    From: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: P != NP -- mamy dowod?
    Date: Sat, 14 Aug 2010 04:45:25 -0700 (PDT)

    On 13 Sie, 17:55, Sebastian Kaliszewski
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> wrote:
> [...]
    pers/pnp12pt.pdf

    > Generalnie dowiedzenie że P!=NP oznacza, że nie będzie się dało w
    > sensownym czasie rozwiązać wielu problemów z gwarancją uzyskania
    > optymalnego wyniku. Czyli, po prostu, że nie ma co liczyć na istotną
    > poprawę sytuacji jaką mamy dziś (wszak dziś też nie umiemy tyle, że nie
    > mamy pewności, że nie da się umieć).

    Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Zastanawiają mnie głównie trzy
    kwestie.
    1) Załóżmy że ktoś udowodni że P != NP. Więc żadnego problemu o
    rozmiarze danych wejściowych n i złożoności czasowej O(c_1^n) nie
    da się
    sprowadzić do złożoności O(n^c_2). Ale czy to będzie oznaczało
    również,
    że c_1 nie da się istotnie zredukować? Np. czy dowodu zero-
    jedynkowego
    nie da się przeprowadzić w czasie O(1.01^N)? Nadal złożoność jest
    wykładnicza
    ale nie taka nieefektywna. Od dawna przyglądam się problemowi
    przeszukiwania
    drzewa gry w grach GDZPIOSZ (gry dwuosobowe z pełną informacją o
    sumie zerowej).
    Np. konkretnie w szachach złożoność pełnego przeszukiwania wynosi
    około 35^N.
    (Nawiasem mówiąc, w literaturze można spotkać się z twierdzeniem,
    że GDZPIOSZ
    są tak trudne iż nawet programowanie dynamiczne nie pomaga w ich
    rozwiązaniu - to
    jest bzdura, pomaga i to bardzo). W szachach przeszukiwanie drzewa
    gry w celu
    odnalezienie najlepszego ruchu w najnowszych programach ma
    złożoność od
    około 2^N - 4^N - można to różnie liczyć, może nawet dokładniejsze
    jest
    oszacowanie 1.5^N, naprawę trudno jest dokładnie ustalić. Szachy
    to jeden szczególny
    przypadek gry, może się okazać że w szachach nawet da się
    przeszukiwanie
    drzewa zredukować do czasu wielomianowego i niczego rewelacyjnego
    to nie
    będzie oznaczało. Można zadać ciekawsze pytanie: czy dla każdej
    GDZPIOSZ można
    napisać algorytm o złożoności poniżej C^N, gdzie 1<C<<2. Czy dowód
    P != NP
    będzie również oznaczał że C>=2 ? Jeśli nie, to nadal jest
    nadzieja na efektywne
    rozwiązania.

    2) Druga sprawa to algorytmy aproksymacyjne i zrandomizowane. Jaką
    gwarancję błędu da
    się uzyskać w algorytmie wielomianowym? Albo jak da się
    zredukować prawdopodobieństwo
    że algorytm nie poda rozwiązania optymalnego? W przypadku
    udowodnienia że P != N nadal
    może istnieć algorytm aproksymacyjny działający w czasie
    wielomianowym dający optymalne
    rozwiązanie z prawdopodobieństwem dążącym do 1. Co z algorytmami
    które w czasie T dla
    danych o rozmiarze N dają optymalne rozwiązanie z
    prawdopodobieństwem P(T,N)
    P(T,N) = (1 / ( 1 + (N/(N+C))^T) - 0,5 ) * 2, gdzie 0<C. Czy
    udowodnienie P != NP także
    wykluczy istnienie takich algorytmów?

    3) Założywszy że faktycznie P != NP, to jak rośnie rozmiar S
    algorytmu w zależności od
    rozmiaru danych wejściowych N aby podawał rozwiązanie w czasie P?
    Dla małych
    problemów NP można stablicować wyniki i mamy rozwiązanie w czasie
    O(1). Problem w
    tym że rozmiar tablicy rośnie wykładniczo. Ale zamiast stałej
    tablicy z informacja jeden
    do jeden, można zapamiętać tablicę np. z samomodyfikującymi się
    regułami. Pytanie brzmi
    jak rośnie rozmiar S takiej tablicy aby czas wykonania algorytmu
    dla danych o rozmiarze
    mniejszym niż N był wielomianem C^N. Być może dla każdego problemu
    NP o rozmiarze
    mniejszym niż N, istnieje program o rozmiarze LOG(N) który daje
    rozwiązanie w czasie
    wielomianowym?

    Pozdrawiam

    Nie wiem, ale wydaje się że nawet jak się udowodni że P != NP to nadal
    pozostanie
    szansa na efektywne rozwiązywanie problemów.