  • Data: 2014-02-14 08:34:45
    Temat: Re: PCB - prototypy
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-02-14 04:26, s...@g...com pisze:
    > Witam,
    >
    > Od pewnego czasu łazi mi po łbie temat szybkiego wykonywania prototypowych PCB.
    > Zresztą ostatnio już parę razy zawracałem gitarę tym tematem na grupie. A to
    termotransfer z laserki, a to metoda "foto" itd.,itp..

    > Obie powyższe metody mają swoje plusy i minusy, wymagają trochę
    wprawy/doświadczenia, ale jednocześnie mają jeden wspólny mianownik: SĄ UPIERDLIWE i
    nie wybaczają błędów technologicznych popełnionych przez wykonawcę.

    > A to żelazko coś nie dogrzało, a to za słabo coś się docisnęło przy prasowaniu, a
    to coś się nienaświetliło i takie tam..

    > Cholera, AŻ PROSI SIĘ drukowanie bezpośrednio na laminacie !!
    >
    > Znalazłem w sieci coś takiego:
    >
    > http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/directi
    nkjetresist.htm

    > ===============
    >
    > I tak sobie myślę, czy nie byłoby sensownym zaprojektowanie takiego
    drukarko-plotera dedykowanego właśnie pod PCB. Software do obsługi tego byłby
    karmiony Gerberem, posów X-Y na silniczkach krokowych, ustalenie współrzędnych
    referencyjnych to "bułka z masłem", więc po obróceniu płytki na drugą stronę można
    precyzyjnie wykonywać płytki dwuwarstwowe. Idea banalnie prosta, ale jak to w życiu,
    diabły śpią w szczegółach. Przy mechanice i elektronice problemu nie widzę,
    aczkolwiek nagłówkować i narobić się przy tym trochę trzeba. No i oczywiście soft,
    który łyknie Gerbera.

    > Podstawowym problemem jest głowica drukująca i paskudztwa jakich należy użyć do
    bezpośredniego drukowania na PCB. Tak coby były odporne na paskudztwo trawiące PCB.
    Czy atrament ze zwykłego Ink-Jet'a jest na to odporny? Nie wiem..

    > Co Wy na to ?

    Fajne. Ale żeby się w to bawić to trzeba by robić naprawdę sporo tych
    płytek (ekonomia). Dla jakiegoś klubu krótkofalarskiego albo kółka
    elektronicznego (czy gdzieś takie są??) może być to przydatne.
    Właściwie studenci kierunków elektronicznych powinni sobie coś takiego
    machnąć i zostawić w szkole jako wyposażenie :)

    Pozdr.PK.