  • 1. Data: 2010-09-05 11:36:12
    Temat: Re: Określenie szerokości dwóch kolumn razem
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 05 Sep 2010 01:03:11 +0200, Mariusz C napisał(a):

    > Mam do zrobienia pewien duży formularz, dla którego wzorem był dokument
    > Worda. Pierwszą sekcję zamieszczam tutaj:
    > (...)

    A czy ten podział ma jakieś znaczenie praktyczne, czy tylko "żeby było jak
    w Wordzie"? Bo jak dla mnie to wygląda na stratę czasu w imię zbędnego
    pomysłu. Użytkownikownikowi spływa, że kolumny nie są idealnie równe.

    Do tego w szerokim oknie przeglądarki ten formularz będzie strasznie
    niewygodny. Oznacz też wymagane pola czymś więcej niż tylko bledziutkim
    kolorem. Użytkownicy będą raczej ten formularz wypełniać z góry na dół
    kolumnami - zobacz co im serwujesz w ten sposób.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 2. Data: 2010-09-05 14:17:09
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 05 Sep 2010 15:32:58 +0200, Mariusz C napisał(a):

    > Wiem, że powinno się sekcje umieścić na kolejnych stronach, ale to
    > musiałbym jakoś z bazą związać, na szybko tego nie dam rady zrobić. A
    > jak szybko nie zrobię, to ktoś mi urwie głowę. Może później dojdą do
    > wniosku, że jednak trzeba to ulepszyć.

    Zrób ten formularz w jednej kolumnie zamiast na siłę próbować odwzorować
    dokument Worda. Przy okazji będzie czytelniej i szybciej.

    > Np. oznaczenie czerwonym obramowaniem? Czy coś innego masz na myśli?

    Choćby klasyczną gwiazdką. Nie każdy widzi lub poprawnie rozróżnia kolory.

    > Nie bardzo rozumiem, wydawało mi się, że zależności pól
    > (imię-nazwisko-...) będą powodowały wypełnianie kolejno pól każdej
    > sekcji. Co byś zaproponował? Po prostu kolejne pola jedno pod drugim?
    > Wtedy zrobi się bardzo długi (bo bez podziału...) a i tak trzeba będzie
    > wstawić sekcje tabelaryczne.

    Może i długi, ale łatwiejszy do podziału na grupy. Dane osobowe, wygląd,
    inne - na pierwszy rzut oka.

    Ja ten obecny bym wypełniał z góry na dół. I miałbym PESEL - broda -
    miejsce urodzenia - stan cywilny - kolor oczu. Totalnie od czapy :)

    > Może znasz jakiś podobny formularz w sieci, który mógłbyś polecić jako wzór?

    Temat-rzeka.
    http://www.google.pl/search?q=web+forms+usability

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2010-09-05 14:40:22
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-09-05 15:32, Mariusz C wrote:
    > Witam i dziękuję za odpowiedź.

    > Np. oznaczenie czerwonym obramowaniem? Czy coś innego masz na myśli?

    Czerwony raczej sugeruje błędnie wypełnione pole. Do oznaczenia
    wymaganego pola użyj gwiazdki, tylko nie zapomnij dodać na początku
    formularza, że pola oznaczone * są wymagane.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 4. Data: 2010-09-08 21:45:47
    Od: Mariusz C <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-05 16:17, Borys Pogoreło pisze:

    > Temat-rzeka.
    > http://www.google.pl/search?q=web+forms+usability

    No to mam sporo do czytania. Po wrzuceniu "Web forms examples" znalazłem
    trochę ciekawych przykładów:
    http://www.smashingmagazine.com/2008/04/17/web-form-
    design-modern-solutions-and-creative-ideas/,
    wśród których ten mnie urzekł:
    http://www.swiths.com/1_0/index.php?lang=p&s=contact
    #l :)

    Wracając do mojego formularza: on ma aż 483 pola (tagi <input>) -
    poszukałem trochę o wielostronicowych formularzach i dowiedziałem się,
    że nie trzeba koniecznie z każdej sekcji zapisywać wyników do bazy
    danych. Dwa rozwiązania polegały na wyłączaniu widoczności wszystkich
    sekcji poza aktualnie wypełnianą oraz generowaniu za każdym razem strony
    z aktualną sekcją i danymi z poprzednich sekcji w polach typu hidden.
    Pierwsze rozwiązanie wydaje się prostsze. Czy masz może jakieś uwagi co
    do takich sposobów podziału formularza?

    I jeszcze co do mojego pierwszego pytania, skoro mi przyszło do głowy,
    to warto by znać odpowiedź na przyszłość:

    To co, da się prosto? :)

    Pozdrawiam.
    --
    Mariusz C
    singer_wytnij_wszystko_po_r (malpa) poczta.onet.pl

  • 5. Data: 2010-09-11 19:08:45
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 08 Sep 2010 23:45:47 +0200, Mariusz C napisał(a):

    > wśród których ten mnie urzekł:
    > http://www.swiths.com/1_0/index.php?lang=p&s=contact
    #l :)

    Mnie urzekł swego czasu ten:
    http://www.avantgardehostel.pl/kontakt.php

    > (...)
    > Pierwsze rozwiązanie wydaje się prostsze. Czy masz może jakieś uwagi co
    > do takich sposobów podziału formularza?

    Możesz zrobić jeden formularz i podzielić go dynamicznie na strony.
    Znalazłem na szybko takie coś np:
    http://www.jankoatwarpspeed.com/post/2009/09/28/webf
    orm-wizard-jquery.aspx

    Po stronie serwera nie będzie się to niczym różnić, za to dane będą
    musiały być wysłane tylko raz, a nie przy każdej zmianie strony. Jednak
    jest ryzyko, że może sesja wygasnąć, jeśli użytkownik będzie wypełniać ten
    formularz wyjątkowo ślamazarnie - a pól ma dużo.

    > To co, da się prosto? :)

    Nie wiem ;) Ja bym tego po prostu nie robił w ten sposób.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2010-09-14 19:14:34
    Od: Mariusz C <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-11 21:08, Borys Pogoreło pisze:
    > Mnie urzekł swego czasu ten:
    > http://www.avantgardehostel.pl/kontakt.php

    Owalne pola :) Pomysł prosty a zaskakujący. Co jeszcze ludzie wymyślą?
    Komiksowe "dymki"?

> [...]
    > jest ryzyko, że może sesja wygasnąć, jeśli użytkownik będzie wypełniać ten
    > formularz wyjątkowo ślamazarnie - a pól ma dużo.

    Dzięki, poeksperymentuję.

    > Nie wiem ;) Ja bym tego po prostu nie robił w ten sposób.

    Trudno, może się nie przyda.

    Dzięki za odpowiedzi.