żony:
1. kolor nadwozia
2. automat
-
6. Data: 2015-11-23 15:12:18
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: "abn140" <a...@g...com>
> Każdy ma swoje priorytety. Wg mojej żony:
> 1. kolor nadwozia
> 2. automat
hehe po roku szukania taniego auta ktore mniej wiecej jezdzi i wyglada rynek
zredukowal oczekiwania:
- serwo
Cala reszta moze byc 'srednia'.
i .... nadal bez auta....
-
7. Data: 2015-11-23 15:18:32
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2015-11-23 o 09:51, Bolko pisze:
> U cioci na imienianach zawsze schodzi wcześniej czy później na samochody.
>
> Wniosek
> Czy jest to volvoS40 z 2 litrowym silnikiem czy skoda 1,4 to
> pali na posobnym poziomie wg komputera czyli 7+/100km.
Każdy samochód spali tyle ile wlejesz i ani litra więcej.
Niezależnie od wielkości silnika. :-)
> Ale pojawiło się pytanie
> Moment obrotowy, modne słowo?
> Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
> Fachowiec nie jestem wiec sprawdziłem
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
> na samym dole
> I co ?
> Zależy od mocy i odwrotnie od obrotów.
>
> I tak jeszcze jedno pytanie.
> Bo jak producent mi pisze
> że BMW ma 1000
> a Audi ma 500 Nm
> to oni w tych samych jednostkach liczą :)
Tak, ale przy różnych obrotach.
> Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
> sprzęgło,
> skrzynia biegów,
> mechanizm różnicowy
> i parę innych o których nie mam pojęcia.
>
> I moje kolejne pytanie brzmi
> jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)
> ma się do Nm w katalogu producenta.
Będzie mniej.
> I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
> Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?
>
Nie ma.
Jest natomiast sporo parametrów na których się nie opłaca oszukiwać.
Wymiary, waga, kolor. :-)
Pozdrawiam
-
8. Data: 2015-11-23 17:19:50
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: Scobowski <s...@t...pl>
W dniu 2015-11-23 o 13:44, J.F. pisze:
> Sa powiazane. Moc=moment * obroty.
A to nie było jakos tak, że moc wychodziła ~ jako pochodna momentu po
obrotach?
-
9. Data: 2015-11-23 18:45:24
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Scobowski,
Monday, November 23, 2015, 5:19:50 PM, you wrote:
> W dniu 2015-11-23 o 13:44, J.F. pisze:
>> Sa powiazane. Moc=moment * obroty.
> A to nie było jakos tak, że moc wychodziła ~ jako pochodna momentu po
> obrotach?
Przecież to jest elementarna fizyka! moc=siła*przesunięcie/czas
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
10. Data: 2015-11-23 19:48:27
Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>
W dniu 2015-11-23 o 15:12, abn140 pisze:
>> Każdy ma swoje priorytety. Wg mojej żony:
>> 1. kolor nadwozia
>> 2. automat
>
> hehe po roku szukania taniego auta ktore mniej wiecej jezdzi i wyglada rynek
> zredukowal oczekiwania:
> - serwo
> Cala reszta moze byc 'srednia'.
> i .... nadal bez auta....
Skoro szukasz auta za flaszkę...
--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 2.0HDi/90
"Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój."