  • 11. Data: 2010-10-24 15:25:32
    Temat: Re: rozpoznawanie formatów fdd
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    identifikator: 20040501 starał się napisać (ale słabo się starał):

    > aż zaglądnąłem do pdfa... nie ma żadnego bajtu mówiącego o formacie
    > dyskietki,
    > fotosik: http://henku.ayz.pl/struktura_dyskietki.PNG
    >
    > no więc jak to jest, poza tym problem o którym pisałem, 720 czy 360 kb albo
    > 360 czy 180 kb?

    Jest tak, jak można było się spodziewać i jak zawsze jest w podobnych
    sytuacjach -- jeśli ktoś ma aż takie trudności z pisaniem, to
    i z czytaniem u niego zwykle nietęgo (to już komputer do spółki
    z kontrolerem radzą sobie lepiej -- przeczytają pierwszy sektor
    i wiedzą wszystko bez zaglądania do pedeefa).

    Jarek

    --
    Im bardziej Puchatek zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka
    tam nie było.

  • 12. Data: 2010-10-24 15:33:23
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > i z czytaniem u niego zwykle nietęgo (to już komputer do spółki
    > z kontrolerem radzą sobie lepiej -- przeczytają pierwszy sektor
    > i wiedzą wszystko bez zaglądania do pedeefa).

    no cóż trudno, już nic lepiej nie pisz w tym wątku

  • 13. Data: 2010-10-24 15:35:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > P.S. Macie jakis pomysl jak namagnesowac dyskietki ?
    > Wlasnie sobie pomyslalem ze mozna by uzyc jako tarcze enkoderow, tylko
    > najpierw trzeba namagnesowac, a potem sprawdzic czy jakis czujnik to
    > odczyta :-)

    Namagnesować tym, co będzie odczytywać, czyli głowicą stacji. W inne
    rozwiązenia niebardzo wierzę. To namagnesowanie cienkiej warstwy
    magnetycznej nie może być specjalnie silne -- nawet lekko zabrudzona
    głowica, która niedokładnie przylega do powierzchni dyskietki, ma
    problem z odczytaniem. Coś mi się ten cały pomysł słaby wydaje.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2010-10-24 15:41:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Oct 2010 16:04:30 +0200, Desoft wrote:
    >W czasach DOSu używałem programu FDRead. Umożliwiał on uzyskanie pojemności
    >1,72MB na dyskietkach 1,44. Aby system zobaczył dyskietkę 1,72MB należało
    >najpierw wczytać ten program i można było korzystać z dyskietek 1,72
    >Kiedyś przez przypadek odkryłem że wystarczy wgrać program FDRead w
    >odpowiednie miejsce na dyskietce, aby można go było odczytać pomimo że w
    >systemie nie był wczytany FDRead. Wczytanie FDRead powodowało że reszta
    >dyskietki stawała się dostępna.

    Albo cos tu nie tak, albo wpisywales go w boot sektor.
    Pecet/MSDOS nie mial zwyczaju czytac i uruchamiac programow z
    dyskietki w sposob nieproszony - za wyjatkiem startu systemu.

    >Morał z tego że kontroler nie do końca kontroluje pojemność dyskietki.

    Zeby nie powiedziec ze prawie wcale. Wpisujesz co chcesz, a robi co
    kazales, albo zglasza blad ze sie nie udalo. Zakres ma bardzo szeroki.

    Jeszcze po drodze stoi BIOS i moze przeszkadzac, o ile sie go uzywa.

    Ale jak sie obsluguje HD to juz nie wiem - jakos musieli to dokleic.

    J.

  • 15. Data: 2010-10-24 15:50:01
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > Wlasnie sobie pomyslalem ze mozna by uzyc jako tarcze enkoderow, tylko
    > najpierw trzeba namagnesowac, a potem sprawdzic czy jakis czujnik to
    > odczyta :-)

    Coś mi się wydaje że najlepszym enkoderem to będzie jak ją podziurkujesz
    :)))

    Marek

  • 16. Data: 2010-10-24 16:04:46
    Temat: [OT] moderatorska zaraza
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > no cóż trudno, już nic lepiej nie pisz w tym wątku

    a swoją drogą to ciekawe zjawisko, o co by człowiek nie zapytał
    to zawsze dostaje standardową odpowiedź "skoro nie możesz sam
    znaleźć to znaczy, że nie powinieneś zajmować się tym tematem"...

    chyba popisy moderatorów elektrody przeszły na grupę...
    ale idzie nowe... już niedługo...

  • 17. Data: 2010-10-24 16:10:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Oct 2010 15:35:13 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Namagnesować tym, co będzie odczytywać, czyli głowicą stacji.

    Czujnikiem hallotronowym ? :-)

> [...]
    >głowica, która niedokładnie przylega do powierzchni dyskietki, ma
    >problem z odczytaniem. Coś mi się ten cały pomysł słaby wydaje.

    Poki sie nie sprawdzi to sie czlowiek nie dowie.
    Ale sprawdzenie trzeba zaczac od namagnesowania :-)

    J.

  • 18. Data: 2010-10-24 16:26:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Czujnikiem hallotronowym ? :-)

    O halotronowych głowicach do taśm magnetycznych gdzieś czytałem,
    ale na żywo nie widziałem. W każdym razie taką co normalnie jest
    w stacji namagnesować się da.

    > Poki sie nie sprawdzi to sie czlowiek nie dowie.
    > Ale sprawdzenie trzeba zaczac od namagnesowania :-)

    Machnąć magnesem neodymowym i popatrzeć co na takie namagnesowanie
    powie czujnik halotronowy. Czarno to widzę.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2010-10-24 16:41:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Albo cos tu nie tak, albo wpisywales go w boot sektor.
    > Pecet/MSDOS nie mial zwyczaju czytac i uruchamiac programow z
    > dyskietki w sposob nieproszony - za wyjatkiem startu systemu.

    I jeszcze do tego system by musiał chyba startować z takiej dyskietki.
    Bo normalnie, w uruchomionym systemie, z całego bootsectora czytana
    jest tylko tablica BPB z danymi o formacie. Tak mi się przynajmniej
    wydaje.

    Ja używałem często w stacji 1,2M dyskietek 360k formatowanych na 800k.
    Nie było to żadnym nadużyciem -- stacja 1,2M miała dwa razy więcej
    ścieżek niż 360k, co daje już 720k, a miejsce na dziesiąty sektor
    i tak się na nośniku marnowało. Tyle że pomimo informacji w BPB na
    temat struktury i mimo możliwości technicznych stacji, goły system
    nie rozpoznawał takich dyskietek. Trzeba go było na żywca patchować
    programem rezydentnym (np. 800.com, ale ten FDRead może robił to
    samo).

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2010-10-24 16:50:34
    Temat: Re: [OT] moderatorska zaraza
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    identifikator: 20040501 napisał:

> [...]

    Trochę się ten wątek rozgałęził, zahaczył o mniej trywialne kwestie,
    więc z tym "lepiej" jest inaczej.

    > a swoją drogą to ciekawe zjawisko, o co by człowiek nie zapytał
    > to zawsze dostaje standardową odpowiedź "skoro nie możesz sam
    > znaleźć to znaczy, że nie powinieneś zajmować się tym tematem"...

    Akurat w tym wątku od razu padła odpowiedź na postawione pytanie
    (o sposób rozpoznawania formatu dyskietki).

    > chyba popisy moderatorów elektrody przeszły na grupę...
    > ale idzie nowe... już niedługo...

    A co się zmieni i kiedy konkretnie?

    Jarek

    --
    Już za chwileczkę, już za momencik,
    Piątek z Pankracym zacznie się kręcić...