    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Oplaty za autostrady - mapka
    Date: Thu, 19 Aug 2010 00:47:05 +0200

    On Wed, 18 Aug 2010 21:58:55 +0000 (UTC), kakmar wrote:
    >Zastanawia mnie jedna rzecz. Czy to powszechne obecnie dążenie do
    >skomplikowania rzeczy prostych naprawdę się opłaca.
    >
    >Czemu właściwie mają służyć te coraz bardziej skomplikowane
    >metody pobierania opłat za korzystanie z drogi?

    Zeby sie ludziom wygodniej placilo :-)

    >Przecież te systemy nie są za darmo.

    Niektore nie sa takie drogie. Ale niemiecki system - cos miliard euro.
    Mozna by 100km autostrady wybudowac.
    No ale w Niemczech to nawet nie 1% sieci :)

    >Koszty utrzymania tych bud ze szlabanami
    >na drodze też są niemałe.

    Wcale nie. Ile zarabia za godzine ? A inkasuje ponad 10zl na minute.
    No i bezrobocie znika, zus sie cieszy, NFZ sie cieszy.

    >A są drogie. U nas podatki z paliwa idą na inne cele i trudno
    >to zmienić. Zostają opłaty, dlaczego nie winiety, są proste
    >i dosyć tanie.

    Czy na pewno takie tanie ? precyzyjny druk, upusty dla dystrybutorow.
    Przy rocznej winiecie za 200zl moze i niewiele, ale przy takiej dla
    turystow, za 20zl ?

    >jazda autostradą nie różni się znacząco od jazdy dwujezdniową
    >drogą ekspresową.
    >Takie 2 jezdniowe "S" wystarcza zupełnie do sprawnego i w miarę
    >bezpiecznego przemieszczania. Więcej, obrzydliwa "Gierkówka",
    >miejscami gdzie nie jedzie się przez skrzyżowania w środku wsi,
    >też pozwala na w miarę sprawną jazdę. Wystarczą 2 oddzielone
    >jezdnie po 2 pasy, pobocze, bezkolizyjne skrzyżowania i siatka

    Na gierkowce masz kolizyjne. I co chwila ograniczenie predkosci.
    A jak beda bezkolizyjne .. to o ile to bedzie tansze od autostrady i
    czemu ?

    >Punkty wzywania pomocy? Po
    >co? Szansa że awaria przytrafi się komuś bez sprawnego telefonu
    >jest, no właśnie, jaka?

    No i tu sie zgadzamy. Technika pozwala zaoszczedzic na tym szczegole.

    >Sieci stawiają maszty telefonii i
    >jeszcze same za to płacą. Co za problem ułatwić im tylko dostęp
    >do kawałka ziemi przy drodze.

    Oj, to nie takie proste. Latwiej chlopa wywlaszczyc jak mu sie powie
    ze to co mu zostanie przy autostradzie to bedzie wiecej warte niz cale
    jego pole ..

    >Punkty obsługi podróżnych, tak to
    >jakaś parodia, puste parkingi z kiblem i zepsutym automatem do
    >coli i batonów. Czemu nie stacje paliw, same za swoje wybudują
    >i utrzymają parking, knajpę, itp.

    To tez nie takie proste, stacje niekoniecznie musza widziec interes w
    utrzymywaniu wielkiego placu. Klient ma przyjechac, zatankowac, zjesc,
    zaplacic i odjechac. Im lepiej postawic parking na 10 osobowek, niz
    dla tira, ktory stal bedzie cala noc, a w knajpie wyda 15 zl.

    Oczywiscie mozesz inaczej - przetarg na teren robimy, zagospodaruje
    kto da wiecej, obowiazek zrobienia parkingu dla tir, w zamian zyska
    jedyna stacje przez 50km.
    Tylko ze ... kto tak naprawde za to zaplaci ? :-)
    Za to ze panstwo sprzeda teren najdrozej, a nie najtaniej...

    J.