  • Data: 2012-05-27 19:27:20
    Temat: Re: Obsługa peryferiów poprzez API (wskazniki do struktury)
    Od: Portal <m...@t...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 05/27/2012 04:37 PM, slawek7 wrote:
    > Zgadza się to co piszecie i zrozumiałem o co chodzi.
    > Przecież to jest coś takiego
    > (*(uint32_t*)0x40010C10)=0x0000000f;
    > Powoduje to bezpośredni dostęp do rejestru i operację na porcie PB.
    >
    > Natomiast nie rozumiem zapisów które pojawiają się dokumentacji.
    > Adres jest 32 bitowy więc stąd zapewne pierwsze rzutowanie ale pojawia
    > się też informacja że do rejestru można się dostać
    > albo jako word, albo jako half-word, albo jako byte? O co tu chodzi?
    > Jaki adres i jakie rzutowanie wtedy się robi i co jak poda się liczbę
    > word 32 bitową zamiast wymaganą half-word 16 bitową?

    Chyba mylisz trochę postać adresu z typem danych siedzących pod tym adresem.
    Operacja:
    (*(uint32_t*)0x40010C10)=0x0000000f;
    oznacza tyle co zapisz wartość 0x0000000f pod adres 0x40010C10 traktując
    ją (wartość, nie adres) jako liczbę 32-bitową bez znaku.

    Jeżeli zrobisz podobną operację, ale w postaci:
    (*(uint8_t*)0x40010C10)=0x0f;
    to pod ten sam adres zapiszesz tylko pojedynczy bajt, pozostawiając
    pozostałe trzy bajty 32-bitowego słowa zapisanego pod adresem 0x40010C10
    bez zmian.
    Kwestia czy nadpisany zostanie najmniej czy najbardziej znaczący bajt
    słowa zależy od "endianności" systemu - najczęściej jest to little
    endian czyli 0x40010C10 wskazuje na najmniej znaczący bajt słowa,
    0x40010C11 na kolejny i tak aż do 0x40010C13.

    Przy zapisach 16-bitowych możesz analogicznie zapisać tylko pół rejestru
    adresując połówki jako uint16_t pod adresem 0x40010C10 oraz 0x40010C12.
    W większości RISCowych architektur dostęp do danych musi uwzględniać
    wyrównanie tzn. adresy dla 32-bitowych dostępów muszą być
    wielokrotnością czwórki, dla 16-bitowych wielokrotnością dwójki a bajty
    można czytać i pisać "zewsząd" (o ile dany fragment przestrzeni
    adresowej w ogóle uwzględnia możliwość takiego dostępu - w Twoim
    przykładzie jak widać rejestry peryferyjne uwzględniają taką możliwość).

    Pozdr
    Portal