eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOptymalna prędkość w trasieRe: Optymalna prędkość w trasie
  • Data: 2019-02-13 12:42:58
    Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:q40sas$1n0$...@n...news.atman.pl...
    >jadę sobie kilka godzin ekspresówką moim benzynowym TSI i tak się
    >zastanawiam, z jaką prędkością
    >najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie. Jak jadę np.
    >110 km/h, to na 6 biegu
    >silnik ma 2400 obr/min, a jak 150 km/h to trochę ponad 3000 km/h. W
    >pierwszym przypadku jest
    >mniejszy opór powietrza, co przekłada się na mniejszą stratę energii,
    >ale silnik pracuje z mniejszym
    >momentem obrotowym, więc nie wykorzystuję maksymalnie jego mocy.

    Ale po co ci wykorzystywac moc maksymalnie ?
    Do jazdy 110 potrzebujesz jakis 30KM ..

    >W drugim przypadku występuje większa
    >strata energii z powodu większego oporu powietrza, ale silnik na
    >wyższych obrotach pracuje bardziej
    >wydajnie.

    A to niekoniecznie.

    Potrzebujesz taki wykresik dla swojego silnika

    https://www.motor-talk.de/bilder/missverstaendnis-tu
    rbo-die-downsizing-seuche-und-wieso-ich-skyactive-to
    ll-finde-g76091885/1-4-tsi-bsfc-2-i208719146.html

    Tu jest sprawnosc czyli zuzycie paliwa na 1kWh wyprodukowana.

    Jak widac - optymalna praca tego silnika to ok 2000-3700 rpm, i dosc
    duze obciazenie, na poziomie ~75% maksimum.

    Ale nie potrzebujesz takiej mocy, ktora przy tym powstaje.

    110km/h wymaga jakiejs mocy, na tym wykresie to bedzie hiperbola ... a
    skrzynia biegow pozwoli wybrac kilka punktow z tej hiperboli.
    O - spojrz na 120km/h - masz tam dwa punkty.

    Niestety - ta hiperbola bedzie omijala obszar optymalnej pracy ...
    Przy 120km/h tak na oko byloby to jakies 2000rpm ... ale
    potrzebowalbys 7-go biegu, albo 8-go.

    przy 150 km/h jest szansa trafienia optimum, ale znow przydalby sie
    7-my bieg.
    Bo jak widac na wykresie - przy 160km/h i 4500 rpm mamy ledwo
    250g/kWh.
    Tylko ze to jakies 90% maksymalnej sprawnosci, a moc potrzebna
    znacznie wieksza niz przy 120km/h.

    A w praktyce:
    -w teorii na takie dylematy mam komputer pokladowy, ktory pokazuje
    chwilowe spalanie,

    -w praktyce tak pomiar skacze (diesel), ze nic z tego nie mozna
    wywnioskowac,
    za duzo pagorkow po drodze.

    -bedziesz oszczedzal paliwo, a potem caly zysk wydasz na remont
    silnika,

    -co kto lubi, ja tam wole 150 niz 110, a diesel nie pali przy tym
    jakos znacznie wiecej.

    -kup se diesla lub LPG :-)

    > Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej
    > ekonomicznie? Załóżmy,
    >że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie
    >spieszy.

    Ja tam np nie lubie na autostradzie zjezdzac na prawy pas, wiec wole
    szybciej :-)

    Ale oszczednie ... 90 miedzy tirami ?

    Tylko jeszcze komputerek pokladowy, zeby dobrac odpowiednia
    odleglosc - bo tam aerodynamika czyni cuda :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: