  • 11. Data: 2015-09-09 01:35:27
    Temat: Re: Półprzewodnikowy licznik Geigera?
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    news:55ef1602$0$27530$65785112@news.neostrada.pl...

    > Hmm... Chodzi o monitorowanie promieniowania tła, jak w tych projektach:
    >
    > http://radioactiveathome.org/pl/
    > https://hackaday.io/project/1662-global-radiation-mo
    nitoring-network

    > Mój stary układ był zresztą do pewnego stopnia wzorowany na czujnikach z
    > R@H. Tutaj nie chodzi o wykonywanie jakichś dokładnych pomiarów, ale
    > wykonywanie ewentualnych zdarzeń w rodzaju tego z kwietnia 1986 roku.
    > Wtedy chyba było tak, że medyczne urządzenia diagnostyczne się
    > rozkalibrowały, bo wzrosło promieniowanie tła. Dobrze pamiętam? A chyba
    > nikt nie zbierał kurzu...

    Moze wystarczy do tego taki, ktory nie zlicza impulsow, tylko usrednia prad
    jonizacji?
    https://www.youtube.com/watch?v=DtQ746MPrNs

  • 12. Data: 2015-09-09 08:12:47
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Sep 2015 19:08:16 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > rozkalibrowały, bo wzrosło promieniowanie tła. Dobrze pamiętam? A
    chyba
    > nikt nie zbierał kurzu...

    Oj, zbierał. W powietrzu nic nie było, a w kurzu można było znaleźć
    ziarenko grafitu...

    Wpisz sobie w Google "półprzewodnikowe detektory promieniowania" -
    powinna wyskoczyć polska firma z sensownym sprzętem.

  • 13. Data: 2015-09-09 08:37:07
    Temat: Re: P??przewodnikowy licznik Geigera?
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Sep 2015 01:35:27 +0200, "Magnus Elephantus"
    <m...@n...dot> wrote:
    > Moze wystarczy do tego taki, ktory nie zlicza impulsow, tylko
    usrednia prad
    > jonizacji?

    Owszem, jeżeli masz w planach wejść do reaktora. Normalnie impulsy
    będą 1us i ich zaliczenie to pestka. Problemem jest rozróżnienie
    impulsów od promieniowania i tych generowanych przez szum. Dobra
    aparatura ma bieg własny np. jeden impuls na kwadrans. Czymś takim
    zmierzysz C14 itp., ale wymagać to będzie eliminacji promieniowania
    kosmicznego itp. itd.

    Ogólnie: promieniowanie jonizujace jonizuje. Czyli wytwarza pary
    jonów w liczniku GM, albo pary elektron-dziura w półprzewodniku.
    Energia jonizacji wodoru to 13.6eV, krzemu 0.6eV, germanu około
    0.2eV. Czyli german znacznie czulszy. Wic w tym, że półprzewodnik
    powinien być bez obudowy. No i ekspozycja na promieniowanie
    systematycznie go niszczy.

    Można takie detektory półprzewodnikowe robić samemu... potrzebna
    będzie napylarka próżniowa i parę drobiazgów.

  • 14. Data: 2015-09-09 13:55:08
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik slawek napisał:
> [...]
    > obudowy. No i ekspozycja na promieniowanie systematycznie go niszczy.
    > Można takie detektory półprzewodnikowe robić samemu... potrzebna będzie

    Pamiętaj o jeszcze jednym - o rozmiarze. Tu rozmiar też sie liczy :-) To
    są cząstki lub kwanty promieniowania i wykrywa się je, jeśli przelecą
    przez detektor. Rurka G-M jest większa niż malutki płatek
    półprzewodnika, więc i szanse na złapanie są większe. Tyle że średnio co
    dziesiąty przelot powoduje wyładowanie w rurce G-M. To wiem z różnych
    źródeł, może ktoś jest w stanie podeprzeć tę informację dokumentami.
    Najczulsze i najlepsze są detektory scyntylacyjne. Są przy tym najdroższe.

  • 15. Data: 2015-09-09 14:45:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    Użytkownik slawek napisał:
> [...]
    > jonów w liczniku GM, albo pary elektron-dziura w półprzewodniku.
    > Energia jonizacji wodoru to 13.6eV, krzemu 0.6eV, germanu około

    W praktyce bez znaczenia - to co chcemy wykryc ma energie w keV co
    najmniej, wiec nadmiar jest.

    Owszem - moze taki kwant wywolac wiele jonizacji po 0.2eV,
    im wiecej - tym latwiej wykryc stosowny przeplyw pradu.

    No, to promieniowanie nazywa sie tez przenikliwe.
    Przez szklo rurki GM jakos przenika.
    Choc faktycznie im ciensza obudowa tym lepiej.

> [...]
    >przelecą przez detektor. Rurka G-M jest większa niż malutki płatek
    >półprzewodnika, więc i szanse na złapanie są większe.

    Przeleciec to malo - jeszcze trzeba jakos zareagowac z detektorem, bo
    inaczej to przeleci bez sladu.
    A w polprzewodniku zlacze cieniutkie, kolo mikrometra.

    J.

  • 16. Data: 2015-09-09 15:47:34
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 09 Sep 2015 13:55:08 +0200, Maciek <m...@p...com> wrote:
    > Pamiętaj o jeszcze jednym - o rozmiarze. Tu rozmiar też sie liczy
    :-)

    Gaz w GM ma małą gęstość, to co się liczy to gramy na centymetr
    kwadratowy. Oczywiście można się bawić w przekroje czynne (na wychwyt
    i różniczkowy na rozpraszanie) dla określonego materiału i energii.
    Ale takie rzeczy to robi się z nudów w CERN itp. Imbidem mają tam -
    dla tych co lubią takie rzeczy - naprawdę duże detektory.

  • 17. Data: 2015-09-09 16:10:47
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Sep 2015 14:45:48 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W praktyce bez znaczenia - to co chcemy wykryc ma energie w keV co
    > najmniej, wiec nadmiar jest.

    Rozdzielczość się liczy - im lepsza tym lepiej identyfikować izotopy
    i nie tylko to. Trochę tak ja z oscyloskopami: po co przepłacać za
    pasmo 10GHz? ;)

  • 18. Data: 2015-09-09 16:18:03
    Od: slawek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Przeleciec to malo - jeszcze trzeba jakos zareagowac z detektorem,
    bo
    > inaczej to przeleci bez sladu.
    > A w polprzewodniku zlacze cieniutkie, kolo mikrometra.

    A dlaczego w złączu? Co trudnego w zrozumieniu że potrzebny jest
    półprzewodnik - a nie jakieś złącze czy wuj wie co..? I kto ci broni
    mieć tego półprzewodniku wafelek np. calowej średnicy, gruby na
    milimetrów lub dwa?

  • 19. Data: 2015-09-09 16:35:04
    Od: slawek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Przez szklo rurki GM jakos przenika.

    Nie każde przenika. A dobry detektor albo ma cienkie okienko (np.
    mika), albo nie ma obudowy (detektory półprzewodnikowe).

  • 20. Data: 2015-09-09 16:47:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >półprzewodnik - a nie jakieś złącze czy wuj wie co..? I kto ci broni
    >mieć tego półprzewodniku wafelek np. calowej średnicy, gruby na

    Ciekawe rzeczy w polprzewodniku dzieja sie jednak w zlaczu p-n, a nie
    w grubym materiale.

    W jednorodnym materiale to elektronow lub dziur nie brakuje, jeden
    mniej czy wiecej.

    Choc fotorezystory dzialaja i dosc czule sa ... moze i by sie dalo
    taki czujnik.

    J.