  • 51. Data: 2015-03-24 12:29:06
    Temat: Re: [OT] protesty kierowcow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał
    >Już widzę Niemca pracującego za pensję minimalną ;)

    Jak wszedzie - sa madrzejsi, sa glupsi, jest praca, nie ma pracy ...
    Po cos te place wprowadzali.
    Bywa ze np maja pensje minimalna, ale rozliczani w akordzie, i
    zarabiaja np 1.5 raza wiecej.

    >To raczej będzie ten sam Polak, tylko zatrudniony w Niemczech - i w
    >tym
    >faktycznie może być interes polskich właściciceli firm.

    Takie rozwiazania tez bywaja, ale wtedy Arbeitsamt czuwa, zeby Polak
    zarabial 8.50/h.

    >Mnie ta cała sprawa trochę jednak dziwi.
    >Bo poza kierowcami którzy jeżdżą tylko i wyłącznie po Niemczech (może
    >faktycznie takich jest wielu), to pozostałym pracodawca, jak zostanie
    >do
    >tego zmuszony, może i podniesie stawkę godzinową za Niemcy, albo
    >obniży za
    >całą resztę świata i kierowca zarobi tyle ile zarabiał.

    Damy rade, chyba ze Niemcy zaczna do pitow zagladac :-)

    J.

  • 52. Data: 2015-03-24 12:30:20
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2015-03-24, o godz. 11:23:57
    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

    > Jeśli te 8,5 euro będzie tylko na papierze to bardzo łatwo
    > udowodnić że jednak nie wszystko gra.
    > A sam pisałeś "całej sprawie najbardziej liczą się papierki".

    Swoją droga to ciekawe że "czepli się" tylko kierowców zawodowych. A
    np. o personelu w pociągach międzynarodowych czy personelu pokładowego w
    samolotach już nie słychać.

    Zdrówko

  • 53. Data: 2015-03-24 12:44:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w wiadomości
    >Swoją droga to ciekawe że "czepli się" tylko kierowców zawodowych. A
    >np. o personelu w pociągach międzynarodowych czy personelu
    >pokładowego w
    >samolotach już nie słychać.

    W samolocie moze byc nieco inaczej - to chyba formalnie teren Polski.
    Co prawda jakby latal na niemieckich liniach to by mogli miec podobne
    zarzuty.
    No i moze wiedza tam nawet stewardessa zarabia wiecej.

    Ale z pociagami to ciekawe.

    J.

  • 54. Data: 2015-03-24 13:41:34
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2015-03-24, o godz. 12:44:50
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W samolocie moze byc nieco inaczej - to chyba formalnie teren Polski.
    > Co prawda jakby latal na niemieckich liniach to by mogli miec podobne
    > zarzuty.

    Tak nie do końca - samolot to nie teren eksterytorialny jak ambasada
    czy samochód konsulatu. Pomijając już to że tanie linie nie rejestrują
    samolotów w Polsce. Taki sam problem - obsługa sprzętu. Tu samolot albo
    pociąg a tu ciężarówka albo autobus.

    > No i moze wiedza tam nawet stewardessa zarabia wiecej.

    No tak nie za bardzo. Tzn. linie "normalne" mają znośne stawki. Stawka
    to 4000-5000 ojro miesięcznie ale wymogi są zdecydowanie wyższe
    niż w tanich liniach. Natomiast trasy tanich linii to inna inność.
    RyanAir to około 13-16 ojro za godzinę. Tylko że płatne tylko za lot.
    Przygotowanie do lotu, potem rozliczenie nie liczy się do godzin
    płatnych. Czas między lotami (zwykle 2 ale zdarza się i 3 dziennie) też
    nie jest płatny. Podobnie jeśli opóźnia się lot to za opóźnienie nie ma
    wynagrodzenia choć musi być w dyspozycji. Do tego przy rekrutacji
    obowiązkowe płatne szkolenie za które się płaci około 1000 ojro
    potrącane z pierwszych wypłat. Przy czym szkolenia (są obowiązkowe np.
    z bezpieczeństwa) są robione na własny koszt. W efekcie jeśli
    dziewczyna wyciąga miesięcznie 1000-1100 euro (bez odliczania szkoleń).
    Nie dziw się że dziewczyny wożą do Irlandii czy UK fajki by jes tam
    odsprzedać.

    > Ale z pociagami to ciekawe.

    Maszyniści są lokalni - ZTCP to nasi nie mogą prowadzić za granicą. Ale
    konduktorzy czy obsługa sypialnych jedzie z Polski.

    Zdrówko

  • 55. Data: 2015-03-24 15:02:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Ergie pisze tak:

    > Dokładnie!

    Co dokładnie? Czyżby patriotyzm Niemca był wyceniony na 2.5 euro?

    --
    Piter

    golf mk2
    a jak twój samochód będzie jeździł po 28 latach?

  • 56. Data: 2015-03-24 15:06:10
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2015-03-24 o 11:23, RadoslawF pisze:

    > Jeśli te 8,5 euro będzie tylko na papierze to bardzo łatwo
    > udowodnić że jednak nie wszystko gra.
    > A sam pisałeś "całej sprawie najbardziej liczą się papierki".

    No i wszystkie papierki są, są te wymagane przez Niemców, są składki
    odprowadzone od tych godzin przepracowanych w Niemczech, tyle tylko, że
    pracownik niekoniecznie dostaje wypłatę po 8,50 euro za godzinę.

  • 57. Data: 2015-03-24 15:31:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2015-03-24 o 12:30, Maciek "Babcia" Dobosz pisze:

    > Swoją droga to ciekawe że "czepli się" tylko kierowców zawodowych. A
    > np. o personelu w pociągach międzynarodowych czy personelu pokładowego w
    > samolotach już nie słychać.

    Podobno te przepisy niemieckie obowiązują na lądzie, powietrzu i wodzie,
    nawet jeżeli samolot tylko przelatuje nad terytorium Niemiec wcale tam
    nie lądując, to też trzeba płacić minimalną 8,50 euro na godzinę.
    Nie mam jednak na tyle dobrej znajomości języka niemieckiego żeby
    zweryfikować to u źródła i opieram się na naszych rodzimych
    doniesieniach prasowych oraz informacjach od znajomych, którzy pracują w
    różnego rodzaju spedycjach i sami rozgryzają te problemy.
    Tyle tylko, że pewnie lotów to dotyczy w małym stopniu, bo albo zarobki
    są tam odpowiednio większe albo czas przelotu nad Niemcami jest tak
    krótki, że można spokojnie zapłacić tą minimalną.
    Mieszkam na pograniczu polsko-niemieckim, tutaj dużo ludzi pracuje w
    Niemczech, ci którzy pracuję legalnie mają od dawna płacone te 8,50 na
    godzinę. Są też ludzie, którzy robią na czarno i oni w ogóle mają gdzieś
    przepisy, takie czy owakie, im wszystkim te nowe przepisy zwisają.
    Ta minimalna stawka niemiecka uderza najbardziej właśnie w firmy
    transportowe z krajów takich jak Polska czy Litwa, gdzie płaci się dużo
    mniej. Całkiem możliwe, że udupienie naszych firm transportowych był
    głównym powodem wprowadzenia tych przepisów, przez Niemców.

  • 58. Data: 2015-03-24 16:04:09
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-03-24 o 15:06, nadir pisze:

    > No i wszystkie papierki są, są te wymagane przez Niemców, są składki
    > odprowadzone od tych godzin przepracowanych w Niemczech, tyle tylko, że
    > pracownik niekoniecznie dostaje wypłatę po 8,50 euro za godzinę.

    Prowadzisz dużą firmę transportową, masz kilkadziesiąt maszyn
    i setkę kierowców. I robisz tak jak piszesz.
    Podpada ci kilku kierowców których zwalniasz, niewykluczone że
    nawet dyscyplinarnie. A oni teraz idą z pitami i inną dokumentacją
    do niemieckiego sądu o wypłacenie zaległej należności bo faktycznie
    nie dostawali tych 8,5 euro za godzinę.
    Zaległa kasa dla kierowców, jakaś kara finansowa nałożona przez
    niemiecki sąd i możliwy zakaz prowadzenia przewozów w Niemczech.
    Nawet jak nie zbankrutujesz to firmę możesz zlikwidować.
    Bo przepisanie na teściową czy szwagra jak to się u nas robi
    może doprowadzić do kolejnej sprawy w sądzie.

    Pozdrawiam

  • 59. Data: 2015-03-24 16:47:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RadoslawF" napisał w wiadomości
> [...]
    >nie dostawali tych 8,5 euro za godzinę.
    >Zaległa kasa dla kierowców, jakaś kara finansowa nałożona przez

    No ... czy to mozliwe ? firma polska, sad niemiecki. Praca niby w
    Niemczech, ale komornik w Polsce.

    >i możliwy zakaz prowadzenia przewozów w Niemczech.
    >Nawet jak nie zbankrutujesz to firmę możesz zlikwidować.
    >Bo przepisanie na teściową czy szwagra jak to się u nas robi
    >może doprowadzić do kolejnej sprawy w sądzie.

    Ale czemu na szwagra ? kolejna spolka z o.o, nie znana w Niemczech :-)

    J.

  • 60. Data: 2015-03-24 19:05:39
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-03-24 o 16:47, J.F. pisze:

    > No ... czy to mozliwe ? firma polska, sad niemiecki. Praca niby w
    > Niemczech, ale komornik w Polsce.

    W UE możliwe.
    Ale wyrok jak zasądzą będzie mógł odsiedzieć w kraju. :-)

    > Ale czemu na szwagra ? kolejna spolka z o.o, nie znana w Niemczech :-)

    Tam są normalne sądy i zakaz dostanie nie tylko na firmę ale
    i na nazwisko. I nowa spółka nie pomoże. Nowy figurant teoretycznie
    mógłby ale odradzał bym przepychanki z niemieckim systemem
    sądowniczym.