    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: OSM kontra Geoportal
    Date: Sat, 1 Aug 2015 22:49:38 +0200
    <mpbhn4$pr$1@node2.news.atman.pl>
    <55ba2309$0$27525$65785112@news.neostrada.pl>
    <mpdp85$4gf$1@node2.news.atman.pl>
    <1jeahue4tw56s$.dbtupq0bpjoj$.dlg@40tude.net>
    <mpfn8h$vfn$1@node2.news.atman.pl> <mpfnjo$30m$1@dont-email.me>
    <mpfo19$h0$1@node2.news.atman.pl> <mpfo9b$5do$1@dont-email.me>
    <mpg3tl$r24$1@node1.news.atman.pl> <mpgh3k$abt$1@dont-email.me>
    <mpgtah$m0t$1@node1.news.atman.pl> <mpj72d$uf0$1@dont-email.me>

    "masti" mpj72d$uf0$...@d...me

    > jak widać Ty musisz zajrzeć do słownika żeby wiedzieć.
    > I to właśnie robisz w całym wątku. Pytasz o głupoty,
    > potem sprawdzasz w sieci i grasz eksperta

    Moim zdaniem nie zacytujesz, bo nie wypowiadam się autorytaywnie.

    Wiele razy wyjaśniam, że o odwzorowaniach uczono mnie, gdy byłem
    uczniem podstawówki i ogólniaka. Ani jedno, ani drugie nie kształci
    na eksperckim poziomie. Ogólniak (jak nazwa wskazuje) uczy ogólnie
    o wszystkim (jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego)
    a podstawówka (jak nazwa wskazuje) uczy podstaw... Szkołę średnią
    skończyłem około 30 lat temu; podstawówkę (rzecz jasna) jeszcze
    wcześniej. W tamtych latach nie było ani obecnych odwzorowań,
    ani obecnych osnów, a Polska należała do bloku radzieckiego
    z wiadomymi tego konsekwencjami geodezyjnymi czy kartograficznymi.

    Sieć to także grupy dyskusyjne.

    Zaś słownik akurat mam swój -- kupiony w 2000 roku w Empiku. :)

    Wprawdzie pisałem, że o EGNOS słyszałem w XXI wieku od rowerzystów, :)
    ale akurat EGNOS (i GPS w ogóle) ma się nijak do tej sprawy.

    Pierwsze moje (używane przeze mnie) nawigacje satelitarne to czasy
    lata (lata -- pory roku) 2012 roku. :) Wcześniej jedynie słyszałem
    i czytałem o nawigacjach i GPS oraz GLONASS...

    Nawet o przesunięciu biegunów o 6 stopni wiem dopiero z aplikacji
    androidowych, o czym pisałem. Wprawdzie wiele lat wcześniej wiedziałem
    o tym, że te bieguny nie pokrywają się ze sobą, ale nie znałem różnic
    w stopniach, gdyż nie interesowało mnie to od dawna.

    -=-

    Zakładałem, że odwzorowanie stosowane w OSM może przypominać polskie
    odwzorowanie 2000 a brak szarpnięć może być wywoływany po prostu
    kamuflażem -- naraz przecież nie oglądam całego świata w dużej skali.
    W dużej skali może być inaczej (przejścia między skalami są skokowe)
    a w małych skalach może być inaczej. Co więcej -- w dużych skalach
    także mogą być przeskoki maskowane koniecznością przesunięcia mapy.
    Tak czy siak, uznałem, że mapy w różnych siatkach nie mogą być
    względem siebie skręcone, a JF pisał o tym, że Wrocław jest tak
    samo skręcony jak Białystok, z tym, że wg JFa kąt skręcenia jest
    nieco mniejszy niż 3 stopnie. JF porównał Wrocław z Białymstokiem,
    przez co nie było wątpliwości co do tego, czym jest wg JFa ,,skręcenie
    w tę samą stronę''.

    Nie mogąc znaleźć źródła obrotu (zakładałem, że nie jest efektem głupoty)
    sprawdziłem północny kontur Polski, jako że było to dosyć proste. Efekt
    był na tyle obiecujący, że porównałem oba kontury Polski leżące po
    przeciwnych stronach południka 19. Nie było żadnych wątpliwości co do
    tego, że mapy nie są względem siebie obrócone, ale zdeformowane, a co
    za tym idzie -- pozorny obrót w Białymstoku mógł być efektem przejścia
    pomiędzy odzworowaniami.

    Poszukałem w Googlach i znalazłem rozmowę dwóch osób -- dotyczącą
    dokładnie tego problemu. Jedna z osób wyjaśniła, że w OSM należy
    stosować projekcję 3857, nie zaś 2180.

    Zanim JF wprowadził mnie w błąd, uznałem, że obrót w Białymstoku
    nie musi być obrotem i zauważyłem, że w innych częściach Polski
    być może zmiany są inne -- pisałem o tym. Zakładałem wówczas, że
    OSM ma odwzorowanie podobnej konstrukcji co polski układ 1992 czy
    2000 z wyróżnionymi południkami.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'