  • Data: 2011-12-15 11:04:58
    Temat: Re: Oszczednosci zarowkowe
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-12-14 22:16, J.F. pisze:
    > Dnia Wed, 14 Dec 2011 18:22:41 +0100, Wojciech Wrodarczyk napisał(a):
    >
    > No nie wiem - te swietlowki to odpowiedniki zarowek ~120W, czyli nawet
    > mocniejszych niz "zwykle setki". Jesli komus teraz brakuje, to co robil
    > dawniej ? Wkrecal trzy 150 czy 200W zarowki ?

    Ja lubię światło,
    typowy "mały pokój" pow. 12 mkw. - odczuwam pełen komfort świetlny przy
    3x ok. 20 W kompaktowych świetlówek, czyli zakładając 50Lm/W, przy 3000 Lm.
    Nie wiem jak było kiedyś, bo używam kompaktów już od 20 lat, kiedyś
    miałem żarowe 3x60W, czyli ok. 2000 Lm, więc różnica jest in plus.
    Trwałość kompaktowych świetlówek mija się z prawdą pomiędzy katalogami a
    rzeczywistością.
    Więc na jakąś oszczędność za bardzo nie liczyłem i nie liczę.
    Kiedyś porządna kompaktowa świetlówka to wydatek 30-50 zł, a z
    żywotnością było kiepsko, w dodatku jasność spadała w czasie (zużywała
    się) i długo rozgrzewała (do 5 min.).
    Po prostu używałem, bo było jasno.
    Teraz mam dziwny pokój "duży", już na swoim, pow. ok. 30 m kw., składa
    się z dwóch prostokątów, do tego brązowe meble, parkiet (jasny brąz),
    dywan zielony, brązowa rogówka, czarny TV itd.
    Efekt: żyrandol 2xe27 z kompaktami 27 W Philips Master (największe jakie
    się mieszczą) + kinkiety e14 2szt. po 11W , razem 76W, czyli jakieś 3800
    Lm i nie mam komfortu.
    Kiedyś mierzyłem poziom światła odbieranego w luksach, nie mam pod ręką
    tych wyników, ale ze względu na liniową zależność z czasem naświetlania,
    doszedłem do wniosków, że uzyskuję komfort, gdy średni czas naświetlania
    w aparacie, dla ISO100 przy przesłonie 2.8 i ogniskowej 17 mm (APS-C)
    wynosi poniżej 1/30 s.
    Kłopot polega na tym, że nie udaje się znaleźć fajnych żyrandoli na
    więcej niż 3-4 świetlówki e27, żeby jeszcze chamsko nie wystawały w dół.
    O lampach na liniowe można tylko pomarzyć, design typowo biurowy.
    W biurze mam pow. ok. 30 mkw. w kwadracie, bez okien, temat załatwia
    2x2x80W+2x2x40W, czyli 480 W, 45000 Lm.

    Jak było kiedyś, pewnie masakra, pamiętam stare rodzinne wyjścia do
    znajomych - duży salon i jedna 100W na suficie - półmrok. Masakra.
    Do kuchni udało mi się znaleźć w miarę fajną oprawę na świetlówki
    liniowe T8 2x40 W.

    Mity: Światło jest brzydkie, blade i brzęczy.
    Prawda przy starych starterach i świetlówkach klasy 6 (np. pila 685).
    Teraz możliwości doboru światła przy liniówka są większe niż przy
    kompaktach. Przy kompaktach zazwyczaj mamy do wyboru "ciepłe" (mała
    świetlność) i zimne (tylko te renomowanych firm mają jakość na poziomie
    8). W liniówkach dla wymagających jest nawet dostępny współczynnik 9,
    poza tym znacznie większa możliwość dobrania koloru
    (827,835,840,850,865). Co dowiedziałem się z autopsji, barwę należy
    dobrać z uwzględnieniem kolorystyki pomieszczenia, np. neutralny 840 w
    zestawieniu z szarą ścianą robi efekt bladości, dopiero "żółte" 827 daje
    efekt białości neutralnej.

    Co do oszczędności, są one pozorne. Nie ma co robić z uszkodzonymi
    świetlówkami, trafiają na wysypiska, nawet kubły na odpady np. w Media
    są takie, ze włożenie tam świetlówki powoduje jej strzaskanie. Poza mimo
    wszystko wysoki koszt.
    Co więcej, wszyscy coraz bardzie korzystamy z prądu w domach. Kiedyś
    było to co najwyżej wspomniane 100W na suficie + rubin 200 W + lodówka i
    radio i reszta jeszcze ze 100 W.
    Dzisiaj, plazma 200 W, dvd, komputer, kilka laptowów, ładowarki,
    tablety, netbooki, access pointy, rutery, serwery plików i multimediów,
    mikrofalówki, piekarniki elektryczne, co raz częściej płyty indukcyjne,
    klimatyzatory, rekuperatory, pompy cieplne, wszystko wszyskto jest na
    prąd. Więc jak tu oszczędność?
    pozdr
    \ww