  • Data: 2014-12-08 18:14:04
    Temat: Re: Ograniczenie prądu startowego
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 08.12.2014 um 16:41 schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > 4. Termistor i przekaźnik. Po załączeniu przekaźnik zwiera termistor i
    > termistor stygnie a nie jest ciągle gorący. W przypadku awarii
    > przekaźnika termistor tylko nie będzie stygł.

    Jest to drugie pod względem "dobroci" rozwiązanie, ma zaletę, że jest
    tanie. Problem może być wtedy, gdy załączysz urządzenie zaraz po
    wyłączeniu, a działało bardzo krótko.
    Miałem osobiście taki problem. Urządzenie w moim przypadku to sterownik
    silnika, 7.5kVA. Mieliśmy go wbudowane w urządzenie, gdzie było toto
    załączane stycznikiem, w sterowniku był właśnie termistor do
    ograniczenia prądu ładowania kondensatorów (1.6mF). Czasem mieliśmy cykl
    30 sekund i po pewnym czasie regulator padł. Po rozebraniu stwierdziłem,
    że termistor się wylutował wypluwając całą cynę na okolicę. Komentarz
    producenta regulatora o naszym cyklu 30 sekundowym:
    o my holy cow, why the fuck are you're doing that?
    Rozwiązaniem pragmatycznym był napis na ustrojstwie, by po wyłączeniu
    nie załączać natychmiast, tylko po upływie 30 sekund. Miałem taki
    termistor w rezerwie i po prostu pomierzyłem, kiedy wystarczająco
    wystygnie i pomnożyłem przez 3 (rezerwa na profesorów ;-)).

    Mam też urządzenie komercyjne do załączania transformatorów
    toroidalnych. Składa się ono z tyrystora, stycznika, procesora i paru
    dupereli wokoło. Zasada działania: procesorem jest mierzone napięcie
    sieci, w maksimum(!!!) napięcia jest załączany tyrystor na ćwierć fali,
    tak co którąś sinusoidę. Po paru "strzałach" jest załączany stycznik.

    Waldek