    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Obliczanie transformatora do full bridge
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 25 Oct 2015 21:50:32 +0100

    Dnia Sun, 25 Oct 2015 19:59:00 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Jak będzie za duża, to prąd dostatecznie nie narośnie.

    To transformator !
    Jak we wtornym plynie prad, to i w pierwotnym plynie, nie patrzac na
    indukcyjnosc. No chyba ze indukcyjnosc rozproszenia zablokuje.

    > Za mała spowoduje, że rdzeń albo się nasyci, albo dużo
    > energii pójdzie w grzanie kluczy -- patrz niżej. Jakaś
    > więc jest dobra i program skądś bierze te 6 zwojów.

    76mm^2*0.09T/2.5us = 2.736V

    Potrzeba nam .. no, 5 zw by wystarczylo przy 12V zasilania i
    zalozonych 0.09T zmiany. Czemu 6 ... nie wiem.

    > Ale w ogólności nie chce mi się godzinami eksperymentować
    > przy doborze transformatora. Wpisuje się parametry i strona
    > wypluwa wynik.

    No ba, kazdy by tak chcial, ale tu juz tyle parametrow zalozyles, ze
    zostalo pare prob :-)

    > Układy buck/boost liczy dobrze, często korzystam.

    Liczy je z czystej teorii, a tu jeszcze praktyka zostaje i
    nieuwzglednione zjawiska/parametry ..

    > Natomiast w mostku nie wyświetla wszystkich potrzebnych informacji.
    > Póki się robi na rdzeniu z listy, to problemu nie ma, ale wolę
    > wiedzieć, że tam ma być np. 15uH i móc nawinąć na rdzeniu z szuflady
    > znając tylko jego AL.

    Ty chcesz ~40mA pradu roboczego, przyjmujac np 10mA pradu
    magnesujacego (roznica pradu w obu uzwojeniach)
    to mi wychodzi

    U=Ldi/dt => 3uH

    Hm, nieco ponad 1 zwoj. Moze trzeba bylo przyjac 4 mA :-)

    Ale cos mi sie tu nie zgadza ... patrzac na poprzednie obliczenie,
    to 6 minimum i nazwijmy to - "niedaleko nasycenia".
    To ten rdzen nasyci sie przy 10mA i powiedzmy 30 zwojach?

    Ze wzoru mi wychodzi 60mA*100zw, ale tego wzoru nie bardzo rozumiem.

    > PS. Wygląda na to, że nie mam dostępu do materiałów o triakach,
    > bo mam tylko prenumeratę papierową EdW. Nawet nie wiedziałem, że
    > do papierowej nie jest automatycznie dołączana wersja w pdf,
    > trzeba dokupić za 50 zł. Albo ja nie umiem tego znaleźć...

    Eee, dziekuje za chec, ale az tak mi nie zalezy.

    J.