  • 11. Data: 2010-03-07 19:46:31
    Temat: Re: OT: numery komorkowe z zerem na poczatku
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 07.03.2010 06:53, brum pisze:

    > istnieja rozne zakresy do uzytku wewnetrznego, ale byly one scisle
    > przestrzegane jakis czas temu

    To ja się podepnę. Nie wiem, czy wszyscy o tym wiedzą, a to taka
    numeracyjna ciekawostka. W Centertelu specjalne zastosowanie ma
    numeracja 88 (po trzycyfrowym "prefiksie"). Łącząc się z numerem
    50188123456 dodzwaniamy się bezpośrednio do poczty głosowej numeru
    501123456. Numeracja taka nie jest więc przydzielana klientom.

    Co ciekawe, do niedawna można było dodzwonić się na taki numer z
    "zewnątrz", ale dziś sprawdziłem Era->Poczta Orange i nie zadziałało.

    Zastanawiam się tylko, jak takie kreatywne wykorzystywanie numeracji ma
    się do PNK? Działają w ten sposób od początku istnienia sieci Idea...

    A najbardziej interesuje mnie, w jaki sposób radzą sobie z numerami
    przeniesionymi z innej sieci. Jeżeli przenoszę 691234567 to według
    nomenklatury Centertela numer poczty głosowej to 69188234567, ale
    691882345 to pełnoprawny numer w sieci konkurencyjnej. W sieci
    stacjonarnej kłopotliwe byłoby rozróżnienie wybrania tych dwóch numerów
    - jak to działa u komórkowców?

    Marek

  • 12. Data: 2010-03-07 20:13:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Mar 2010 20:46:31 +0100, MarekM wrote:
> [...]
    >50188123456 dodzwaniamy się bezpośrednio do poczty głosowej numeru
    >501123456. Numeracja taka nie jest więc przydzielana klientom.

    co nie znaczy ze nie ma nr 501881234.
    No dobra, nie ma.

    >Co ciekawe, do niedawna można było dodzwonić się na taki numer z
    >"zewnątrz", ale dziś sprawdziłem Era->Poczta Orange i nie zadziałało.

    Z TP juz po podaniu 501881234 "wzywany abonent jest poza zasiegiem"..

    >Zastanawiam się tylko, jak takie kreatywne wykorzystywanie numeracji ma
    >się do PNK? Działają w ten sposób od początku istnienia sieci Idea...

    W zasadzie wewnetrzna sprawa. Podobnie jak jakies 602900,
    czy 4-cyfrowe numery 8xxx, 7xxx.

> [...]
    >691882345 to pełnoprawny numer w sieci konkurencyjnej. W sieci
    >stacjonarnej kłopotliwe byłoby rozróżnienie wybrania tych dwóch numerów

    np nie bedziesz mial takiego numeru.
    Albo odwrotnie - bedziesz mial poczte na 69188234567 i bedziesz sie
    mogl dodzwonic na 691882345.

    J.

  • 13. Data: 2010-03-07 20:18:28
    Od: S P 1 Q X L <s...@s...pl>

    W dniu 2010-03-06 13:15, NieMaTakiegoNumeru pisze:
    > Dlaczego numery komórkowe nie zaczynają się na 0?
    > Nie spotkałem jeszcze nigdy numery w stylu 501-0xx-xxx, 601-0xx-xxx,
    > 602-0xx-xxx.

    Mam co najmniej 2 w ksiazce telefonicznej, więc chrzanicie Hipolicie!

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 100307-0, 2010-03-07
    Przetestowano na: 2010-03-07 21:18:28

  • 14. Data: 2010-03-07 21:03:50
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 07.03.2010 21:13, J.F. pisze:

    > co nie znaczy ze nie ma nr 501881234.
    > No dobra, nie ma.

    Nie ma. Nie ma w Orange żadnego numeru 5xx88xxxx

    > Z TP juz po podaniu 501881234 "wzywany abonent jest poza zasiegiem"..

    A jeszcze 2-3 lata temu działało ;-)

    > W zasadzie wewnetrzna sprawa. Podobnie jak jakies 602900,
    > czy 4-cyfrowe numery 8xxx, 7xxx.

    Zapytam przekornie: to po co w takim razie PNK? Po co UKE wzięło się za
    porządkowanie np. 19xxx i publikuje spis numerów skróconych
    przydzielonych nie tylko w TP, ale i u innych operatorów? W końcu - nie
    spotkałem się z czterocyfrowymi numerami 7xxx, 8xxx na które można
    dzwonić (bo SMSy wysyłać można). Jestem zdania, że taka "skrócona" (czy
    tam rozszerzona) numeracja nie powinna być dopuszczalna w sieciach
    publicznych poza numerami zaczynającymi się od '*'.

    > np nie bedziesz mial takiego numeru.
    > Albo odwrotnie - bedziesz mial poczte na 69188234567 i bedziesz sie
    > mogl dodzwonic na 691882345.

    Chodzi mi o aspekt techniczny. Wiadomo, że w komórce - by zadzwonić -
    trzeba wybrać numer i wcisnąć "zieloną słuchawkę", więc operator zna
    pełny numer. Dalej jest dla mnie nieco czarna (no, może szara) magia, na
    końcu której są centrale, które "analizują" w jakiś sposób numer. Tak
    jak w sieci stacjonarnej centrala już po kilku pierwszych cyfrach "zna
    routing", tak tutaj musi skądś wiedzieć, czy po 9-tej cyfrze nastąpią
    jeszcze dwie inne (i chodzi tutaj o pocztę we własnej sieci), czy to już
    koniec numeru.

    Marek

  • 15. Data: 2010-03-07 21:27:37
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-07 20:46, MarekM wrote:

> [...]
    > 691882345 to pełnoprawny numer w sieci konkurencyjnej. W sieci
    > stacjonarnej kłopotliwe byłoby rozróżnienie wybrania tych dwóch numerów

    Nie wiem, czy soboie radzą z numerami przeniesionymi, jutro poproszę
    kolegę z ex. plusa o sprawdzenie :-)
    Natomiast dlaczego to działa w sieciach komórkowych? Proste - call setup
    działa po wprowadzeniu pełnego, w tym przypadku 9+2 cyfrowego numeru. W
    analogu call setup wystąpi już po wybraniu dziewiątej cyfry.
    Przypuszczam, że zadziała również przy połączeniu z terminala ISDN.

  • 16. Data: 2010-03-07 21:30:29
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-07 20:46, MarekM wrote:

    > Co ciekawe, do niedawna można było dodzwonić się na taki numer z
    > "zewnątrz", ale dziś sprawdziłem Era->Poczta Orange i nie zadziałało.

    Z Ery i Plusa zadziałało.

  • 17. Data: 2010-03-07 21:50:22
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska> writes:

> [...]
    > "zna routing", tak tutaj musi skądś wiedzieć, czy po 9-tej cyfrze
    > nastąpią jeszcze dwie inne (i chodzi tutaj o pocztę we własnej sieci),

    Analiza liczby cyfr w numerze nie powinna przerastac mozliwosci
    komputera na centrali. 8-)

    W USA jest zabawniej, bo tam od lat sa numery 0, 00 i 011xx... w sieci
    stacjonarnej i to dziala pomimo wybierania cyfr po kolei i braku
    zielonej sluchawki.

    MJ
    PS. W Plusie do poczty glosowej byl kiedys numer 6xy90abcdef, ale
    zmienili.

  • 18. Data: 2010-03-07 21:59:00
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 07.03.2010 22:30, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:
    > Z Ery i Plusa zadziałało.

    Hm, to ciekawe, z "biznesowej Ery" mi nie działa. "Nie ma takiego numeru".

    Marek

  • 19. Data: 2010-03-07 22:01:34
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 07.03.2010 22:50, Michal Jankowski pisze:

    > Analiza liczby cyfr w numerze nie powinna przerastac mozliwosci
    > komputera na centrali. 8-)

    No jasne, ale czy centrale pozwalają na taką analizę? Widać tak.

    Zadam niewygodne pytanie: dlaczego w takim razie nie przydzielają
    klientom numerów 5xx88xxxx?

    Marek

  • 20. Data: 2010-03-07 22:02:22
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-07 22:50, Michal Jankowski wrote:

    > Analiza liczby cyfr w numerze nie powinna przerastac mozliwosci
    > komputera na centrali. 8-)

    Możliwości nie przerasta, ale możlwiości to nie wszystko. Trzeba
    ustalić, jak długa przerwa oznacza, że wybieranie numeru zostało
    zakończone i można przystąpić do zestawienia połączenia.
    I teraz mamy kilka przypadków. Np. dla czasu 3 sekundy od ostatniej
    cyfry okaże sę,że 90 % ludzi zrobiło przerwę dłuższą, numer jest
    niepełny i mamy pusty przebieg.
    Dla 5 sekund okaże się, że jest to czas wystarczający dla 99% populacji,
    czyli niedowidzący staruszek nie połączy się z synem. Ale te 99 % ludzi
    będzie czekało na zestawienie połączenia o 5 sekund dłużej i 5 % z nich
    rozłączy się, sądząc, że jest jakiś błąd w centrali.
    Jak się nie odwrócisz... z tyłu...

    > W USA jest zabawniej, bo tam od lat sa numery 0, 00 i 011xx... w sieci
    > stacjonarnej i to dziala pomimo wybierania cyfr po kolei i braku
    > zielonej sluchawki.

    Tak, ale po analizie 3 pierwszych cyfr wiadomo, ile cyfr w sumie nalezy
    oczekiwać.