  • Data: 2021-03-31 10:43:39
    Temat: Re: [OT] Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 30 Mar 2021 17:28:17 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Monolityczny kernel nie będzie nigdy w stanie uruchamiać
    > bezpiecznie
    > *obcych*, binarnych sterowników.

    Tak trochę podwójnie zainspirowany tym wątkiem zacząłem czytać
    dokumentację MINIXA 3 (który oprócz tego, że ma mikrokernel ma
    ciekawą funkcję reinkarnacji). Nie wszedłem jeszcze głęboko ale
    wygląda na to, że taki 'user space' driver musi w jakiś sposób
    zgłosić do czego może mieć dostęp. Oczywiście jądro i tak mu nie
    pozwoli na dostęp do zasobów zastrzeżonych przez inne drivery ale
    nadal krótkowzrocznie widzę "moment rejestracji i ustalenia zasobów"
    jako potencjalną dziurę. Oczywiście tak jest o wiele bezpieczniej bo
    driver jest odseparowany w przeciwieństwie do monolitu.
    Napisałem "podwójnie zainspirowany" bo dwa lata temu tak dla
    gimnastyki umysłu i nauki MIPSa napisałem taki prosty kernel z
    wywłaszczeniem, pamięcią wirtualną, separacją procesów itp., nie
    robiło toto na razie nic więcej niż uruchamianie procesów piszących A
    B C na uart. Z zamierzenia miał być monolityczny, przez co utknąłem
    na implementacji (dużo) syscalli... Ale widzę, że szybciej możnaby z
    tego zrobić w pełni sprawny mikrokernel niż monolit....

    --
    Marek