eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzieRe: O ładowaniu w samochodzie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!goblin1!g
    oblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-
    01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <a...@t...no1>
    <5c508e73$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <5c511d0f$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <5c51f84d$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <6...@4...net>
    <3...@g...com>
    <72it1mlj5gu2$.n8lq6x96tysp.dlg@40tude.net>
    <8...@g...com>
    <4568341505$20190202163832@squadack.com>
    <6...@g...com>
    <1xppbg3esj1zk.1e73609lyqwhp$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    <5c582d6d$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <q...@4...net>
    <b...@g...com>
    Date: Tue, 5 Feb 2019 09:30:05 +0100
    Message-ID: <v...@4...net>
    Lines: 238
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
    X-Trace: 1549355405 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 488 82.143.187.50:49380
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740753
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Mon, 4 Feb 2019 23:47:38 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
    > W dniu wtorek, 5 lutego 2019 08:01:34 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    >> Dnia Mon, 4 Feb 2019 13:26:28 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
    >>>>>> RoMan zniszczyl akumulator w 14*24h, a co bedzie jak bedziesz
    >>>>>> przeladowywal po 14h, 24 razy ?
    >>>>
    >>>>>A kto i po co miałby ładować naładowany akumulator?
    >>>> No jak to kto ? Ty !
    >>>
    >>> Nic mi o tym nie wiadomo. Ja doładowuję okresowo, jak zachodzi taka potrzeba.
    >>> Nigdzie nie pisałem o takich praktykach jak podajesz.
    >>
    >> Masz uszkodzony alternator czy duze zapotrzebowanie na prad ?
    >> Bo juz chyba uzgodnilismy, ze akumulator w samochodzie to jest tak w
    >> 80% naładowany.
    >
    > Za duże zapotrzebowanie na prąd. Do kilkunastu razy konieczność
    > uruchamiania silnika przy krótkich odcinkach między kolejnymi
    > uruchomieniami. To powoduje, stopniowe wyczerpywanie się baterii.
    > Łączny czas jazdy max godzinę a prądu na każdy rozruch idzie sporo.

    Rozgrzany silnik latwo startuje, wiec mu powinno starczyc.

    Ale skoro jednak brakuje ... to czy nie powinienes codziennie
    podlaczyc takiej ladowarki, co sie wylaczy po dojsciu do tych 14.5V ?

    >>>>>Jakieś niestworzone historie wypisujesz.
    >>>>>Moim zdaniem, zasada jest taka, że akumulator należy doładować jak
    >>>>>jest rozładowany.
    >>>>
    >>>> To juz nie wierzysz Volvo ? "przy kazdej okazji" :-)
    >>>
    >>> Przy każdej okazji nie znaczy codziennie. To znaczy, jak jest taka możliwość a
    przede wszystkim potrzeba.
    >>
    >> Przy kazdej okazji moze oznaczac i dwa razy dziennie.
    >> I to co innego niz "w razie potrzeby".
    >
    > Zawsze jednak należy zachować zdrowy rozsądek. Wszystko zależy od sposobu
    eksploatacji pojazdu, odległości pokonywanych, możliwości podłączenia się do
    zasilania zewnętrznego. Idealnym przypadkiem jest przypadek, gdzie bateria jest stale
    w stanie pełnego naładowania.

    Volvo nie zalecal zachowac rozsadek, tylko przy kazdej okazji :-P

    Ale przy ich trybie pracy to moze byc uzasadnione, a ladowarka tak
    zrobiona, zeby nie zuzywac akumulatora.

    >>>>>> RoMan mial wlasnie "normalny prostownik". Spadlo jak widac do 2A.
    >>>>
    >>>>>Widocznie akumulator był zepsuty!
    >>>>
    >>>> Byl dobry, zepsul sie po ładowaniu .
    >>>
    >>> Był zepsuty wcześnie. Tak uważam. Normalne jednorazowe ładowanie nie jest w
    stanie uszkodzić akumulatora. Musiał mieć jakąś wadę.
    >>
    >> To trwalo 2 tygodnie.
    >> Roman podlaczyl i zapomnial.
    >>
    >> Ale sugerujemy, ze to samo mozna zrobic ładujac naladowany akumulator
    >> 24 razy po 14h.
    >> Bo ze to jest szkodliwe, to sie chyba zgodzimy, przeciez sa zapisy w
    >> instrukcjach "nie przekraczac 14.5V w instalacji".
    >
    > Bo nie rozumiesz tego wszystkiego najwyraźniej. Rozróżnij dwie sytuacje.
    > 1. Bateria jest naładowana i wtedy nie należy jej ładować, bo nie ma
    > to sensu! Ona jest podłączona do instalacji samochodowej i jest
    > tylko podtrzymywany jej stan elektrochemiczny. Istotnie, napięcie
    > na jej zaciskach nie powinno przekraczać 14-14,5 V.


    No i wlasnie podejrzewam, ze ładujesz naladowany akumulator.

    > 2. Bateria jest rozładowana. Należy jak najszybciej uzupełnić jej
    > ładunek. Jak można ustalić czy została naładowana w 100%.

    Tu sie zgadzamy. Tylko rzadko sie zdarza taka rozladowanie w
    samochodzie osobowym.


    Wiec zostaje nam dylemat 3
    3. Czy samochodowy akumulator, utzymywany pod napieciem ~13.8-14.0V,
    warto czasem podladowac do wyzszego napiecia, a jesli warto to jakiego
    i jak ?
    bo uwazam, ze te 14h "zwyklym prostownikiem" to za dlugo.


    >>>> No coz, za pare lat, a moze za miesiac, kupie nowe aku, to napisze jak
    >>>> to wyglada na takim prosto ze sklepu :-)
    >>>
    >>> O tak zrób! Porównamy i wymienimy doświadczenia.
    >>>Kup baterię z korkami.
    >>
    >> To akurat moze byc trudne :-(
    >
    > Z łatwością kupisz taki akumulator w każdej akumulatorni na mieście.
    > Z krajowych niektóre Centry, Exide, Jenoxy, Autoparty. Z zagranicznych Banner,
    Westa, Viking, AMEGA, i dziesiątki innych. We wszystkich tych występują normalnie
    dostępne korki do cel.

    Ale ja jeszcze patrze na cene i nie zamierzam przeplacac :-)
    No dobra, moge doplaci 20 zl do eksperymentu

    >>>> Chyba zaden rozruchowy nie ma szczelnej konstrukcji.
    >>>> Watpie tez te "rekombinacje" w akumulatorze, bo wodor tak latwo nie
    >>>> rekombinuje.
    >>>> Musi byc chyba jakis katalityczny dopalacz ..
    >>>
    >>> Nie ma, to tylko kwestia wieczka, gdzie elektrolit się wykrapa i
    >>> wraca do zbiornika. Poczytaj na stronach producentów. Oni to
    >>> pokazują na schematach jak takie wieczka są zbudowane.
    >>
    >> To zawroci aerozol elektrolitu ktory powstaje przy okazji gazowania,
    >> moze skropli parujaca wode, ale nie zrekombinuje wodoru i tlenu.
    >>
    >> takie "korki" potrzebujesz
    >> https://www.sbsbattery.com/products-services/by-prod
    uct/battery-maintenance-safety-accessories/vent-caps
    -etc/bi-directional-recombination-vent-caps.html
    >
    >Mniej więcej takie korki są w akumulatorach samochodowych, ale one nie wystają na
    zewnątrz ale wchodzą w głąb, w stronę elektrod.
    >Idea jest podobna. RECOMBINATION VENT CAPS. Warto zapamiętać.

    W cuda wierzysz. W samochodowym beda zwykle plastykowe korki, moze z
    jakims labiryntem do odgazowania, ale bez tego katalitycznego
    dopalacza.

    No moze w jakiejs najwyzszej półce.

    >>>> RoMan sobie odpowiedzial, zreszta stosowne zastrzezenie w gwarancji
    >>>> jest.
    >>> To nie jest prawidłowa eksploatacja - tak czy owak.
    >>
    >> Nie jest.
    >> Ale takie comiesieczne doładowywanie jest ?
    >
    > Nie da się odpowiedzieć. Trzeba sprawdzić czy jest konieczne. U mnie jest, u kogoś
    innego może nie być.
    > Niemniej stara szkoła mówiła: eksploatowany akumulator doładuj raz w
    > miesiącu,

    Stara szkola mogla sie wywodzic z czasow maluchow i pradnic.

    No i co ta stara szkola mowila w kwestii jak przeprowadzi
    DO_ładowywanie ? Tak jak zwykle ladowanie ?

    > a akumulator nieeksploatowany najrzadziej raz na 3
    > miesiące. Ponieważ zasada działania akumulator się nie zmieniła,
    > więc można uznać, że ta koncepcja nadal jest słuszna.

    Ta druga sluszna, tylko ze moje auto nie stoi 3 miesiace ..

    > Wszystko się zmieniło, jak producenci pozbyli się korków z wieczek i
    > zaczęli klientom wmawiać, że ich akumulatory są bezobsługowe. No i
    > stąd całe to zamieszanie. Można powiedzieć, że mogą być
    > bezobsługowe, jak klient jest gotów wymieniać baterię co 1-3 lata.
    > Jest szansa, że tyle przeżyje a potem tak mocno straci pojemność,
    > że tylko huta będzie tu mogła pomóc.

    A jednak zdarza im sie wytrzymac dluzej.
    Moze kwestia precyzyjniejszych regulatorow napiecia.

    >>>>>Pytanie nonsensowne. Odpowiedź na nie, chyba zna jedynie jego
    >>>>>autor.:)
    >>>>
    >>>> No ale jesli doszliszmy juz do tego, ze 240h jest niebezpieczne,
    >>>> to zachodzi pytanie czy 24 przeładowania po 10h sa rownie
    >>>> niebezpieczne ...
    >>>
    >>> Nie wiem. Telefon do producenta akumulatora wyjaśni sprawę.
    >>
    >> Przeciez cytowalem instrukcje tej ukrainskiej Westy :-)
    >
    > Pisałem, że tam niektóre stwierdzenia są źle przetłumaczone.

    A reszte zalecen sprawdzales w oryginale ? :-P

    > Jednak mylisz przeładowanie ze stanem ładowania uzupełniającego
    > ładunek do 100%. Ładownie i uzyskanie końcowego napięcia 16 V nie
    > jest w żadnym razie przeładowywaniem baterii tylko normalną
    > czynnością obsługową i jest dla baterii korzystne.

    Jak dla mnie, trzymanie wstepnie naladowanego akumulatora 14h pod
    "zwyklym prostownikiem" to jest jednak przeladowywanie.

    > Przeładował RoMan ładując tydzień nadmiernym prądem - bez sensu kompletnie.

    Prad byl taki, jaki daje "zwykly prostownik"

    Sensu w tym owszem - zadnego, ale pokazuje jak to sie skonczy :-)

    > Dlatego w Lidlu czy Biedronce można kupić ładowarkę dla blondynek.
    > Można podłączyć ją nawet ma miesiąc bez skutków ubocznych. Po
    > pierwsze ładuje prądem nie większym niż 3 A. Po drugie ładuje do

    To jest niestety ich wada, bo jak ktos sobie rozladuje wiekszy aku, to
    potem cala doba ladowania.

    > napięcia 14,4 V a potem zmniejsza prąd do 0,8 A i napięcie do 14 V
    > a na koniec przechodzi w tryb konserwacji i napięcie zmniejsza do
    > 13.8 V. Jednak moje próby wykazały, że taka ładowarka nie potrafi
    > władować 25% pojemności bo ma za niskie napięcie. Jak komuś pasuje,
    > że 100 Ah akumulator po naładowaniu ma tylko 75 Ah to może właśnie
    > takiej używać. Jednak należy pamiętać, że 25% siarczanu z płyt nie
    > jest przywracane i akumulator przedwcześnie się zużyje.

    Byc moze masz racje.
    Tylko czy aby na pewno twoja metoda nie szkodzi bardziej niz powyzsza.

    > Jednak jak
    > mówiłem, większości to nie przeszkadza i wymieniają akumulator
    > kiedy tam zajdzie potrzeba, nie przywiązując większej wagi do tego
    > tematu. Tym bardziej, że duży akumulator można dziś kupić za około
    > 200 zł.

    Szczegolnie, jak sie auta zmienia czesciej niz akmulatory ...

    >> Ale ja tu o elektrolizie, i zaloze sie, ze nie masz w wieczku
    >> katalitycznego dopalacza.
    >
    > Nie rozumiem o czym mówisz. Nie wyjaśniaj, nie interesuje mnie ten temat w ogóle.
    :)

    Ze nie rozumiesz, to widac :-)

    >>>>>Niemniej jednak nie można powiedzieć że jest całkowicie obojętny. Po
    >>>>>prostu wpisuje się w naturalny proces zużycia akumulatora.
    >>>>>Natomiast dużo szybciej zużyje się akumulator permanentnie
    >>>>>niedoładowywany albo przechowywany w stanie częściowego naładowania.
    >>>>>Wielokrotnie szybciej się zużyje.
    >>>>
    >>>> U mnie przy ~13.9V w 4 lata. A i to nie wiadomo z czyjej winy ...
    >>>>
    >>>> Przy czym te 13.9V to wydaje mi sie naladowany ...
    >>>>
    >>> Za niskie napięcie, szczególnie w jesienno-zimowej porze nie może
    >>> skutecznie naładować baterii i ta się pomału zasiarcza i tym o to
    >>> sposobem wystarczyło jej tobie na 4 lata.
    >>
    >> Moze, ale jak sprawdzic czy to taka przyczyna ?
    >
    > Sprawdzić pojemność baterii poprzez wyładowanie jej prądem kontrolnym.
    > Nic prostszego! Zmierzona wartość, potwierdzi, że taka jest przyczyna.

    Hm, i jaka powinna byc w 4 letnim akumulatorze rozruchowym prawidlowo
    eksploatowanym ?

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: